Nicklusheletida Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Babette skrev (3 minutter siden): Har du inntrykk av at dette er et vanlig fenomen? Jeg har hørt om folk som får hovne fingre i forbindelse med hard fysisk aktivitet, men ikke generell vannansamling i kroppen. Man svetter jo mye. AI sier at det er vanlig 0 Siter
Lady HM Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) ISW skrev (2 timer siden): Jeg tar opp en gammel tråd igjen. En utfordring med slankesprøytene er at end point i studiene har vært vektnedgang. Det har ikke vært nedgang i fettmasse. Så for Lilly og Novo Nordisk er det egentlig likegyldig hvorvidt man har mistet 10 kg muskler, 10 kg fett eller 5 kg av hver. Både fra et farmakologisk synspunkt og fra egne erfaringer med bruk av slankesprøyten, så mister man mer muskelmasse enn ved naturlig vektnedgang. Jeg deltok i et forskningsprosjekt første tiden etter jeg begynte å bruke Wegovy, og det viste seg etter 12 kg vektnedgang at fettprosenten min var den samme som ved oppstart. Dette skyldes trolig at sprøytene (som jo egentlig er diabetesmedisin) øker insulinutskillelsen en god del (og derav også fettlagringen). Hvis jeg kunne gjort dette igjen, så ville jeg i løpet av tiden jeg brukte sprøytene fokusert mer på 1) styrketrening og 2) et kosthold med mye protein og relativt lite karbohydrater, for å redusere insulinutskillelsen og fettlagringen. Nå, etter jeg har sluttet med sprøyten, og trener styrke 3 ganger i uka og kondisjon 2 ganger i uka, har vekten økt en del, men jeg får høre av de rundt meg at det ikke synes på meg. Livvidden har heller ikke økt nevneverdig. Teorien er derfor at en del av vekten jeg har lagt på meg nok er muskler. Det merker jeg jo når jeg trener også. Alt du sier her er riktig, hvis man går for fort ned i vekt mister man også masse muskelmasse. Men det gjelder uansett måten man går ned i vekt på. Da jeg fikk skrevet ut resept på Wegovy fikk jeg "streng beskjed" av legen om at jeg måtte prioritere styrketrening og et sunt kosthold med mye proteiner for å unngå det store tapet av muskelmasse. Fordi det skjedde en masse greier på privaten 3-4 uker etter at jeg startet, fikk jeg dessverre ikke lagt inn trening - vekttapet var betydelig, men jeg kjente også at jeg ble svakere på generell basis. Når ting roet seg på hjemmebane, og jeg fikk lagt inn trening og fokus på kosten, går jeg noe saktere ned i vekt (noe som også kan skyldes at vektnedgangen roer seg etter hvert), men jeg kjenner at den generelle formen og styrken blir stadig bedre. For meg var det utelukkende motiverende at vekten raste i begynnelsen, og at jeg begynte på treningssenter med 10 kg mindre enn ved oppstart var bare godt for min del. Siden dette ikke tok lenger tid før jeg tok tak i dette, har jeg neppe tatt noen større skade av dette - det samme sier legen! Poenget mitt er rett og slett at alle de utfordringene du nevner med sprøyten, gjelder uansett hvordan man går ned i vekt. Endret 7 timer siden av Lady HM 1 Siter
frosken Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Lady HM skrev (2 timer siden): Alt du sier her er riktig, hvis man går for fort ned i vekt mister man også masse muskelmasse. Men det gjelder uansett måten man går ned i vekt på. Da jeg fikk skrevet ut resept på Wegovy fikk jeg "streng beskjed" av legen om at jeg måtte prioritere styrketrening og et sunt kosthold med mye proteiner for å unngå det store tapet av muskelmasse. Fordi det skjedde en masse greier på privaten 3-4 uker etter at jeg startet, fikk jeg dessverre ikke lagt inn trening - vekttapet var betydelig, men jeg kjente også at jeg ble svakere på generell basis. Når ting roet seg på hjemmebane, og jeg fikk lagt inn trening og fokus på kosten, går jeg noe saktere ned i vekt (noe som også kan skyldes at vektnedgangen roer seg etter hvert), men jeg kjenner at den generelle formen og styrken blir stadig bedre. For meg var det utelukkende motiverende at vekten raste i begynnelsen, og at jeg begynte på treningssenter med 10 kg mindre enn ved oppstart var bare godt for min del. Siden dette ikke tok lenger tid før jeg tok tak i dette, har jeg neppe tatt noen større skade av dette - det samme sier legen! Poenget mitt er rett og slett at alle de utfordringene du nevner med sprøyten, gjelder uansett hvordan man går ned i vekt. Kick start helse er et konsept som fokuserer på hvordan gå ned i vekt og beholde eller øke muskelmasse. En god del av deres deltakere ser ut til å klare det, så jeg tenker at ISW sine erfaringer er nyttig for andre å høre om. 0 Siter
