Gå til innhold

Ville du ha hjulpet noen å begå selvmord (aktiv dødshjelp)?


frosken

Anbefalte innlegg

Syns du skal lese boke NÅDE av Linn Ullmann. Det handler om et ektepar litt opp i årene som for lengst har blitt enige om å hjelpe hverandre "over på den andre siden" - om en slik situasjon skulle oppstå.

Så kommer de nettopp i en slik situasjon (bombe) - og den som har smertene opplever at midt oppe i dette smertehelvete så er tanken om å se enda en soloppgang, og enda en, noe helt fantastisk! - men vedkommende klarer ikke å formidle det, og blir da "hjulpet"........

Boken var grusom, og man følger altså de primitive tankene og "livsgnisten" til den døende som tross alt selv ville møte døden når vedkommende var klar, men var utenfor rekkevidde når gjaldt å få kommunisert dette til den andre.

Jeg hadde aldri våget å frata noen den døden som måtte komme, ved å gi den som en slags kjærlighetsgave. Fordi den kanskje akkurat da ikke var ønsket.

Så du mener situasjonen er annerledes dersom den som ønsker å dø fullt ut er i stand til å kommunisere sitt ønske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 279
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    46

  • frosken

    46

  • Dorthe

    28

  • Goliath

    13

Mest aktive i denne tråden

Jeg tror jeg fortsatt er mot legalisering av dødshjelp nettopp pga de momenter du nevner der. Men det er av hensyn til samfunnet som helhet - og løser ikke dilemmaet mht hvordan forholde seg til sine nærmeste.

Det dreier seg forøvrig ikke nødvendigvis om at man rent praktisk skal ta livet av en annen - mer om å legge til rette og være villig til å være sammen med sin elskede til det siste.

nok en søvnløs natt...? *deler ut konfektbiter*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du havner i den situasjonen er et evt. lovbrudd helt underordnet.

Jeg synes også at et evt. lovbrudd er fullstendig uvesentlig for vurderingen av situasjonen. En annen ting er at mange vil kvie seg for å be sine pårørende om hjelp nettopp fordi de kan være bekymret for konsekvensene for de pårørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nok en søvnløs natt...? *deler ut konfektbiter*

Fedon har sagt vi ikke skal spise konfekt :-( Men jeg har bevisst unngått å se hva han mener om cafe latte!

God natt, jeg tror jeg skal legge meg nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fedon har sagt vi ikke skal spise konfekt :-( Men jeg har bevisst unngått å se hva han mener om cafe latte!

God natt, jeg tror jeg skal legge meg nå :-)

jeg driter i fedon og jeg driter i høybråten :)

God natt frosken.. tror jeg skal forsøke sengen igjen jeg og.

stell pent med deg selv gamle damen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg ville forøvrig aldri på vegne av en annen mene at "det er best at vedkommende dør"- " -Det vet jeg Frosken, det var bare jeg som ordla meg så innmari klossete.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

Betyr det at du mener at din Gud ønsker at noen skal lide?

Jeg har ingen voldsom tro. Bare så det er sagt.

Men jeg vet ikke hva jeg ville gjort. Jeg håper jeg aldri havner i en så umenneskelig situasjon.

Jeg tenker vel som sa at... vel, tenk om personen mirakuløst skulle bli bedre-, og til og med bra igjen?

Merkeligere ting har skjedd.

Da har jeg bidratt til å ta et liv som kunne fortsatt å være.

Jeg vet ikke. Det må være en helt forferdelig situasjon, og det er veldig vanskelig for meg å sette meg inn i den.

Men jeg kan jo si som så: Dersom jeg f.eks. ble grønnsak. Trynte og ble lam fra nakken og ned. Helt ute av det, ute at stand til noe. Plante i hue og alt - mer enn nå. Vel, da hadde jeg håpet noen hadde gjort slutt på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jeg har ingen voldsom tro. Bare så det er sagt.

Men jeg vet ikke hva jeg ville gjort. Jeg håper jeg aldri havner i en så umenneskelig situasjon.

Jeg tenker vel som sa at... vel, tenk om personen mirakuløst skulle bli bedre-, og til og med bra igjen?

Merkeligere ting har skjedd.

Da har jeg bidratt til å ta et liv som kunne fortsatt å være.

