Gå til innhold

Trening og mat


Gjest newcomer

Anbefalte innlegg

Gjest newcomer

Hei.

Jeg er en halvfeit gutt på 29 som vil begynne et "bedre" liv.

Skal begynne å trene styrke i helsestudio for å stramme inn litt samt øke muskelvolumet.

Er det noen som har tips om hvordan jeg bør spise og/eller trene for å få en slankere og muskuløs kropp. Er selvfølgelig klar over at dette kan ta tid da jeg veier 12 - 15 kilo for mye.

Håper noen kan gi meg tips om diett og trening. Hvor ofte jeg bør trene osv.

Mvh

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette svaret baserer seg på at du ikke har noen spesielle ting å ta hensyn til utover det at du muligens er lett overvektig (ingen "vondter", altså). Desstuten: når det gjelder mat er jeg for blank til å kunne råde deg utover helt generelle prinsipper som du f.eks. kan finne i Grethe Roedhes kokebøker (behøver m.a.o. ikke delta på kurs..)

Jeg synes du skal ha som målsetning å trene tre ganger i uka - rekker du en fjerde gang i blant er dette en bonus! I alle fall to av disse treningsøktene bør ha med styrkeøvelser (f.eks. overkropp én dag og bein den andre), mens kondisjonstrening skal med hver gang. Effektiv kondisjonstrening gjør du i romaskin, trappemaskin og på løpemølle. I gruppe anbefaler jeg spinn-sykling! Etter hvert som formen er tiltagende, og dersom knærne dine tåler det, utfordrer jeg deg også til å prøve step-aerobic (heldigvis stadig flere mannfolk som tør!).

Når det gjelder øvelsesutvalget i styrketreninga håper jeg at du har tilgang på kvalifisert instruksjon i det helsestudioet du velger - det er vanskelig for meg å sette opp et detaljert program når jeg ikke vet hvilke apparater/ vekttyper som finnes der. Jeg ville nok forsøkt å ha så mange øvelser som mulig med frie vekter, fordi dette er mer overførbart til "utfordringer i dagliglivet" (i maskiner er bevegelsene banet, dvs. at du sjøl ikke behøver å tenke på balansemomentet). Jeg ville også ha holdt antallet øvelser nede, og heller funnet øvelser som innbefatter mange muskler på én gang.

Til slutt: har du muligheten ville jeg ha prøvd å trene Pace (sirkeltrening med både kondis og styrke) og BodyPump (utholdende styrketrening) hhv. en gang i uka, og evt. ren kondisjonstrening de andre dagene.

Lykke til!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...