Gå til innhold

Ville du ha hjulpet noen å begå selvmord (aktiv dødshjelp)?


frosken

Anbefalte innlegg

Hun er vel ikke noe sannhetsvitne når det gjelder aktiv dødshjelp heller - men hun beskriver veldig godt en tenkt situasjon. Det er jo en roman.

Jada, jeg måtte bare få ut litt av Linn Ullmann-antipatien min når noen først nevnte henne.

;o/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 279
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    46

  • frosken

    46

  • Dorthe

    28

  • Goliath

    13

Mest aktive i denne tråden

Men ville du forsøkt å overtale f.eks. din partner til å fortsette å leve eller ville du gjort det lettere for vedkommende gjennom å støtte en beslutning om selvmord?

Det spørsmålet der tror jeg er umulig å svare generelt på.

Du må være i den aktuelle situasjonen, og ha levd med "problemstillingen" over en tid, før du kan være i nærheten av å kunne besvare det.

Jeg tror det vil være veldig individuelt og samtidig knyttet direkte opp mot den "enkelte sak" - og selv da så vil det alltid være en usedvanlig vanskelig avgjørelse å ta.

For uansett hva du velger å gjøre, så vil det alltid bli et spørsmål om du gjør det av hensyn til din kjære, eller av hensyn til deg selv.

Jeg har vært der og har likevel intet godt svar å gi deg - annet enn at jeg føler sterkt med deg og din kjære.

For også han vil sansynligvis slite sterkt med tankene på hvem han skal ta mest hensyn til......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest etikk og livsverd

Vi valgte å avslutte behandlingen hun fikk. Hun ville ikke klare å overleve.

Poenget mitt var at man kan ikke vite hva man vil gjøre i en gitt situasjon før man står med begge bena midt oppi det.

Man kan være brennsikker på at man skal gjøre sånn og sånn, og skulle man havne i den situasjonen gjør man det ikke alikevel.

Teori og praksis...

Svært trist, min dypeste medfølelse.

Ellers er dette en form for passiv dødshjelp, ikke aktiv. En meget vesentlig forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok hatt en inderlig ønske om at vedkommende fikk fred - men jeg har lest Linn Ullmans bok NÅDE....

Hva handler boka om? Lite utdrag/essens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Nei jeg har ikke det. Men jeg vet hvordan jeg selv er satt sammen. Jeg hadde ikke hatt motet engang om jeg hadde villet gjøre det.

Det tror jeg ikke du kan være så sikker på, men jeg håper du aldri finner det ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest etikk og livsverd

Ikke skylden for den andres lidelser i seg selv nei. Men om noen ber deg hjelpe deg å bli kvitt lidelsene, fordi du vet du kan, og du da sier nei, da har du litt skyld i at personen fortsatt lider. Du kunne jo stoppet det. Men det må jo selvsagt være opp til hver enkelt om de hadde greid noe sånt da.

Merkelig resonnement, for å si det mildt.

Du vil altså at det skal være opp til hver enkelt av oss om vi skal gjøre slutt på andres liv.

Hvilke kriterier setter du, hvor skal grensene gå, for når det å ta liv blir straffbart? For du mener neppe at hver og især kan ta liv når man måtte føle for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingmamma

Svært trist, min dypeste medfølelse.

Ellers er dette en form for passiv dødshjelp, ikke aktiv. En meget vesentlig forskjell.

Jeg er klar over det. Men poenget mitt i forhold til denne tråden; man kan ikke vite hva man vil gjøre i en tenkt situasjon før man står med begge bena midt oppi det som er et grusomt mareritt.

Man kan ha en mening, og plutselig står man kanskje der, og gjør noe helt annet. Teori og praksis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig resonnement, for å si det mildt.

Du vil altså at det skal være opp til hver enkelt av oss om vi skal gjøre slutt på andres liv.