Jeg vet ikke. Det må være en helt forferdelig situasjon, og det er veldig vanskelig for meg å sette meg inn i den.

Men jeg kan jo si som så: Dersom jeg f.eks. ble grønnsak. Trynte og ble lam fra nakken og ned. Helt ute av det, ute at stand til noe. Plante i hue og alt - mer enn nå. Vel, da hadde jeg håpet noen hadde gjort slutt på meg.

På den annen side vet jeg ikke om jeg hadde klart å be noen gjøre slutt på meg. Hvordan ber man noen man er glad i om sånt? Det kan jo ødelegge dem også.

Et umenneskelig valg. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest etikk og livsverd

Du ber meg forklare deg hvordan det kan være etisk riktig å hjelpe noen å begå selvmord? Slik jeg ser det så er det muligens minst like stort behov for å forklare hvordan det er etisk riktig å ikke hjelpe sin nærmeste i den situasjonen jeg har skissert.

En du er glad i ber deg om støtte og hjelp til å avslutte lidelse. Hvordan forsvare å si nei?

At man kanskje beveger seg over grensen for det lovlige (avhengig av hva slags hjelp vedkommende trenger) er etter min oppfatning ikke et avgjørende argument.

Jeg snakker forøvrig ikke her om det å ta valget for en annen - men å støtte og bistå en annen i sitt valg.

"Du ber meg forklare deg hvordan det kan være etisk riktig å hjelpe noen å begå selvmord? Slik jeg ser det så er det muligens minst like stort behov for å forklare hvordan det er etisk riktig å ikke hjelpe sin nærmeste i den situasjonen jeg har skissert."

Det er ikke lov å ta liv. Det er en fundamental etisk og juridisk sannhet. I visse tilfeller tillater man dog å ta liv, som feks i ytterste selvforsvar, i krig. Det er heller ikke lov å legge til rette for at mennesker skal ta liv, eget eller andres.

"En du er glad i ber deg om støtte og hjelp til å avslutte lidelse. Hvordan forsvare å si nei?"

Dette blir altfor, altfor vagt. En du er glad i...? Jaha, jeg er glad i mange, men skal jeg gjøre meg til forbryter for dem?

"At man kanskje beveger seg over grensen for det lovlige (avhengig av hva slags hjelp vedkommende trenger) er etter min oppfatning ikke et avgjørende argument."

Hvis ikke lov og rett betyr noe i spørsmål om liv og død for deg, er det vanskelig å forholde seg til synspunktene dine.

"Jeg snakker forøvrig ikke her om det å ta valget for en annen - men å støtte og bistå en annen i sitt valg."

Du kan selvsagt mene det, men som du vet er det svært få som er på linje med deg av den grunn at dette er meget komplisert og etisk tvilsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest etikk og livsverd

Jeg tviler på at man kan klarer å lage et etisk rammeverk.

Jeg ønsker absolutt ikke en lov som i Nederland hvor foreldre kan bestemme at man skal ta livet av nyfødte unger pga bl.a Downs syndrom og andre funksjonshemminger.

Men det du snakker om, er dine private ønsker og tanker om hva som er etisk riktig.

Det er jo tydelig at noen i Nederland finner den situasjonen du ikke vil ha, som etisk riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest etikk og livsverd

I praksis forholder man seg relativt ofte til situasjoner hvor man vil kunne si med sikkerhet at man vet utfallet. Man kan bare ikke si akkurat når detaljene vil inntreffe.

Alle skal dø. Det er ikke gitt for noen av oss når det skal skje.

Du snakker om at de nærmeste bør ha en slags rett til å bidra til å avkorte liv. Du har sikkert fått med deg saken om denne amerikanske kvinnen der ektemann ønsker å dra ut pluggen, men foreldrene vil ikke. Hvem skal bestemme dette, synes du? Kvinnen selv er ikke i stand til å formidle noe (klart) synspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Jeg synes også at et evt. lovbrudd er fullstendig uvesentlig for vurderingen av situasjonen. En annen ting er at mange vil kvie seg for å be sine pårørende om hjelp nettopp fordi de kan være bekymret for konsekvensene for de pårørende.

Selv om jeg tror jeg ville gjort det, vet jeg ikke om jeg er for en legalisering av aktiv dødshjelp.