frosken Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden ISW skrev (5 timer siden): Jeg tar opp en gammel tråd igjen. En utfordring med slankesprøytene er at end point i studiene har vært vektnedgang. Det har ikke vært nedgang i fettmasse. Så for Lilly og Novo Nordisk er det egentlig likegyldig hvorvidt man har mistet 10 kg muskler, 10 kg fett eller 5 kg av hver. Både fra et farmakologisk synspunkt og fra egne erfaringer med bruk av slankesprøyten, så mister man mer muskelmasse enn ved naturlig vektnedgang. Jeg deltok i et forskningsprosjekt første tiden etter jeg begynte å bruke Wegovy, og det viste seg etter 12 kg vektnedgang at fettprosenten min var den samme som ved oppstart. Dette skyldes trolig at sprøytene (som jo egentlig er diabetesmedisin) øker insulinutskillelsen en god del (og derav også fettlagringen). Hvis jeg kunne gjort dette igjen, så ville jeg i løpet av tiden jeg brukte sprøytene fokusert mer på 1) styrketrening og 2) et kosthold med mye protein og relativt lite karbohydrater, for å redusere insulinutskillelsen og fettlagringen. Nå, etter jeg har sluttet med sprøyten, og trener styrke 3 ganger i uka og kondisjon 2 ganger i uka, har vekten økt en del, men jeg får høre av de rundt meg at det ikke synes på meg. Livvidden har heller ikke økt nevneverdig. Teorien er derfor at en del av vekten jeg har lagt på meg nok er muskler. Det merker jeg jo når jeg trener også. Interessant å lese! Ville du ha startet med wegovy om du hadde hatt disse erfaringene ved oppstart? Jeg har sikkert sagt det samme før, men jeg tror mange på lang sikt kunne fått det bedre med andre løsninger enn slankesprøytene, men disse løsningene er pt ikke nødvendigvis så tilgjengelige. Jeg håper det blir gjort flere gode studier hvor man sammenligner ulike tilnærminger. Det er sjelden tilstrekkelig at folk bare får beskjed om å trene mer og spise mindre, dersom man har vedvare problemer med vektkontroll. 0 Siter
Lady HM Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden frosken skrev (1 time siden): Kick start helse er et konsept som fokuserer på hvordan gå ned i vekt og beholde eller øke muskelmasse. En god del av deres deltakere ser ut til å klare det, så jeg tenker at ISW sine erfaringer er nyttig for andre å høre om. Absolutt nyttige å høre om, jeg bare poengterer at alt det som blir sagt (som negativitet mot sprøyten) gjelder uansett hva slags måte man går ned i vekt på. 0 Siter
Marye Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Jeg gikk ned i vekt med styrketrening da jeg gikk på en type medisin , men med annen medisin virker ikke styrketrening på slanking , bare styrke. Så må ha slankesprøyter så lenge jeg må gå på leponex 0 Siter
emilie321 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Nicklusheletida skrev (7 timer siden): I tillegg til mer muskler, kan det også være vannvekt ? Jeg tror styrketrening gjør at kroppen holder på mer vann en stund. Jeg brukte 4 uker av ferien til å gå I fjellet. Noen av de var toppturer. Man skulle jo tro man gikk ned i vekt etter slik aktivitet, men er det motsatte som skjer hos meg. Lårene blåses opp. Mer muskler i lårene selvfølgelig, men også mye vann. Jeg merket det på kroppen ellers også. Nå har jeg jobbet i 14 dager. En stillesittende jobb, men vekta har gått ned nå. Jeg er ikke på slankeren jeg altså, men en observasjon jeg har gjort. At styrketrening ( som også fjellturer er ) gjør at man midlertidig kan gå opp i vekt. Jeg ser på vekta når jeg har hatt en hard økt på treningssenteret, da går jeg litt opp. Så det er helt tydelig at kroppen samler vann når jeg trener tungt. 1 Siter