Hvilke kriterier setter du, hvor skal grensene gå, for når det å ta liv blir straffbart? For du mener neppe at hver og især kan ta liv når man måtte føle for det?

HELT PÅ SIDEN:

jeg "ville dø" da jeg fødte sist.....glad ingen tok meg alvorlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HELT PÅ SIDEN:

jeg "ville dø" da jeg fødte sist.....glad ingen tok meg alvorlig....

Hehe, men det varte ikke i årevis da. Hadde du hatt det slik hver dag i 20 år, spørs det hva du synes om livskvaliteten din ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Fordi empirien har vist at det er altfor mange tilfeller der den som har tryglet om å dø, på mer eller mindre forunderlig vis har blitt bedre - og dermed overlykkelig over at bønnen om å dø ble avvist.

Fordi ønsker om å dø svært ofte stammer fra mennesker som i realiteten ikke kan regnes for å ha tilstrekkelig innsikt i situasjonen, mennesker som er dypt deprimerte eller på annen måte ikke er fullt ut tilregnelige.

Fordi det å ta liv ikke tilkommer meg.

Men man må være sikker på at ikke folk er deprimerte eller at det ikke er mulig for bedring før man eventult hjelper til. Det er to viktige kriterier ved aktiv dødshjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, men det varte ikke i årevis da. Hadde du hatt det slik hver dag i 20 år, spørs det hva du synes om livskvaliteten din ;o)

Ja, fy flate.

En skal være glad en ikke vet særlig om framtida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bør det ikke i så fall være leger som avgjør denslags? - en person som ikke står pasienten nær og som ikke vil ha samvittighetskvaler ved å råde for ditt eller datt?

Et menneske SKULLE ikke behøve å dø i grusomme smerter i dagens Norge.

Men det er altfor mange som lever med slike lidelser i dette landet og de får ikke hjelp.

Den norske regjering med helseministeren i spissen burde skamme seg dypt og inderlig over hvordan mange sjuke og funksjonshemmede blir behandlet i dette landet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fy flate.

En skal være glad en ikke vet særlig om framtida.

Er det noe rart at de som vet det, ikke vil leve lenger da :o) Jeg hadde ikke klart det hvis jeg skulle hatt slike dårlige perioder hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er altfor mange som lever med slike lidelser i dette landet og de får ikke hjelp.

Den norske regjering med helseministeren i spissen burde skamme seg dypt og inderlig over hvordan mange sjuke og funksjonshemmede blir behandlet i dette landet

Det skriver jeg under på og jeg skal ta det opp i politiske fora - og spørre om det er riktig at vi skal måtte ha det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skriver jeg under på og jeg skal ta det opp i politiske fora - og spørre om det er riktig at vi skal måtte ha det slik.

Jepp, det synes jeg du skal :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest etikk og livsverd

Ja, fy flate.

En skal være glad en ikke vet særlig om framtida.

Nettopp, det er ytterst sjelden man vet noe med 100% sikkerhet om framtiden. Altså er euthanasi (dødshjelp) tvilsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest etikk og livsverd

Men man må være sikker på at ikke folk er deprimerte eller at det ikke er mulig for bedring før man eventult hjelper til. Det er to viktige kriterier ved aktiv dødshjelp.

Ja, det er svært viktige kriterier - som aldri kan verifiseres med 100% sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er svært viktige kriterier - som aldri kan verifiseres med 100% sikkerhet.

Klart man kan. Det er mange diagnoser man ikke kan gjøre noe med og hvis legene heller ikke er interessert i å finne smertelindring så er saken helt klar.

Jeg har lest mye om Sandsdalens og hans begrunnelse for å gi aktiv dødshjelp og der har han visse kritererer som må være tilstede.

Ingen skal være nødt til å leve med så forferdelige smerter som nervesmerter er uten å få hjelp. De fleste kan få hjelp hvis legene gidder men ofte blir disse pasientene bare liggende der uten at noen bryr seg annet enn familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...