Men når folk snakker om lovbrudd og sier de ville handlet etter prinsipper hvis de havnet i en sånn situasjon, synes jeg de er heldige. Veldig heldige som er så uvitende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hadde gjort det

Nå har jeg sett definisjonen på de to ordene, og de er som følger:

drap n1 (norr dráp, besl med drepe) det å ta liv, særlig et annet menneskes liv, jf *mord / uaktsomt d- / overlagt, forsettlig d- / begå et d- / folked- .

mord n1 (norr morð, besl med lat. mors 'død') det å myrde; jur.: tidligere betegnelse for overlagt drap massem- / begå et m- / gjøre seg skyldig i m

********************

Å hjelpe noen ville jo vært en planlagt handling, så begge ordene kunen brukes.

********************

For et tema...

Joda, ikke heng deg så opp i dette da. Men for meg vil det være helt feil å bruke ordet myrde, for det gjør man ikke i denne sammenhengen, man hjelper personen til å dø, dreper h*m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hadde gjort det

Merkelig resonnement, for å si det mildt.

Du vil altså at det skal være opp til hver enkelt av oss om vi skal gjøre slutt på andres liv.

Hvilke kriterier setter du, hvor skal grensene gå, for når det å ta liv blir straffbart? For du mener neppe at hver og især kan ta liv når man måtte føle for det?

Hallo? Selvsagt ikke, det er vel ikke det som er saken her heller? Det må jo selvsagt ligge en grunn til rett rent medisinsk, en person som ikke kan bli frisk, som vil lide resten av livet. Som selv VIL dø, men ikke greier ta sitt eget liv, pga lammelser osv. OG en lege må jo selvsagt bekrefte at dette er ok, dvs at h*n ikke plutselig blir frisk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnlatelseshandlinger kan ha like store konsekvenser for andre som aktive handlinger.

Hvis du unnlater å redde en som har gått gjennom isen og vedkommende drukner så blir konsekvensene for vedkommende nøyaktig de samme som om du dyttet vedkommende uti vannet...

Ikke for den som skal leve videre. Jeg regner med at det er LEGER som råder en til å avslutte behandling.

I ulykker har man faktisk plikt på seg til å hjelpe, man kan bli straffet for å ikke ha gjort noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener situasjonen er annerledes dersom den som ønsker å dø fullt ut er i stand til å kommunisere sitt ønske?

Ja, man vet jo ikke hva en som man ikke kan kommunisere med faktisk føler når det virkelig gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du ber meg forklare deg hvordan det kan være etisk riktig å hjelpe noen å begå selvmord? Slik jeg ser det så er det muligens minst like stort behov for å forklare hvordan det er etisk riktig å ikke hjelpe sin nærmeste i den situasjonen jeg har skissert."

Det er ikke lov å ta liv. Det er en fundamental etisk og juridisk sannhet. I visse tilfeller tillater man dog å ta liv, som feks i ytterste selvforsvar, i krig. Det er heller ikke lov å legge til rette for at mennesker skal ta liv, eget eller andres.

"En du er glad i ber deg om støtte og hjelp til å avslutte lidelse. Hvordan forsvare å si nei?"

Dette blir altfor, altfor vagt. En du er glad i...? Jaha, jeg er glad i mange, men skal jeg gjøre meg til forbryter for dem?

"At man kanskje beveger seg over grensen for det lovlige (avhengig av hva slags hjelp vedkommende trenger) er etter min oppfatning ikke et avgjørende argument."

Hvis ikke lov og rett betyr noe i spørsmål om liv og død for deg, er det vanskelig å forholde seg til synspunktene dine.

"Jeg snakker forøvrig ikke her om det å ta valget for en annen - men å støtte og bistå en annen i sitt valg."

Du kan selvsagt mene det, men som du vet er det svært få som er på linje med deg av den grunn at dette er meget komplisert og etisk tvilsomt.

*"Du ber meg forklare deg hvordan det kan være etisk riktig å hjelpe noen å begå selvmord? Slik jeg ser det så er det muligens minst like stort behov for å forklare hvordan det er etisk riktig å ikke hjelpe sin nærmeste i den situasjonen jeg har skissert."

Det er ikke lov å ta liv. Det er en fundamental etisk og juridisk sannhet. I visse tilfeller tillater man dog å ta liv, som feks i ytterste selvforsvar, i krig. Det er heller ikke lov å legge til rette for at mennesker skal ta liv, eget eller andres.*

Her blander du sammen begrepene. Det er ikke på noen måte noen fundamental etisk sannhet i det at det aldri skal være mulig å bistå noen i å ta sitt eget liv.

