Gå til innhold

Ville du ha hjulpet noen å begå selvmord (aktiv dødshjelp)?


frosken

Anbefalte innlegg

Gjest hadde gjort det

Jeg vil ikke engang våge å kalle noen egoist for at de ikke vil myrde sin kjære.

Når du er så vridd at du kaller det å myrde så blir det jo feil da. Men aktiv dødshjelp er ikke mord da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 279
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    46

  • frosken

    46

  • Dorthe

    28

  • Goliath

    13

Mest aktive i denne tråden

Gjest hadde gjort det

...syns jeg ikke at passiv dødshjelp etter, sikkert, medisinske råd fra lege etc. er å sammenligne å "hjelpe" noen, om du skjønner hva jeg mener.

du synes det er bedre å la dem få lide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du synes det er bedre å la dem få lide?

Jeg hadde helt sikkert syntes det var et mareritt, og jeg hadde ønsket at vedkommende fikk slippe. Jeg hadde "hengt" meg på legene, men jeg hadde ikke, (uten at jeg har vært i en slik situasjon), klart å myrde min kjære. Terskelen ville for meg vært helt utenkelig, og ja,- jeg måtte ha levd med det i ettertid at jeg ikke klarte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du skal lese boke NÅDE av Linn Ullmann. Det handler om et ektepar litt opp i årene som for lengst har blitt enige om å hjelpe hverandre "over på den andre siden" - om en slik situasjon skulle oppstå.

Så kommer de nettopp i en slik situasjon (bombe) - og den som har smertene opplever at midt oppe i dette smertehelvete så er tanken om å se enda en soloppgang, og enda en, noe helt fantastisk! - men vedkommende klarer ikke å formidle det, og blir da "hjulpet"........

Boken var grusom, og man følger altså de primitive tankene og "livsgnisten" til den døende som tross alt selv ville møte døden når vedkommende var klar, men var utenfor rekkevidde når gjaldt å få kommunisert dette til den andre.

Jeg hadde aldri våget å frata noen den døden som måtte komme, ved å gi den som en slags kjærlighetsgave. Fordi den kanskje akkurat da ikke var ønsket.

jeg håper jeg aldri må bruke Linn Ullmann som noe sannhetsvitne eller sakkyndig på noe som helst.

Nå har jeg riktignok ikke lest Nåde, men jeg har slitt meg gjennom de andre bøkene hennes. Makkverk, ordonani og flink pike-skriblerier.

*grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke å myrde noen med aktiv dødshjelp da, vi snakker ikke om å overfalle noen for å drepe dem, bare hjelpe noen som har det ille, og som ikke greier hjelpe seg selv. Og som ikke har noe håp.

Klart det er å myrde. Det er bare ulike ord.

Noen kaller jo også abort for drap - og blir da overfalt med at de er ikke mennesker enda - det vi snakker om i denne tråden er da vitterlig mennesker. Og man må -om man skal "hjelpe" dem, eller bistå dem i selvmord bryte Norsk lov -og dermed er det et drap - uansett hvordan du tenker på det.

Et selvforsvar f.eks. også et drap, selv om man har rett til det i følge Norsk lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du vært i en sånn situasjon?

Nei jeg har ikke det. Men jeg vet hvordan jeg selv er satt sammen. Jeg hadde ikke hatt motet engang om jeg hadde villet gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hadde gjort det

Jeg hadde helt sikkert syntes det var et mareritt, og jeg hadde ønsket at vedkommende fikk slippe. Jeg hadde "hengt" meg på legene, men jeg hadde ikke, (uten at jeg har vært i en slik situasjon), klart å myrde min kjære. Terskelen ville for meg vært helt utenkelig, og ja,- jeg måtte ha levd med det i ettertid at jeg ikke klarte det.

Du kan ikke bruke ordet myrde om en dødsyk person får hjelp til å dø. Det hører du også blir helt feil. Drepe kan en kanskje til nød bruke, men ikke myrde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hadde gjort det

Klart det er å myrde. Det er bare ulike ord.

Noen kaller jo også abort for drap - og blir da overfalt med at de er ikke mennesker enda - det vi snakker om i denne tråden er da vitterlig mennesker. Og man må -om man skal "hjelpe" dem, eller bistå dem i selvmord bryte Norsk lov -og dermed er det et drap - uansett hvordan du tenker på det.

Et selvforsvar f.eks. også et drap, selv om man har rett til det i følge Norsk lov.

