Gå til innhold

Trening og slanking/vekttap


Gjest fysioterapeut

Anbefalte innlegg

Gjest fysioterapeut

Ser at det av og til kommer spørsmål om trening og slanking/vekttap. Tror det kanskje er litt misforståelser om dette her. SELVFØLGELIG er det slik at trening fører til økt kaloriforbruk og økt forbrenning - dersom man ikke øker matinntaket, vil dette føre til at vekta går ned!

Ser at John Gunnar Oppheim sier at man får økt matlyst av trening, mens birdie, som sier veldig mye fornuftig her på forumet, sier at matlysten kan oppleves som at den går ned. Det som ofte skjer under trening er at også fordøyelsessystemet jobber bedre under trening (som de fleste andre system i kroppen), og når fordøyelsessystemet jobber, vil man ikke oppleve matlyst - prøv å legge merke til det etter neste joggetur - du er sannsynligvis ikke sulten rett etter treningsøkten!

En best mulig trening for å oppnå slanking er der forbrenningen øker. Man har funnet at pulsen for å få best mulig fettforbrenning er rundt 150-170, og at trenigsøkta bør være rundt 40 min. 3-4 ggr pr uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat ja! I sommer har jeg gjort mindre styrketrening men derimot jogget eller syklet annen hver dag om morgenen før frokost i 40 - 60 min. med puls mellom 125 - 145 (jeg er "eldre" - derfor er dette ca. 60 - 80 % av min makspuls, etter Karvonen-formel :) )

Resultat: ned 4 kg siden pinse!

Nå er det tilbake til helsestudio og tøffere og tøffere skal det bli - mer frie vekter og mindre apparater! Squat rules?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest småfeit

Hva skal jeg som er i en svært dårlig forfatning, form, gjøre i starten.

Jeg vil så gjerne trimme, men har pga.sykdom vært " lat" for å si det sånn.

Kan du gi meg noen gode tips, slik at ikke motet blir tatt fra meg før jeg får startet.

Jeg vil både bli i bedre form, og gå ned endel i vekt.

Men trenger mange puffer og oppfølging.

Ikke foreslå helsstudio ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gryyyy

du skriver at for å få en best mulig slankeefekt av treninga, må pulsen ligge rundt 150 og at ca 40 min holder.

etter en slik treningsøkt, og med et vanlig kosthold, vil ikke dette føre til noe vekttap pga at det er mest karbohydrater du forbrenner i den første timen du trener. med et vanlig kosthold vil du legge dette kaloritapet på deg igjen.

for at treningen skal virke direkte slankende bør du rene ca 1.5 eller 2 timer i strekk. fettforbrenningen begynner for alvor når glykogenlagrene er tomme ( ca etter 1 t trening avhengig av intensitet selvsagt). etter dette får du energien fra fettlagrene, og når du spiser igjen etterpå fyller du opp glykogenlagrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Gunnar Oppheim

Hei alle sammen, debatten er i gang:

All fysisk aktivitet krever energi. Energi som vi får gjennom maten. Økt fysisk aktivitet fører til økt kaloriforbrenning, noe som gjør at kroppen trenger mer mat for å holde på vekten sin. Kroppen ønsker alltid å holde på energilageret sitt (håper vi er enige om det). For å imøtekomme det økede energikravet, øker den sultfølelsen/apetitten øker, og legg også merke til hvordan smaken på mat bedres. Alt i alt fører dette til en sterk drift som prøver å få den det gjelder til å spise mer. Fravær av sult/metthet oppstår når kroppens behov dekkes. Når dette behovet dekkes, har kroppen fått nok energi til å imøtekomme energiforbruket og holde på kroppsvekten.

Det spiller ingen rolle om en er sulten en time, to timer elelr flere timer etter trening; sulten kommer, og i forhold til energiforbruket vil dens styrke variere.

Jeg har f.eks. drevet med økende jogging og samtidig gått fra 85 til over 100 kilo i kroppsvekt.

Økende trening mens kaloriinntaket holdes konstant fører til vektreduksjon. Og da er vi tilbake der jeg begynte; kun trening alene fører ikke til vekttap. Det MÅ være en sammenheng til styringen av kostholdet.

Faktisk kan slanking der energibehovet underrgås ved hjelp av økende fysisk aktivitet være uheldig. Når energibehovet reduseres under kroppens behov og fettreservene kobles inn, minker overskuddet i kroppens muskulatur; dette gjør at ens vante belastning i dagliglivets arbeid og trening pllutselig innvirker som større en vanlig- økende trening på toppen av dette kan altså føre til at det oppstår belastningsskader og smerter. En kan si at overskuddet i kroppen avtar ved slanking på samme måte som sykdom tapper kroppen for krefter.

http://home.enitel.no/trening/

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for kompliment, men må fraskrive meg ansvaret for utsagnet du referer til! Du forveksler meg kanskje med bertie, som også har en del innlegg her? Han og jeg er i alle fall ofte "på nett" (dvs enige).. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skal jeg som er i en svært dårlig forfatning, form, gjøre i starten.

Jeg vil så gjerne trimme, men har pga.sykdom vært " lat" for å si det sånn.

Kan du gi meg noen gode tips, slik at ikke motet blir tatt fra meg før jeg får startet.

Jeg vil både bli i bedre form, og gå ned endel i vekt.

