Gå til innhold

Ville du ha hjulpet noen å begå selvmord (aktiv dødshjelp)?


frosken

Anbefalte innlegg

Gjest etikk og livsverd

Klart man kan. Det er mange diagnoser man ikke kan gjøre noe med og hvis legene heller ikke er interessert i å finne smertelindring så er saken helt klar.

Jeg har lest mye om Sandsdalens og hans begrunnelse for å gi aktiv dødshjelp og der har han visse kritererer som må være tilstede.

Ingen skal være nødt til å leve med så forferdelige smerter som nervesmerter er uten å få hjelp. De fleste kan få hjelp hvis legene gidder men ofte blir disse pasientene bare liggende der uten at noen bryr seg annet enn familien.

Nei, saken 'dødshjelp' er ikke helt klar som du sier.

Aktiv dødshjelp og legeassistert selvmord er ikke tillatt i Norge.

Det som er tillatt er passiv dødshjelp.

Det er grunner til dette, både av etisk og juridisk karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 279
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    46

  • frosken

    46

  • Dorthe

    28

  • Goliath

    13

Mest aktive i denne tråden

Gjest etikk og livsverd

Klart det er å myrde. Det er bare ulike ord.

Noen kaller jo også abort for drap - og blir da overfalt med at de er ikke mennesker enda - det vi snakker om i denne tråden er da vitterlig mennesker. Og man må -om man skal "hjelpe" dem, eller bistå dem i selvmord bryte Norsk lov -og dermed er det et drap - uansett hvordan du tenker på det.

Et selvforsvar f.eks. også et drap, selv om man har rett til det i følge Norsk lov.

Den rette betegnelsen for det du snakker om, er barmhjertighetsdrap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest etikk og livsverd

Klart man kan. Det er mange diagnoser man ikke kan gjøre noe med og hvis legene heller ikke er interessert i å finne smertelindring så er saken helt klar.

Jeg har lest mye om Sandsdalens og hans begrunnelse for å gi aktiv dødshjelp og der har han visse kritererer som må være tilstede.

Ingen skal være nødt til å leve med så forferdelige smerter som nervesmerter er uten å få hjelp. De fleste kan få hjelp hvis legene gidder men ofte blir disse pasientene bare liggende der uten at noen bryr seg annet enn familien.

Glemte:

Sandsdalen er svært omdiskutert når det gjelder dødshjelp. Han skiller for eksempel ikke mellom aktiv og passiv dødshjelp.

En annen ting i forbindelse med depresjon. Det er vel innlysende at et menneske med en dødelig sykdom, store smerter el.l. er deprimert og svært utenfor? Vis meg det mennesket som har beholdt sitt gode humør, sin alminnelige refleksive og veloverveide forstand i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, saken 'dødshjelp' er ikke helt klar som du sier.

Aktiv dødshjelp og legeassistert selvmord er ikke tillatt i Norge.

Det som er tillatt er passiv dødshjelp.

Det er grunner til dette, både av etisk og juridisk karakter.

Jeg snakker ikke om juridisk rett, jeg snakker om menneskerett. Jeg er helt klar over at eutanesi er forbudt i Norge og hvis jeg sto i den situasjonen at jeg måtte velge så er jeg helt sikker på hva jeg ville valgt.

Jeg har hatt så mye nervesmerter sjøl at jeg vet hva det er snakk om men jeg fikk hjelp etter 20 år og har det mye bedre nå enn noen gang. Men jeg unner ingen det smertehelvete jeg var igjennom. Og jeg har faktisk ikke hatt så store smerter som veldig mange andre har. Jeg har alltid kunne hatt på meg klær, jeg har stort sett alltid klart å dope meg bort på store tablettmengder og jeg har bare vært plaget i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte:

Sandsdalen er svært omdiskutert når det gjelder dødshjelp. Han skiller for eksempel ikke mellom aktiv og passiv dødshjelp.

En annen ting i forbindelse med depresjon. Det er vel innlysende at et menneske med en dødelig sykdom, store smerter el.l. er deprimert og svært utenfor? Vis meg det mennesket som har beholdt sitt gode humør, sin alminnelige refleksive og veloverveide forstand i en slik situasjon.

Det er ikke innlysende for meg. Hvorfor tror folk at fordi man har smerter så blir man deprimert. Man har vel egentlig ikke tid til å være deprimert, man har mer enn nok med å klare og beholde forstandet når det står på som verst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest etikk og livsverd

Jeg snakker ikke om juridisk rett, jeg snakker om menneskerett. Jeg er helt klar over at eutanesi er forbudt i Norge og hvis jeg sto i den situasjonen at jeg måtte velge så er jeg helt sikker på hva jeg ville valgt.

Jeg har hatt så mye nervesmerter sjøl at jeg vet hva det er snakk om men jeg fikk hjelp etter 20 år og har det mye bedre nå enn noen gang. Men jeg unner ingen det smertehelvete jeg var igjennom. Og jeg har faktisk ikke hatt så store smerter som veldig mange andre har. Jeg har alltid kunne hatt på meg klær, jeg har stort sett alltid klart å dope meg bort på store tablettmengder og jeg har bare vært plaget i perioder.

