Gå til innhold

Ville du ha hjulpet noen å begå selvmord (aktiv dødshjelp)?


frosken

Anbefalte innlegg

Gjest been there

Men hva slags liv er det å leve på institusjon hvis man ikke vil det. For mange er det aller viktigste å bo hjemme i sine vante omgivelser og spesielt når man er ung og er gift.

Poenget hos oss var at han hadde mange og lange permisjoner, men var (på papiret) innlagt de siste årene han levde.

Periodene han var på sykehuset gjorde at han fikk bedre oppfølging, ekstremt mye bedre smertelindring (som han fikk med seg neten gratis hjem i alle permisjonene), og at ektefellen fikk hele netter hun kunne sove, og komme litt til hektene igjen.

Han var hjemme 2/3 av tiden, og hadde mange som besøkte ham, slik at det ikke gikk en dag uten besøk.

jeg sier ikke at det var en ønskesituasjon, men det var det ikke i utgangspunktet heller. Og når døden ses på som den eneste løsningen på smertehelvetet, så må man kunne vurdere andre løsninger som i utganspunktet var lite ønskelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 279
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    46

  • frosken

    46

  • Dorthe

    28

  • Goliath

    13

Mest aktive i denne tråden

Gjest Ja, det ville jeg....

Mannnen min døde av AIDS og hadde han hatt store og langvarige lidelser før han døde hadde jeg hjulpethan. Vi snakket om dette før han døde. Han ønsket ikke å pines over mange år. Heldigvis gikk det ikke sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget hos oss var at han hadde mange og lange permisjoner, men var (på papiret) innlagt de siste årene han levde.

Periodene han var på sykehuset gjorde at han fikk bedre oppfølging, ekstremt mye bedre smertelindring (som han fikk med seg neten gratis hjem i alle permisjonene), og at ektefellen fikk hele netter hun kunne sove, og komme litt til hektene igjen.

Han var hjemme 2/3 av tiden, og hadde mange som besøkte ham, slik at det ikke gikk en dag uten besøk.

jeg sier ikke at det var en ønskesituasjon, men det var det ikke i utgangspunktet heller. Og når døden ses på som den eneste løsningen på smertehelvetet, så må man kunne vurdere andre løsninger som i utganspunktet var lite ønskelige.

Hvis han var hjemme 2/3 av tiden og hadde bra livskvalitet så synes jeg også at det var en god løsning.

Men å putte unge folk på pleiehjem i årevis, synes jeg er en dårlig løsning. Men noen ganger lurer jeg på om det er så ille å bo på institusjon hvis det er andre unge mennesker som bor der og ikke gamle senile. Men det er et annet spørsmål :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uglemor

Ikke skylden for den andres lidelser i seg selv nei. Men om noen ber deg hjelpe deg å bli kvitt lidelsene, fordi du vet du kan, og du da sier nei, da har du litt skyld i at personen fortsatt lider. Du kunne jo stoppet det. Men det må jo selvsagt være opp til hver enkelt om de hadde greid noe sånt da.

Det finnes flere måter å hjelpe på enn dødshjelp. Ikke alle klarer å gjøre en slik ting. Det er ikke sikkert det er det beste valget, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hadde gjort det

Det finnes flere måter å hjelpe på enn dødshjelp. Ikke alle klarer å gjøre en slik ting. Det er ikke sikkert det er det beste valget, heller.

Joda, men det kan være at det er dødshjelp personen virkelig ønsker da, ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blæh-hva-da? - hehe, har du lest noe hun har skrevet - eller har du bare sett henne? :)

Har forsøkt, ja - og likte det ikke :-)

"............................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Uglemor

Joda, men det kan være at det er dødshjelp personen virkelig ønsker da, ikke noe annet.

Ja, skulle det gjøre noen forskjell for meg? Jeg setter grenser for hva jeg er villig til å gjøre for andre mennesker. Å ta livet av noen er en sånn grense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hadde gjort det

Ja, skulle det gjøre noen forskjell for meg? Jeg setter grenser for hva jeg er villig til å gjøre for andre mennesker. Å ta livet av noen er en sånn grense.