For meg er det en ganske stor forskjell på mord og drap da. Det ene er noe lanlagt og "overrsakende" på den som blir utsatt for det. Å drepe noen er litt mer ensbetydene med å ta livet til noen, uten å nødvendigvis være ond, som feks ved aktiv dødshjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig med deg i.

Men jeg synes det er drøyt å kalle det "å myrde" i slike tilfeller. Når den man elsker høyest av alt i livet utsettes for ekstreme smerter og ikke kan bli frisk, ønsker å få slippe å leve, blir det feil å snakke om å myrde vedkommende, synes jeg.

drap da? jeg aner ikke hva det ville bli kalt i en evnt. rettsak. Men for MEG, -og denne tråden er da vitterlig veldig personlig - så ville det i ettertid vært et drap.

Jeg syns jo abort er drap også jeg da, selv om jeg kan være med på at vi må ha selvbestemt abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det en ganske stor forskjell på mord og drap da. Det ene er noe lanlagt og "overrsakende" på den som blir utsatt for det. Å drepe noen er litt mer ensbetydene med å ta livet til noen, uten å nødvendigvis være ond, som feks ved aktiv dødshjelp.

Ok, kjøper den. Da skal jeg kalle det drap i stedet. Har personlig aldri sett forskjell på de to ordene. Teknisk sett er det vel det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bruke ordet myrde om en dødsyk person får hjelp til å dø. Det hører du også blir helt feil. Drepe kan en kanskje til nød bruke, men ikke myrde.

Jeg hadde nok brukt uttrykket myrde om det var meg som stod der - men "drap" er kanskje det riktige ordet. Det er vel ikke det vi diskuterer heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er forskjell på teori og praksis. Dessverre.

Jeg syns ikke det er noe å beklage seg over med et "dessverre". Jeg syns det er fint at vi ikke vet sånt på forhånd jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg håper jeg aldri må bruke Linn Ullmann som noe sannhetsvitne eller sakkyndig på noe som helst.

Nå har jeg riktignok ikke lest Nåde, men jeg har slitt meg gjennom de andre bøkene hennes. Makkverk, ordonani og flink pike-skriblerier.

*grøss*

Hun er vel ikke noe sannhetsvitne når det gjelder aktiv dødshjelp heller - men hun beskriver veldig godt en tenkt situasjon. Det er jo en roman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det en ganske stor forskjell på mord og drap da. Det ene er noe lanlagt og "overrsakende" på den som blir utsatt for det. Å drepe noen er litt mer ensbetydene med å ta livet til noen, uten å nødvendigvis være ond, som feks ved aktiv dødshjelp.

Nå har jeg sett definisjonen på de to ordene, og de er som følger:

drap n1 (norr dráp, besl med drepe) det å ta liv, særlig et annet menneskes liv, jf *mord / uaktsomt d- / overlagt, forsettlig d- / begå et d- / folked- .

mord n1 (norr morð, besl med lat. mors 'død') det å myrde; jur.: tidligere betegnelse for overlagt drap massem- / begå et m- / gjøre seg skyldig i m

********************

Å hjelpe noen ville jo vært en planlagt handling, så begge ordene kunen brukes.

********************

For et tema...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ja, det er hun

LINN, ikke LIV? :)

Liv Ullmann er kul, klok, har vidd, intelligent, er ufattelig morsom og en svært god skuespiller.

Det er bare nordmenn med nisselue som ikke har forstått dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liv Ullmann er kul, klok, har vidd, intelligent, er ufattelig morsom og en svært god skuespiller.

Det er bare nordmenn med nisselue som ikke har forstått dette.

Vi snakker om DATTRA- - Linn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingmamma

...syns jeg ikke at passiv dødshjelp etter, sikkert, medisinske råd fra lege etc. er å sammenligne å "hjelpe" noen, om du skjønner hva jeg mener.

Jeg forstår hva du mener. Og jeg mener fortsatt at man aldri kan vite hva man vil gjøre i en gitt situasjon før man står med begge bena midt oppi, noe som må være det verste mareritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest etikk og livsverd

Nei.

Fordi empirien har vist at det er altfor mange tilfeller der den som har tryglet om å dø, på mer eller mindre forunderlig vis har blitt bedre - og dermed overlykkelig over at bønnen om å dø ble avvist.

Fordi ønsker om å dø svært ofte stammer fra mennesker som i realiteten ikke kan regnes for å ha tilstrekkelig innsikt i situasjonen, mennesker som er dypt deprimerte eller på annen måte ikke er fullt ut tilregnelige.

Fordi det å ta liv ikke tilkommer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...