Hvilken menneskerett? Rett til at noen aktivt sørger for at du dør? Hvem skal det være? Jeg? Dr Dahl?

Nei, aktiv dødshjelp er ingen menneskerett.

Like lite som det er umulig å overse det etiske, er det umulig å overse de juridiske aspektene når det gjelder menneskeliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei.

Fordi empirien har vist at det er altfor mange tilfeller der den som har tryglet om å dø, på mer eller mindre forunderlig vis har blitt bedre - og dermed overlykkelig over at bønnen om å dø ble avvist.

Fordi ønsker om å dø svært ofte stammer fra mennesker som i realiteten ikke kan regnes for å ha tilstrekkelig innsikt i situasjonen, mennesker som er dypt deprimerte eller på annen måte ikke er fullt ut tilregnelige.

Fordi det å ta liv ikke tilkommer meg.

Jeg tror mange av de alvorlig syke har mer enn nok innsikt i sin egen situasjon til å foreta et rasjonelt valg.

Å tro på mirakuløse helbredelser er ikke det mest nærliggende i forhold til en del av de nevrologiske sykdommene...

Det er selvfølgelig ingen av oss som ønsker å bidra til noen død - men poenget mitt er hvorvidt det er noe mer etisk forsvarlig å "nekte" en av sine nærmeste å slippe videre lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest etikk og livsverd

Det er ikke innlysende for meg. Hvorfor tror folk at fordi man har smerter så blir man deprimert. Man har vel egentlig ikke tid til å være deprimert, man har mer enn nok med å klare og beholde forstandet når det står på som verst

Hvis kriteriet om ikke-deprimert skal gjelde, er ikke det å fraskrive de med psykiske problemer en tenkt "rett" til å få dødshjelp?

Skal bare de med kroppslige sykdommer og smerter kunne kreve aktiv dødshjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte:

Sandsdalen er svært omdiskutert når det gjelder dødshjelp. Han skiller for eksempel ikke mellom aktiv og passiv dødshjelp.

En annen ting i forbindelse med depresjon. Det er vel innlysende at et menneske med en dødelig sykdom, store smerter el.l. er deprimert og svært utenfor? Vis meg det mennesket som har beholdt sitt gode humør, sin alminnelige refleksive og veloverveide forstand i en slik situasjon.

Her er et utdrag fra et annet forum skrevet av en med kroniske nervesmerter

People with chronic pain seem unreliable (we can't count on ourselves). When feeling better we promise things (and mean it); when in serious pain, we may not even show up.

An action or situation may result in pain several hours later, or even the next day. Delayed pain is confusing to people who have never experienced it.

Pain can inhibit listening and other communication skills. It's like having someone shouting at you, or trying to talk with a fire alarm going off in the room. The effect of pain on the mind can seem like attention deficit disorder. So you may have to repeat a request, or write things down for a person with chronic pain. Don't take it personally, or think that they are stupid.

The senses can overload while in pain. For example, noises that wouldn't normally bother you, seem too much.

Patience may seem short. We can't wait in a long line; can't wait for a long drawn out conversation.

Don't always ask "how are you" unless you are genuinely prepared to listen it just points attention inward.

Pain can sometimes trigger psychological disabilities (usually very temporary). When in pain, a small task, like hanging out the laundry, can seem like a huge wall, too high to climb over. An hour later the same job may be quite OK. It is sane to be depressed occasionally when you hurt.

Pain can come on fairly quickly and unexpectedly. Pain sometimes abates after a short rest. Chronic pain people appear to arrive and fade unpredictably to others.

Knowing where a refuge is, such as a couch, a bed, or comfortable chair, is as important as knowing where a bathroom is. A visit is much more enjoyable if the chronic pain person knows there is a refuge if needed. A person with chronic pain may not want to go anywhere that has no refuge (e.g.no place to sit or lie down).

Small acts of kindness can seem like huge acts of mercy to a person in pain. Your offer of a pillow or a cup of tea can be a really big thing to a person who is feeling temporarily helpless in the face of encroaching pain.

Not all pain is easy to locate or describe. Sometimes there is a body-wide feeling of discomfort, with hard to describe pains in the entire back, or in both legs, but not in one particular spot you can point to. Our vocabulary for pain is very limited, compared to the body's ability to feel varieties of discomfort.

We may not have a good "reason" for the pain. Medical science is still limited in its understanding of pain. Many people have pain that is not yet classified by doctors as an officially recognized "disease". That does not reduce the pain, - it only reduces our ability to give it a label, and to have you believe us.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken menneskerett? Rett til at noen aktivt sørger for at du dør? Hvem skal det være? Jeg? Dr Dahl?

Nei, aktiv dødshjelp er ingen menneskerett.

Like lite som det er umulig å overse det etiske, er det umulig å overse de juridiske aspektene når det gjelder menneskeliv.