Nei, noen bryr seg mer om seg selv enn andres ønsker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg hevdet noe bastant i denne saken, da - heller tvert imot. Så jeg vet ikke om jeg trenger å lese en tragisk bok for å skjønne hvor komplekst og ugeneralisertbart emnet er.

Dessuten - Liv Ullmann? Blæh! :-)

"............................."

Liv og Linn Ullman er ikke samme person, det er mor og datter... Men det var kanskje Linn du tenkte på, selv om du skrev Linn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Vanskelig å sette seg inn i en sånn situasjon da jeg aldri har opplevd noe i nærheten, men her og nå - uten og ha vært i en sånn situasjon - er svaret mitt et soleklart nei.

Jeg ville aldri gjort meg til Gud, og har ingen rett til å bistå med slik en handling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liv og Linn Ullman er ikke samme person, det er mor og datter... Men det var kanskje Linn du tenkte på, selv om du skrev Linn?

"Men det var kanskje Linn du tenkte på, selv om du skrev Linn?"

Uhm...?

Jeg blingset nok, ja :-)

".............................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skorpionfisken

Men ville du forsøkt å overtale f.eks. din partner til å fortsette å leve eller ville du gjort det lettere for vedkommende gjennom å støtte en beslutning om selvmord?

Jeg snakker nå ut fra et tenkt tilfelle, for min partner er heldigvis frisk og oppegående.

Men jeg kjenner ham godt nok til at jeg vet at om han hadde bestemt seg for å dø, så ville det ikke nyttet å overtale, han ville nok kjeftet på meg for mas om noe jeg ikke visste noe om. Jeg hadde nok måttet godta hans beslutning, og dermed lette beslutningen hans ved å si eller vise at jeg forstår og godtar.

Man kan vel lese dem litt om man kjenner dem godt? Vil han egentlig dette ut fra sin egen situsajon, eller er det for å lette byrdene for dem rundt? Hvis det er for å lette byrdene for andre rundt, så kan man selvfølgelig si at man støtter gjerne av kjærlighet til ham, så han trenger ikke tenke på at det er tungt for de rundt at han er syk.

Sorgen vil bli like stor om han dør ved egen hjelp tidligere enn etter lengre tids pine. Min nabos barn sa at de skjønte sin mors valg, men det ble ikke mindre grusomt å miste henne. De anså det ikke som et normalt selvmord, men at det var kreften som hadde tatt beslutningen for henne. Hun døde av kreft, ikke av at hun var suicidal. Hadde hun vært frisk ville hun aldri gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingmamma

Man vet vel aldri hvordan man hadde reagert i en slik situasjon. Det er enklere å sitte her å diskutere for og i mot.

Hadde noen fortalt meg for noen år siden at jeg skulle ta avgjørelsen på at babyen min skulle få dø, ville jeg ikke trodd dem. Alikevel gjorde jeg det...

Så man kan aldri vite hva man vil gjøre i en gitt situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet vel aldri hvordan man hadde reagert i en slik situasjon. Det er enklere å sitte her å diskutere for og i mot.

Hadde noen fortalt meg for noen år siden at jeg skulle ta avgjørelsen på at babyen min skulle få dø, ville jeg ikke trodd dem. Alikevel gjorde jeg det...

Så man kan aldri vite hva man vil gjøre i en gitt situasjon.

Du tok en avgjørelse ang. respirator el.? - det er ikke aktiv dødshjelp slik jeg tolker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å velge å ikke hjelpe (om man kan gjøre noe) gir en litt skyld i personens lidelse.

Sånn går det ikke an å ta det, man kan ikke tenke sånn at man er i skyld i andres smerte om man ikke tar livet av vedkommende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skulle det gjøre noen forskjell for meg? Jeg setter grenser for hva jeg er villig til å gjøre for andre mennesker. Å ta livet av noen er en sånn grense.

OGSÅ i følge Norsk lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...