*"En du er glad i ber deg om støtte og hjelp til å avslutte lidelse. Hvordan forsvare å si nei?"

Dette blir altfor, altfor vagt. En du er glad i...? Jaha, jeg er glad i mange, men skal jeg gjøre meg til forbryter for dem?*

Når det gjelder den konkrete saken som ligger bak froskens spørsmål her, så er det intet vagt i det. For henne er dette et spørsmål som hun nå er nødt til å ta stilling til.

Leser du i en av hennes tidligere tråder på åpent forum, så forstår du nærmere hva det gjelder.

*"At man kanskje beveger seg over grensen for det lovlige (avhengig av hva slags hjelp vedkommende trenger) er etter min oppfatning ikke et avgjørende argument."

Hvis ikke lov og rett betyr noe i spørsmål om liv og død for deg, er det vanskelig å forholde seg til synspunktene dine.*

Henns spørsmål går jo nettopp på om man skal sette lov og rett over hva man mener er etisk riktig i en helt konkret og vanskelig sak.

Et menneske du har levd lenge sammen med og som du elsker høyt er svært alvorlig syk. Han vil dø av sykdommen, og det finnes ingen kur. Alt vedkommende har å se frem til er ytterligere smerte og økt lidelse.

Helsevesenet vil ikke hjelpe økonomisk når det gjelder svært dyr smertemedisin for denne type lidelse, og selv denne medisinen vil bare kunne ha en moderat effekt i en periode.

*"Jeg snakker forøvrig ikke her om det å ta valget for en annen - men å støtte og bistå en annen i sitt valg."

Du kan selvsagt mene det, men som du vet er det svært få som er på linje med deg av den grunn at dette er meget komplisert og etisk tvilsomt. *

Her gjelder det et menneske som vedkommende kjenner meget godt, og hvor hun vet at hans eventuelle valg om dette er tatt av en person som absolutt kjenner alle alternativer og er klar i hodet.

Jeg vet ikke om du noen gang har vært i en slik situasjon når det gjelder en av dine aller nærmeste?

Jeg har. Og jeg vet at uansett hva jeg tidligere har måttet mene om det, så er det noe helt annet når du selv står midt oppe i det.

En du er svært glad i, som du har all mulig respekt for, som du vet er meget bevisst og klar over egen situasjon og hva vedkommende har å se frem til før h*n dør - ber deg innstendig om bistand til selv å kunne ta sitt eget liv.

Gjør du det ikke så svikter du vedkommende når vedkommende har aller mest behov for deg.

Gjør du det så må du stå til rette overfor rettsvesenet - noe avhengig av omfanget av bistanden.

Uansett valg så er det du som må leve med det videre. Og velger du ikke å bistå, så er det du som må leve sammen med vedkommende i hans/hennes siste uker/måneder, og sammen med vekommende gå igjennom de pinsler h*n utsettes for. Pinsler som kunne vært sluppet, hvis du hadde bidratt til løsningen vekommende selv ønsket.

Du virker så sikker i din sak, men jeg tror ikke det finnes noen som ville vært sikker i sitt valg i en slik situasjon - uansett valg.

For når det gjelder dette, så er det en svært stor forskjell på teori og praksis......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Men hva hvis vedkommende fullt ut er i stand til å kommunisere sine ønsker?

Jeg synes det er så fryktelig vanskelig tema, at jeg vet egentlig ikke hva jeg skal svare.

Å se en av sine kjære ligge med helt uutholdelige smerter, må være forferdelig.

Hvis jeg i det hele tatt skal vurdere noe slikt, må det være sikkert at vedkommende ligger for døden uansett, og at morfin ikke hjelper.

Hvis personen har flere år igjen, så hadde det vært uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Vi betalte over 100 000 i fjor og kommer opp i adskillig større beløp dette året sannsynligvis... Betaler nå 11 000 hver måned og behovet og dermed kostnadene øker stadig .-(

Dette høres jo helt vilt ut.

Det er umenneskelig.

Jeg har vært så naiv at jeg trodde ikke dette var mulig i Norge.

Jeg forstår bare ikke hvorfor dere ikke får dette dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...