Gå til innhold

Chins

Gjest simmers

Anbefalte innlegg

Jeg skal trene meg opp til å ta et to-sifret antall chins.

Begynte med styrketrening for ca 4,5 mnd siden, og har hatt stor framgang, men jeg sliter fortsatt med å ta hangups. Derfor holder jeg fortsatt bare på med ro- og nedtrekksøvelser.

Dette er noe jeg SKAL klare etterhvert. Er ca 188cm og ca 78kg, veltrent kondisjonsmessig, og har ikke så mye fett på kroppen. Jeg har i mange år syklet mye, noe som har gitt seg utslag i at jeg er sterk og muskuløs i beina, mens overkroppen egentlig aldri har blitt trent - uten at jeg er "svak" av den grunn. Tar for eksempel ca 45 pushups (max) og situps går veldig lett.

På en helt vanlig nedtrekksmaskin tar jeg vanligvis 3x8x85 (sett x rep x kg), og klarer følgelig noen repetisjoner med 95kg. Dette med v-håndtak, og jeg opplever det som tyngre med vanlig bredt overtak i stang.

Men alvorlig talt...

Jeg sliter altså med å ta èn hangup! Syns jeg burde klare dette nå, og det er rett og slett frustrerende.

Kan det være at jeg gjør noe "feil" ved selve utførelsen? Rent teknisk sett? Det burde jo være enkelt nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter din beskrivelse å dømme, burde du klart noen chins. Har de et apparat med mulighet for "assisted pullups" på gymmet? Kanskje den "detaljspesifikke" øvelsen må trigges. Få evt. hjelp av noen til å dytte deg opp, slik at det tilsvarer "assisted pullups".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter din beskrivelse å dømme, burde du klart noen chins. Har de et apparat med mulighet for "assisted pullups" på gymmet? Kanskje den "detaljspesifikke" øvelsen må trigges. Få evt. hjelp av noen til å dytte deg opp, slik at det tilsvarer "assisted pullups".

Jepp, jeg burde klart noen chins nå...

Hva mener du med at den "detaljspesifikke" øvelsen må trigges?

Assisted pullups har jeg ikke mulighet til å gjøre nå, ettersom gymmet ikke har et slikt apparat og jeg ikke har noen treningsmakker for øyeblikket. Sistnevnte får jeg heldigvis fra januar, så jeg får prøve det da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være at du bruker hele kroppen når du tar nedtrekk, da, slik at du klarer mer enn om du bare brukte de "riktige" musklene? Utrolig mange jeg ser på treningssentre gjør både ro- og nedtrekksøvelser med hele overkroppen, slik at de kan legge mest mulig vekt på. Egentlig ganske meningsløst, med mindre man har et behov for at andre skal se at man bruker tunge vekter.

Bare et forslag :-)

"........................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være at du bruker hele kroppen når du tar nedtrekk, da, slik at du klarer mer enn om du bare brukte de "riktige" musklene? Utrolig mange jeg ser på treningssentre gjør både ro- og nedtrekksøvelser med hele overkroppen, slik at de kan legge mest mulig vekt på. Egentlig ganske meningsløst, med mindre man har et behov for at andre skal se at man bruker tunge vekter.

Bare et forslag :-)

"........................"

Jeg prøver å sitte med ryggen vertikalt og trekke ned rett forran nesa.

Har prøvd å kjøre et par økter med bare nedtrekk, og da kjenner jeg det etterpå bare i øvre del av ryggen og "latsene", så jeg tror jeg gjør det riktig.

Nesten så jeg tror det er noe med teknikken eller psyken...

Uansett skal jeg begynne med assisted chins på nyåret, så jeg får vente å se om det blir fart på sakene da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg burde klart noen chins nå...

Hva mener du med at den "detaljspesifikke" øvelsen må trigges?

Assisted pullups har jeg ikke mulighet til å gjøre nå, ettersom gymmet ikke har et slikt apparat og jeg ikke har noen treningsmakker for øyeblikket. Sistnevnte får jeg heldigvis fra januar, så jeg får prøve det da...

Vanlige råd er å trene først på negative: Klatre opp og henge fra øverste stilling og senke seg sakte ned.

Tips 2: trene i Smith-apparatets stang fra nesten liggende under stanga.

Tips 3: Trene kun på den vanskeligste delen (begynnelsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanlige råd er å trene først på negative: Klatre opp og henge fra øverste stilling og senke seg sakte ned.

Tips 2: trene i Smith-apparatets stang fra nesten liggende under stanga.

Tips 3: Trene kun på den vanskeligste delen (begynnelsen).

Det er bare en ting å gjøre tren chins, jeg begynte med å klare 3 stykker 3 set, så har jeg bare økt med en hver uke. Nå kjører jeg 12 reps 10reps, 8, 6 målet mitt er å kjøre 10-15x4 Da henger jeg på meg vektbelte og kjører 6 repsx4 og øker belastningen hele tiden. Er bare en måte å det er å trene på den øvelsen du vil bli sterkere i. de fleste klarer 1 og det er en start. Husk å varme oppp først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...