anna-marina Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 jeg har hørt at noe av epilepsien kan være psykisk, også sett en persom hatt anfall som ikke hadde ep. og da de fant ut av det sluttet anfallene å komme.Er det mulig å bli kvitt ep. på en psykologisk måte? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163836-epilepsi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Svar til Anna-marina Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Epilepsi er en nevrologisk sykdom.. Det er inviduelt fra person til person hvordan anfallene utarter seg, men jeg tviler ikke på at psykisk stress kan være med på å fremprovosere et epileptisk anfall 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163836-epilepsi/#findComment-1063459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
anna-marina Skrevet 6. november 2004 Forfatter Del Skrevet 6. november 2004 Epilepsi er en nevrologisk sykdom.. Det er inviduelt fra person til person hvordan anfallene utarter seg, men jeg tviler ikke på at psykisk stress kan være med på å fremprovosere et epileptisk anfall Hei, takk for svaret! Jeg var innlagt på SSE for mange år siden hvor det var et tilfelle at en pasient alle så hadde anfall ink. meg selv. Etter hans utredning, som i utgangspunktet var for å finne riktige medisiner, fant de ingen ep. aktivitet under anfallene! Og etter han fikk vite han ikke hadde ep. sluttet anf. å komme! Jeg har lest en del bøker om enkelte som mener at en kan få en sykdomm av en psykologosk hendelse f.eks., men som man ikke selv da er klar over. Jeg har da ep. selv, ikke pga noen ulykke, har tatt alle mulige undersøkelser, det er ingen skader på hjernen. Ikke engang spesialistene ved SSE vet hvorfor jeg fikk ep. 14 år gammel. Jeg er klar over psykologiske faktorer som kan utløse anfall, men det jeg er ute etter å finne ut er om det kan være en psykologosk årsak til at jeg fikk ep. Jeg har lest mange bøker og hørt på flere leger som mener de fleste sykdommer kommer av en psykisk årsak pasienten selv ofte ikke er klar over. I og med at ep. er en "uforklarig" sykdom har jeg de siste årene begynt å lure mer og mer. Det som også er underlig er at min beste venninnes far har ep., som han fikk i tenårene. Da jeg var mindre ble jeg forklart hva det var, hva som skjedde osv. Og jeg fikk akkurat samme type ep. som han. Jeg lurer på om at den villeste fantasi kan finnes en psykiater eller liknende som kunne gi meg terapi og se om dette er mulig. Ellers har jeg ingen problemer med dette da jeg går på riktige med. og ikke har anf. Men om det er mulig, bare om det er en mulighet for at det kan være noe de fleste leger ikke vil tro på, nemlig at årsaken ligger i psykologien;) Som du sa selv, enkelte anf. kan utløses av ps.sress, hvorfor kan det ikke da ha seg slik at hele saken kan ha kommet av en psykisk årsak? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163836-epilepsi/#findComment-1063907 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Hei, takk for svaret! Jeg var innlagt på SSE for mange år siden hvor det var et tilfelle at en pasient alle så hadde anfall ink. meg selv. Etter hans utredning, som i utgangspunktet var for å finne riktige medisiner, fant de ingen ep. aktivitet under anfallene! Og etter han fikk vite han ikke hadde ep. sluttet anf. å komme! Jeg har lest en del bøker om enkelte som mener at en kan få en sykdomm av en psykologosk hendelse f.eks., men som man ikke selv da er klar over. Jeg har da ep. selv, ikke pga noen ulykke, har tatt alle mulige undersøkelser, det er ingen skader på hjernen. Ikke engang spesialistene ved SSE vet hvorfor jeg fikk ep. 14 år gammel. Jeg er klar over psykologiske faktorer som kan utløse anfall, men det jeg er ute etter å finne ut er om det kan være en psykologosk årsak til at jeg fikk ep. Jeg har lest mange bøker og hørt på flere leger som mener de fleste sykdommer kommer av en psykisk årsak pasienten selv ofte ikke er klar over. I og med at ep. er en "uforklarig" sykdom har jeg de siste årene begynt å lure mer og mer. Det som også er underlig er at min beste venninnes far har ep., som han fikk i tenårene. Da jeg var mindre ble jeg forklart hva det var, hva som skjedde osv. Og jeg fikk akkurat samme type ep. som han. Jeg lurer på om at den villeste fantasi kan finnes en psykiater eller liknende som kunne gi meg terapi og se om dette er mulig. Ellers har jeg ingen problemer med dette da jeg går på riktige med. og ikke har anf. Men om det er mulig, bare om det er en mulighet for at det kan være noe de fleste leger ikke vil tro på, nemlig at årsaken ligger i psykologien;) Som du sa selv, enkelte anf. kan utløses av ps.sress, hvorfor kan det ikke da ha seg slik at hele saken kan ha kommet av en psykisk årsak? En studievenninne av meg fortalte om en psykolog som jobbet på SSE og som instruerte pasienter i en psykologisk teknikk som hadde til hensikt å oppnå anfallskontroll. Studievenninnen min oppnådde en dramatisk reduksjon i anfallsfrekvens, men helt kvitt anfallene ble hun ikke. Hun hadde forøvrig en epilepsiform som vanskelig lot seg kontrollere medikamentelt, men hun brukte epilepsimedisiner da de også reduserte anfallsfrekvensen. Psykologen sluttet såvidt jeg vet ved SSE for 5-6 år siden, men du kan kanskje få adressen hennes ved å kontakte SSE. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163836-epilepsi/#findComment-1063933 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anfall Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Det finnes jo også epilepsi-lignende anfall som er psykologisk betinget/psykologiske lidelser men det skal jo egentlig ikke tilhøre diagnosen epilepsi. Som du sier, man ser ikke noen epileptisk aktivitet i hjernen under slike anfall. Slik jeg har forstått det dreier dette seg ikke om epilepsi men en helt annen tilstand. Selvfølgelig kan det jo hende at det rett og slett forekommer feildiagnostiseringer. Selv om jeg trodde man ikke fikk diagnosen epilepsi uten å ha registrert slik aktivitet i hjernen under anfall. Men det har jeg ikke peiling på altså. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163836-epilepsi/#findComment-1546676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.