ISW Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Lady HM skrev (6 timer siden): Alt du sier her er riktig, hvis man går for fort ned i vekt mister man også masse muskelmasse. Men det gjelder uansett måten man går ned i vekt på. Da jeg fikk skrevet ut resept på Wegovy fikk jeg "streng beskjed" av legen om at jeg måtte prioritere styrketrening og et sunt kosthold med mye proteiner for å unngå det store tapet av muskelmasse. Fordi det skjedde en masse greier på privaten 3-4 uker etter at jeg startet, fikk jeg dessverre ikke lagt inn trening - vekttapet var betydelig, men jeg kjente også at jeg ble svakere på generell basis. Når ting roet seg på hjemmebane, og jeg fikk lagt inn trening og fokus på kosten, går jeg noe saktere ned i vekt (noe som også kan skyldes at vektnedgangen roer seg etter hvert), men jeg kjenner at den generelle formen og styrken blir stadig bedre. For meg var det utelukkende motiverende at vekten raste i begynnelsen, og at jeg begynte på treningssenter med 10 kg mindre enn ved oppstart var bare godt for min del. Siden dette ikke tok lenger tid før jeg tok tak i dette, har jeg neppe tatt noen større skade av dette - det samme sier legen! Poenget mitt er rett og slett at alle de utfordringene du nevner med sprøyten, gjelder uansett hvordan man går ned i vekt. Jo, men jeg er i likhet med @frosken kritisk til at man får en resept på en sprøyte og skal klare seg selv. For å ta et eksempel: Du går ned like mye i vekt om du spiser 400 gram sukker om dagen (og ingenting annet) og får i deg 1600 kcal/dag (nå ser jeg bort fra mangelsykdommer, kun energi) eller om du spiser avocado, kyllingfilet, fisk, grønnsaker og magre meieriprodukter for 1.600 kcal. Men hva du går ned i vekt, kommer an på hvor mye insulin du har i blodet. Har du lite insulin i blodet, har du mye høyere fettforbrenning enn om du konstant spiser sukker og har masse insulin i kroppen. Jeg tror utfordringen med Wegovy og Mounjaro er at ja, man går raskt og mye ned i vekt, men det løser ikke årsaken til at man kom dit i utgangspunktet, og det er kjempelett å legge på seg igjen, særlig hvis man har tapt mye muskelmasse som følge av et dårlig kosthold. 1 Siter
ISW Skrevet 58 minutter siden Skrevet 58 minutter siden frosken skrev (3 timer siden): Interessant å lese! Ville du ha startet med wegovy om du hadde hatt disse erfaringene ved oppstart? Jeg har sikkert sagt det samme før, men jeg tror mange på lang sikt kunne fått det bedre med andre løsninger enn slankesprøytene, men disse løsningene er pt ikke nødvendigvis så tilgjengelige. Jeg håper det blir gjort flere gode studier hvor man sammenligner ulike tilnærminger. Det er sjelden tilstrekkelig at folk bare får beskjed om å trene mer og spise mindre, dersom man har vedvare problemer med vektkontroll. Hei, Jeg har jo gått ned mye i vekt og er fornøyd med det. Men det jeg merker er at det er forskjell på meg og mine 96 kg nå, og da jeg veide 96 kg i 2012. Da løp jeg 3.000 meter på 13 minutter og var ganske veltrent selv om jeg hadde noen kilo for mye. Nå synes jeg magen er større og musklene mindre (selv om de begynner å komme seg bittelitt). Men jeg var en av de som så på Wegovy som et mirakel og jeg kunne spise is og drikke øl, og vekta gikk ned. Nå vet jeg egentlig bedre. Skulle bare ønske, som sagt, at jeg satt med samme innsikt da jeg begynte på den. Da hadde jeg kanskje veid 85 kg nå, og hatt en større muskelmasse. 0 Siter
Lady HM Skrevet 57 minutter siden Skrevet 57 minutter siden ISW skrev (2 minutter siden): Jo, men jeg er i likhet med @frosken kritisk til at man får en resept på en sprøyte og skal klare seg selv. For å ta et eksempel: Du går ned like mye i vekt om du spiser 400 gram sukker om dagen (og ingenting annet) og får i deg 1600 kcal/dag (nå ser jeg bort fra mangelsykdommer, kun energi) eller om du spiser avocado, kyllingfilet, fisk, grønnsaker og magre meieriprodukter for 1.600 kcal. Men hva du går ned i vekt, kommer an på hvor mye insulin du har i blodet. Har du lite insulin i blodet, har du mye høyere fettforbrenning enn om du konstant spiser sukker og har masse insulin i kroppen. Jeg tror utfordringen med Wegovy og Mounjaro er at ja, man går raskt og mye ned i vekt, men det løser ikke årsaken til at man kom dit i utgangspunktet, og det er kjempelett å legge på seg igjen, særlig hvis man har tapt mye muskelmasse som følge av et dårlig kosthold. Jeg leser hva du skriver, men jeg er ikke like sikker på om jeg klarer å få fram budskapet mitt så godt som jeg ønsker. 0 Siter
