Gå til innhold

De narkomane i Oslo


Gjest skrekk og gru

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym dame

Jo, jeg er enig i det. Men det blir litt abstrakt. Men jo - jeg medgir at man ikke nødvendigvis må ha uvitenheten for å ha fordommen.

Men hovedpoenget var uansett at uvitenhet og fordommer ikke er en og samme ting, slik som bl.a sær påstår.

".........................."

Syens du _det_ var abstrakt? Det var 3 konkrete eksempler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 332
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    53

  • Sør

    45

  • Dorthe

    41

  • Goliath

    17

Mest aktive i denne tråden

Syens du _det_ var abstrakt? Det var 3 konkrete eksempler!

Nei, jeg orker ikke å gå inn på en diskusjon om hva jeg mener :-)

".........................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg er enig i det. Men det blir litt abstrakt. Men jo - jeg medgir at man ikke nødvendigvis må ha uvitenheten for å ha fordommen.

Men hovedpoenget var uansett at uvitenhet og fordommer ikke er en og samme ting, slik som bl.a sær påstår.

".........................."

"Sær" hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager? Hva er vitsen med å skape slik frykt?

Jeg har stått og ventet på bussen nederst i Karl Johan i mange år. Også med barnevogn.

Det eneste "skumle" som har hendt meg, er at folk tigger penger.

NHD bor i Levanger, han er nok ikke så vant til større byer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet en gang like ved Sofienbergparken. Lykkelig og glad for her var det en stor lekeplass for barn og mye grønt hvor de kunne løpe og leke. Så deilig å kunne bo sentralt og ha masse grønt rundt seg i tillegg. Men neida gleden varte ikke så lenge. Fikk beskjed av naboen at de ville anbefale oss å følge med da de hatt sett sprøyter rundt i parken. Fra da av måtte vi passe på at våre små ikke skulle stikke seg på noe. Jeg synes ikke det er riktig at narkomane skal få slenge sprøyter rundt i parken. Det er en ekstrabelastning å hele tiden skulle være på vakt for desse sprøytene på et område hvor vi skulle hatt rett til frihet for barna.

Nå har jeg tre unger som har lekt i sofienbergparken, de to eldste uten at jeg var tilstede men jeg har aldri hørt at de har stukket seg på en sprøyte.

Det som har vært forbudt og fremdeles er forbudt er å gå barbent. Ingen unger som er oppvokst på Grünerløkka ville finne på å røre en sprøyte. De vet hvor farlig det er, det har de lært i barnehagen fordi barnehagene er et yndet sted for narkomane etter stengetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Småbarnsmammaen

Nå har jeg tre unger som har lekt i sofienbergparken, de to eldste uten at jeg var tilstede men jeg har aldri hørt at de har stukket seg på en sprøyte.

Det som har vært forbudt og fremdeles er forbudt er å gå barbent. Ingen unger som er oppvokst på Grünerløkka ville finne på å røre en sprøyte. De vet hvor farlig det er, det har de lært i barnehagen fordi barnehagene er et yndet sted for narkomane etter stengetid.

De litt større barna forstår det sikkert men en ett- og toåring hadde nok heller vært stolt for å vise frem sprøyten. Småbarn har også behov for å røre på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De litt større barna forstår det sikkert men en ett- og toåring hadde nok heller vært stolt for å vise frem sprøyten. Småbarn har også behov for å røre på seg.

Men man lar ikke unger under skolealder være alene ute i sentrum av Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen steder det finnes så mange narkomane som i sandefjord, altså pr innbygger.

Du dro fram det rette stedet :o)

Artikkelen passet så "bra inn" i diskusjonen her synes jeg:-)

Men litt mer seriøst, så er de narkomane i Oslo sentrum til liten fare for andre enn seg selv - og de som eventuelt blir "tiltrukket" av miljøet.

Dog hadde jeg ikke tatt med meg små barn overalt i sentrum. Det er litt for mye som "ligger og slenger" av sprøytespisser mm, som ville gjort meg litt utilpass hvis små barn jeg hadde ansvaret for beveget seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man lar ikke unger under skolealder være alene ute i sentrum av Oslo.

En ett- eller toåring lar man vel ikke være alene ute uansett hvor i landet man er?