Men trenger mange puffer og oppfølging.

Ikke foreslå helsstudio ;-)

Gå tur, med fynd og klem! Bruk armene (sving energisk) og syng gjerne en sang mens du er i gang.. Dette er en svært god måte å starte et "nytt & bedre" liv på; og for den saks skyld også en topp fortsettelse! Skift til treningstøy (det gir deg sjøl en bedre følelse av trening, ikke søndagspromenade, og det "unnskylder" et gangsett som kanskje ville se merkelig ut i sivil..).

Når det gjelder oppbacking vil jeg anbefale deg å alliere deg med en-flere venner - da er det ikke så lett å finne unnskyldninger for å hoppe over en treningsøkt. Dessuten kan du bytte ut synginga med skravling..!

Har du muligheten er forresten Friskis & Svettis et godt alternativ. Jeg ville heller ikke slått fra meg tanken på helsestudio; stadig flere tilbyr nå egne, tilpassede treningsgrupper for ditt behov. Det koster i alle fall ingenting å undersøke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at fordøyelsen går best når fordøyelsessystemet får rikelig med blod. Ved aktivitet vil kroppen knipe igjen en del årer til fordøyelsessystemet og man fordøyer heller dårligere under aktivitet.

Mener at denne delen er direkte gal. Men mange vil oppleve at man får veldig fart på tarmene ved løping, men det er jo en helt annen side av saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fysioterapeut

http://www.phys.com/fitness/

Dette kan kanskje være en interessant side for dere som er interessert?

Ser at området skaper debatt - kanskje var det meningen...

Tror det er viktig å være klar over at ALL AKTIVITET ER BEDRE ENN INGEN når det gjelder å gå ned i vekt + at det har selvfølgelig andre positive, helsekonsekvenser å bli i bedre fysisk form.

Begynn forsiktig - begynn å gå turer, ta trappa istedet for heisen osv -legg aktivitet inn som en naturlig del av hverdagen - etterhvert kan dere begynne å trene mer aktivt -men dersom dere aldri har gjort det før bør dere begynne forsiktig som sagt. Les det birdie skrev...

Apropos fordøyelsen er grunnen til at man føler seg mett etter trening nemlig den at når man trener dirigeres "kreftene" i kroppen til muskelbruk, det er riktig som bertie sier - at da virker fordøyelsen dårligere - upresist av meg å si noe annet - meningen var å si at når treninsøkten er FERDIG vil kroppen prioritere system som fordøyelsen og man vil dermed få en metthetsfølelse.

Iflg JGO vil man da spise mer pga den økte kaloribruken, men det er da dette som er poenget - det å spise som føre men bevege mer på seg... DA er det snakk om slanking og vekttap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ny mamma

Legen på forum for allmennmedisin er enig med deg hun skrev:

Normalt kosthold, og økt aktivitet er det beste for de fleste. Fettforbrenningstrening er effektivt; minst 40 min 3-4 ganger per uke med puls 150-170/min.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg med legen din.

Vennlig hilsen Nina Lindstad Spesialist i allmenmedisin og idretts-lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.phys.com/fitness/

Dette kan kanskje være en interessant side for dere som er interessert?

Ser at området skaper debatt - kanskje var det meningen...

Tror det er viktig å være klar over at ALL AKTIVITET ER BEDRE ENN INGEN når det gjelder å gå ned i vekt + at det har selvfølgelig andre positive, helsekonsekvenser å bli i bedre fysisk form.

Begynn forsiktig - begynn å gå turer, ta trappa istedet for heisen osv -legg aktivitet inn som en naturlig del av hverdagen - etterhvert kan dere begynne å trene mer aktivt -men dersom dere aldri har gjort det før bør dere begynne forsiktig som sagt. Les det birdie skrev...

Apropos fordøyelsen er grunnen til at man føler seg mett etter trening nemlig den at når man trener dirigeres "kreftene" i kroppen til muskelbruk, det er riktig som bertie sier - at da virker fordøyelsen dårligere - upresist av meg å si noe annet - meningen var å si at når treninsøkten er FERDIG vil kroppen prioritere system som fordøyelsen og man vil dermed få en metthetsfølelse.

Iflg JGO vil man da spise mer pga den økte kaloribruken, men det er da dette som er poenget - det å spise som føre men bevege mer på seg... DA er det snakk om slanking og vekttap

Da er vi enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Gunnar Oppheim

Nå er det slik at fordøyelsen går best når fordøyelsessystemet får rikelig med blod. Ved aktivitet vil kroppen knipe igjen en del årer til fordøyelsessystemet og man fordøyer heller dårligere under aktivitet.

Mener at denne delen er direkte gal. Men mange vil oppleve at man får veldig fart på tarmene ved løping, men det er jo en helt annen side av saken.

Hei,

er helt enig med deg. Masse mat i kroppen ved hard trening kan faktisk være smertefullt. Fordøyelsessystemets fordøyelse avtar når musklene setter høyere krav til blod- og oksygentilførsel. Den høye aktiveringen i nervesystemet fører også gjerne til at avføringen påvikres; det kan være mat som ikke er skikkelig nedbrutt (gir masse luft), og i enkelte tilfeller diarè. Matlysten forsvinner også.

http://home.enitel.no/trening/

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...