Gå til innhold

Ville du ha hjulpet noen å begå selvmord (aktiv dødshjelp)?


frosken

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 279
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    46

  • frosken

    46

  • Dorthe

    28

  • Goliath

    13

Mest aktive i denne tråden

Tvillingmamma

Du tok en avgjørelse ang. respirator el.? - det er ikke aktiv dødshjelp slik jeg tolker det.

Vi valgte å avslutte behandlingen hun fikk. Hun ville ikke klare å overleve.

Poenget mitt var at man kan ikke vite hva man vil gjøre i en gitt situasjon før man står med begge bena midt oppi det.

Man kan være brennsikker på at man skal gjøre sånn og sånn, og skulle man havne i den situasjonen gjør man det ikke alikevel.

Teori og praksis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hadde gjort det

Sånn går det ikke an å ta det, man kan ikke tenke sånn at man er i skyld i andres smerte om man ikke tar livet av vedkommende?

Ikke skyld, men litt delaktig. Jeg hadde hvertfall følt et svik mot vedkommende om jeg nektet personen å slippe ut, om det var det h*n ønsket og jeg kunne hjelpe h*m med det. Spesielt om grunnen var bare at jeg da ville hatt dårlig følelser med tanke på det.

Litt dårlige følelser er vel en billig pris for å redde noen ut av et smertehelvete eller noe liknende?

Blir litt ego å si nei på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hadde gjort det

Det der er tullprat.

For deg kanskje, ikke for meg.

Bare fordi jeg ikke vil gjøre det fordi jeg da av en eller annen merkelig grunn kommer til å ha dårlige følelser av det, så skal heller vedkommende lide masse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest '!-o-!'

Det hadde jeg neppe hatt mot til. På den annen side håper jeg at noen som står meg nær har større mot enn meg hvis *jeg* skulle bli så alvorlig syk at problemstillingen ble reell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ville jeg dersom det var en av mine kjære.

Å ikke ville hjelpe er også et valg. Et valg som innebærer helvedes redsler og pinsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skyld, men litt delaktig. Jeg hadde hvertfall følt et svik mot vedkommende om jeg nektet personen å slippe ut, om det var det h*n ønsket og jeg kunne hjelpe h*m med det. Spesielt om grunnen var bare at jeg da ville hatt dårlig følelser med tanke på det.

Litt dårlige følelser er vel en billig pris for å redde noen ut av et smertehelvete eller noe liknende?

Blir litt ego å si nei på en måte.

jeg ville ikke kalle å myrde noen for "litt dårlige følelser" - men det er jo en personlig sak, så det kan vi jo ikke diskutere, egentlig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For deg kanskje, ikke for meg.

Bare fordi jeg ikke vil gjøre det fordi jeg da av en eller annen merkelig grunn kommer til å ha dårlige følelser av det, så skal heller vedkommende lide masse?

Jeg vil ikke engang våge å kalle noen egoist for at de ikke vil myrde sin kjære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte å avslutte behandlingen hun fikk. Hun ville ikke klare å overleve.

Poenget mitt var at man kan ikke vite hva man vil gjøre i en gitt situasjon før man står med begge bena midt oppi det.

Man kan være brennsikker på at man skal gjøre sånn og sånn, og skulle man havne i den situasjonen gjør man det ikke alikevel.

Teori og praksis...

Det har du selvsagt rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte å avslutte behandlingen hun fikk. Hun ville ikke klare å overleve.

Poenget mitt var at man kan ikke vite hva man vil gjøre i en gitt situasjon før man står med begge bena midt oppi det.

Man kan være brennsikker på at man skal gjøre sånn og sånn, og skulle man havne i den situasjonen gjør man det ikke alikevel.

Teori og praksis...

...syns jeg ikke at passiv dødshjelp etter, sikkert, medisinske råd fra lege etc. er å sammenligne å "hjelpe" noen, om du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I det man er vitne til enorm lidelse 24 timer i døgnet så er man i en dramatisk situasjon. Vi ville aldri ha sett på dyr lide i tilsvarende omfang, da ville vi kalt det dyremishandling.

Kanskje er det mest umoralsk og feigt å ikke bistå?

Bør det ikke i så fall være leger som avgjør denslags? - en person som ikke står pasienten nær og som ikke vil ha samvittighetskvaler ved å råde for ditt eller datt?

Et menneske SKULLE ikke behøve å dø i grusomme smerter i dagens Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det. I tillegg så har jo heldigvis de fleste av oss en innebygd motforestilling mot å ta liv. Dette overstyrer ofte fornuften som sier at det ville vært snillere å gjøre det.

".............................."

Helt enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke engang våge å kalle noen egoist for at de ikke vil myrde sin kjære.

Det er jeg enig med deg i.

Men jeg synes det er drøyt å kalle det "å myrde" i slike tilfeller. Når den man elsker høyest av alt i livet utsettes for ekstreme smerter og ikke kan bli frisk, ønsker å få slippe å leve, blir det feil å snakke om å myrde vedkommende, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør det ikke i så fall være leger som avgjør denslags? - en person som ikke står pasienten nær og som ikke vil ha samvittighetskvaler ved å råde for ditt eller datt?

Et menneske SKULLE ikke behøve å dø i grusomme smerter i dagens Norge.

Nei, men det er forskjell på teori og praksis. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hadde gjort det

jeg ville ikke kalle å myrde noen for "litt dårlige følelser" - men det er jo en personlig sak, så det kan vi jo ikke diskutere, egentlig :-)

det er ikke å myrde noen med aktiv dødshjelp da, vi snakker ikke om å overfalle noen for å drepe dem, bare hjelpe noen som har det ille, og som ikke greier hjelpe seg selv. Og som ikke har noe håp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...