Det er jo det diskusjonen går på da om man som pårørende skal påta seg å utføre den aktive dødshjelpen. Jeg håper virkelig at noen vil hjelpe meg hvis jeg noen sinne kommer i den situasjonen at jeg bare vil dø pga smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kriteriet om ikke-deprimert skal gjelde, er ikke det å fraskrive de med psykiske problemer en tenkt "rett" til å få dødshjelp?

Skal bare de med kroppslige sykdommer og smerter kunne kreve aktiv dødshjelp?

Ja, det er det etter min mening.

Psykisk syke kan ta sitt eget liv, mange funksjonshemmede er ikke i stand til å gjøre det selv pga manglende fysikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest etikk og livsverd

Jeg tror mange av de alvorlig syke har mer enn nok innsikt i sin egen situasjon til å foreta et rasjonelt valg.

Å tro på mirakuløse helbredelser er ikke det mest nærliggende i forhold til en del av de nevrologiske sykdommene...

Det er selvfølgelig ingen av oss som ønsker å bidra til noen død - men poenget mitt er hvorvidt det er noe mer etisk forsvarlig å "nekte" en av sine nærmeste å slippe videre lidelse.

""Jeg tror mange av de alvorlig syke har mer enn nok innsikt i sin egen situasjon til å foreta et rasjonelt valg.""

Kanskje, kanskje ikke. Ikke alle. De færreste, antagelig. Man tenker gudhjelpe meg ikke klart i bakrus eller spyende over rekka, så hvordan kan man forvente at alle dødssyke, mennesker som lever kronisk med smerter skal klare å foreta rasjonelle valg?

""Å tro på mirakuløse helbredelser er ikke det mest nærliggende i forhold til en del av de nevrologiske sykdommene...""

Eh nei, det sier seg vel selv?

""Det er selvfølgelig ingen av oss som ønsker å bidra til noen død - men poenget mitt er hvorvidt det er noe mer etisk forsvarlig å "nekte" en av sine nærmeste å slippe videre lidelse""

Passiv dødshjelp er tillatt i Norge. Aktiv dødshjelp er ikke tillatt. Forklar det for meg, hvordan kan det bli etisk forsvarlig å bidra til menneskers død? Og hvordan skal det i så fall løses juridisk dersom ens familie tar seg til rette når det gjelder å ta livet av et familiemedlem? Eller skal en lege pålegges jobben?

Jeg har ennå ikke sett, opplevd, hørt om, at noen har råderett over andre menneskers liv, det gjelder også pårørende av syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest etikk og livsverd

Det er jo det diskusjonen går på da om man som pårørende skal påta seg å utføre den aktive dødshjelpen. Jeg håper virkelig at noen vil hjelpe meg hvis jeg noen sinne kommer i den situasjonen at jeg bare vil dø pga smerter.

Du kan få passiv dødshjelp (man trekker ut kontakten, slutter å gi medikamenter osv).

Aktiv dødshjelp (feks giftsprøyte) eller assistert legehjelp (resept på dødelige medikamenter med oppskrift på hvor stor den dødelige dosen er), ivrer Sandsdalen for. Det ble han stilt for retten for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan få passiv dødshjelp (man trekker ut kontakten, slutter å gi medikamenter osv).

Aktiv dødshjelp (feks giftsprøyte) eller assistert legehjelp (resept på dødelige medikamenter med oppskrift på hvor stor den dødelige dosen er), ivrer Sandsdalen for. Det ble han stilt for retten for.

Og han ble straffedømt men fikk ikke straff fordi man forsto hvorfor han hadde gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest etikk og livsverd

Og han ble straffedømt men fikk ikke straff fordi man forsto hvorfor han hadde gjort det.

Alle *forstår* nok at det å dø kan være det eneste man lengter etter. Det er ikke det saken handler om. Selv om jeg ikke støtter aktiv dødshjelp, skorter det selvsagt ikke på empati for de som lider.

Problemet er at det er et hav av ulike tilfeller/pasienter (ingen er like), og hvordan man skulle komme fram til et etisk forsvarlig rammeverk med juridisk holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle *forstår* nok at det å dø kan være det eneste man lengter etter. Det er ikke det saken handler om. Selv om jeg ikke støtter aktiv dødshjelp, skorter det selvsagt ikke på empati for de som lider.

Problemet er at det er et hav av ulike tilfeller/pasienter (ingen er like), og hvordan man skulle komme fram til et etisk forsvarlig rammeverk med juridisk holdbarhet.

Jeg tviler på at man kan klarer å lage et etisk rammeverk.

Jeg ønsker absolutt ikke en lov som i Nederland hvor foreldre kan bestemme at man skal ta livet av nyfødte unger pga bl.a Downs syndrom og andre funksjonshemminger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest etikk livsverd

Ja, det er det etter min mening.

Psykisk syke kan ta sitt eget liv, mange funksjonshemmede er ikke i stand til å gjøre det selv pga manglende fysikk.

Selv om DU mener at psykisk syke har det så mye "enklere" med å ta seg selv av dage, er det slett ikke sikkert at det er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om DU mener at psykisk syke har det så mye "enklere" med å ta seg selv av dage, er det slett ikke sikkert at det er slik.

De fleste psykisk syke har full funksjon i armene har de ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...