"..........................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NHD bor i Levanger, han er nok ikke så vant til større byer.

Nei. det blir litt forskjell. Bodde der foresten selv i en periode på nesten 2 år. Koselig by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest småbarnsmammaen

Men man lar ikke unger under skolealder være alene ute i sentrum av Oslo.

De kan da fort stikke seg selv om man passer på. Barnet kan ha funnet sprøyten mens du snakket med et annet barn eller en voksen for den del. Det er lett å se til at de ikke skal bli påkjørt men ikke så lett å se hva de leker med mens de tasser litt i parken. Fullstendig overvåking må de da ha og det er både vanskelig å få til og slitsomt. Det hadde da vært mye lettere om de narkomane ikke fikk holde til i parkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ett- eller toåring lar man vel ikke være alene ute uansett hvor i landet man er?

"..........................."

Det finnes jo noe mellom skolealder og babystadiet,da... En 5-åring bør man kanskje la være ute, om man bor OK til. Uten å ha et øye på h*n hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen passet så "bra inn" i diskusjonen her synes jeg:-)

Men litt mer seriøst, så er de narkomane i Oslo sentrum til liten fare for andre enn seg selv - og de som eventuelt blir "tiltrukket" av miljøet.

Dog hadde jeg ikke tatt med meg små barn overalt i sentrum. Det er litt for mye som "ligger og slenger" av sprøytespisser mm, som ville gjort meg litt utilpass hvis små barn jeg hadde ansvaret for beveget seg der.

Jo, men man slipper da ikke ungen løs midt i sentrum.

Jeg pleier nå ihvertfall holde den minste i hånden når jeg beveger meg i sentrum.

Ikke minst pga trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen passet så "bra inn" i diskusjonen her synes jeg:-)

Men litt mer seriøst, så er de narkomane i Oslo sentrum til liten fare for andre enn seg selv - og de som eventuelt blir "tiltrukket" av miljøet.

Dog hadde jeg ikke tatt med meg små barn overalt i sentrum. Det er litt for mye som "ligger og slenger" av sprøytespisser mm, som ville gjort meg litt utilpass hvis små barn jeg hadde ansvaret for beveget seg der.

Ungene mine har vært overalt, også på varmestua for de prostituerte. Men der er det ingen sprøytespisser som ligger å slenger. Faren med å stikke seg på en sprøytespiss er ikke å bli smittet av hiv. Hivsmitten dør så fort at jeg har enda ikke hørt om at noen har blitt smittet, men jeg kan jo ta feil. Hepatitt derimot kan man få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan da fort stikke seg selv om man passer på. Barnet kan ha funnet sprøyten mens du snakket med et annet barn eller en voksen for den del. Det er lett å se til at de ikke skal bli påkjørt men ikke så lett å se hva de leker med mens de tasser litt i parken. Fullstendig overvåking må de da ha og det er både vanskelig å få til og slitsomt. Det hadde da vært mye lettere om de narkomane ikke fikk holde til i parkene.

Unger holder man i hånda hele tiden når man er ute, ikke pga faren for å stikke seg på sprøytespisser men pga trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men man slipper da ikke ungen løs midt i sentrum.

Jeg pleier nå ihvertfall holde den minste i hånden når jeg beveger meg i sentrum.

Ikke minst pga trafikken.

De narkomane oppholder seg ikke der det er mye trafikk.

Det finnes både grøntarealer og rolige strøk i området der de nå samles - i tillegg til en rekke prostituerte.

Så med tre unger "på slep", er ikke det et område jeg ville tatt de med inn i - hvis det ikke var som et ledd i "oppdragelsen".....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest småbarnsmammaen

Ungene mine har vært overalt, også på varmestua for de prostituerte. Men der er det ingen sprøytespisser som ligger å slenger. Faren med å stikke seg på en sprøytespiss er ikke å bli smittet av hiv. Hivsmitten dør så fort at jeg har enda ikke hørt om at noen har blitt smittet, men jeg kan jo ta feil. Hepatitt derimot kan man få.

Hiv dør ikke fort når viruset ligger inne i noe så tett som en sprøytespiss. Det er jo nettopp deling av sprøyter mellom narkomane som gjør at sa mange av de har smitten i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...