Gå til innhold

riktig styrketrening


trisha

Anbefalte innlegg

Heisann

Er litt i tvil nå:

For å få mest mulig ut av styrketrening må man jo yte maks, helst ta i til man ikke klarer mer. Ofte sise det at tre sett er passende, og at man i hvert sett skal gi alt slik at den siste repetisjonen i hvert sett er akkurat på grensen av hva man kan klare.

Andre steder sier man at man ikke skal gi absolutt maks før i det siste settet, og at dette er det "ultimate" for å øke både i styrke og volum. Noen som skjønner hva jeg mener og har noe fornuftig svar? Hva er riktig?

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av egen erfaring har jeg opplevd at det er vanskelig å ta seg helt ut i alle tre-fire sett med like mange repetisjoner. Jeg har som regel 10-12 reps som "målsetning" for øvelser der jeg trener tre-fire sett, og finner belastning deretter. Da klarer jeg 12 i første sett, kanskje i andre sett; men sjelden mer enn 9 i siste sett. (Dersom jeg har hjelp presser jeg meg til 12 i tredje og prøver meg på et fjerde.) Jeg tar meg altså helt ut i hvert sett, men må justere antall reps dersom jeg skal beholde den samme belastningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joachimpedersen

Slik gjør jeg det, og det fungerer veldig bra for meg.

Jeg kjører 3 sett på alle øvelser. Og har 6 rep på to sett og ett max sett til slutt. På de to første setta som er 6 rep legger jeg på så pass mye vekter at jeg akkurat tar 6 rep, og til slutt kommer max settet og da legger jeg på enda flere vekter og tar alt fra 2-5 reps. Jeg tar meg da ut på alle setta.

Men det er jo da en forutsetning at man hviler godt, slik at overtrening unngås.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Gunnar Oppheim

Hei,

det finnes massevis av treningsprogrammer å følge; de er alle en blanding av mengde, intensitet og hyppighet (hvor ofte de gjentas). Kroppens evne til å tilpasse seg belastning varierer fra person til person, og det er således vanskelig å si hva slags program som vil være det riktige. Men utfra sine vaner, fysiske aktivitet, hvile, kosthold, andre miljømessige faktorer, medisinsk tilstand, grad av stress osv. vil en kunne finne den typen trening, mengde og hyppighet som vil gi de aller beste resulatene. Selv nærmer jeg meg en forståelse for dette som jeg vil si er god. Men så er det også over 11 år siden jeg begynte å trene og lese. Det jeg ikke visset dengang, men vet i dag, er at de er utrolig heldige de som har en god trener hos seg i startgropen. Du kan spare utrolig med tid og få framgang du elelrs aldri ville ha fått, dersom du kan få kunnskapen på et fat av noen som allerde har gått veien.

Ellers er det jo også litt moro å eksperimentere med treningen da. Det lærer du mye av hvis du er bevisst på hvordan kropen svarer.

http://home.enitel.no/trening/

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...