Lady HM Skrevet 51 minutter siden Skrevet 51 minutter siden ISW skrev (1 minutt siden): Skulle bare ønske, som sagt, at jeg satt med samme innsikt da jeg begynte på den. Da hadde jeg kanskje veid 85 kg nå, og hatt en større muskelmasse. Akkurat her peker du jo på det som er poenget mitt, og det eneste jeg har forsøkt å vise til i denne tråden. "Hvis du hadde visst det du vet nå!". Det er jo akkurat dét jeg forsøker å si - at man må spise riktig og trene styrke for ikke å miste "feil" kilo. Men jeg drar det også litt videre ved å si at all hurtig vektredusering gir akkurat de samme utfordringene med tanke på dette. Det er akkurat det samme med slankeoperasjoner, sulting, sykdom - hvis du ikke får i deg riktig næring og ikke trener musklene, så mister man masse muskelmasse og blir rett og slett syk av det. 0 Siter
ISW Skrevet 37 minutter siden Skrevet 37 minutter siden Lady HM skrev (9 minutter siden): Akkurat her peker du jo på det som er poenget mitt, og det eneste jeg har forsøkt å vise til i denne tråden. "Hvis du hadde visst det du vet nå!". Det er jo akkurat dét jeg forsøker å si - at man må spise riktig og trene styrke for ikke å miste "feil" kilo. Men jeg drar det også litt videre ved å si at all hurtig vektredusering gir akkurat de samme utfordringene med tanke på dette. Det er akkurat det samme med slankeoperasjoner, sulting, sykdom - hvis du ikke får i deg riktig næring og ikke trener musklene, så mister man masse muskelmasse og blir rett og slett syk av det. Ja, jeg er forsåvidt enig med deg i at jo raskere du går ned i vekt, jo større er risikoen for å miste mye muskler. Men - og det er et lite men her - Wegovy og Mounjaro, som diabetesmedisiner, har et lite tilleggsmoment gjennom at de øker insulinutskillelsen (som legger til rette for økt fettlagring og/eller redusert fettforbrenning, og da "må" kroppen ta av musklene for å dekke energibehovet). Det finnes en diabetesmedisin som ikke øker insulinutskillelsen og som også gir vektnedgang, og det er metformin. Det som er litt synd, er at fordi den er en gammel medisin som koster 60 kroner for 100 tabletter, så er det ingen interesse for å markedsføre den noe mer. Men den kunne med fordel vært brukt mer mot fedme og insulinresistens, som jo ofte henger sammen. 0 Siter
Lady HM Skrevet 30 minutter siden Skrevet 30 minutter siden ISW skrev (6 minutter siden): Ja, jeg er forsåvidt enig med deg i at jo raskere du går ned i vekt, jo større er risikoen for å miste mye muskler. Men - og det er et lite men her - Wegovy og Mounjaro, som diabetesmedisiner, har et lite tilleggsmoment gjennom at de øker insulinutskillelsen (som legger til rette for økt fettlagring og/eller redusert fettforbrenning, og da "må" kroppen ta av musklene for å dekke energibehovet). Det finnes en diabetesmedisin som ikke øker insulinutskillelsen og som også gir vektnedgang, og det er metformin. Det som er litt synd, er at fordi den er en gammel medisin som koster 60 kroner for 100 tabletter, så er det ingen interesse for å markedsføre den noe mer. Men den kunne med fordel vært brukt mer mot fedme og insulinresistens, som jo ofte henger sammen. Det stemmer at Wegovy og Mounjaro påvirker insulinutskillelsen, men det er feil å konkludere med at dette fører til økt fettlagring eller at kroppen derfor må hente energi fra musklene. Begge legemidlene øker insulinutskillelsen på en glukoseavhengig måte, samtidig som de reduserer energiinntaket og forbedrer insulinfølsomheten. I kliniske studier kommer størstedelen av vekttapet fra fettmasse. Noe lean mass går riktignok tapt, men nyere metaanalyser viser at andelen lean mass av vekttapet er omtrent sammenlignbar med vanlig livsstilsbasert vektnedgang. Styrketrening og tilstrekkelig protein ser ut til å være viktige for å begrense dette tapet. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.