Gå til innhold

Slå drittsekken kvekk ihjel!!!!

Anbefalte innlegg

Jeg er en annen
Skrevet

Makan til uvitenhet...

Hjernedød = død. Det er _umulig_ å leve med en død hjerne.

Terri er hjerneskadet. I likhet med millioner av mennesker verden rundt, har hun en skade på hjernen.

Hun er i en "vegetative state", og det tilsvarer den norske betegnelsen hjernedød. Hjernebarken er så ødelagt at hun ikke har noen bevissthet eller kan orientere seg i forhold til/reagere på omgivelsene. Bare de mest basale funksjonene i hjernen, som sørger for pusting og metabolisme, fungerer.

Fortsetter under...

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mr Kahn

23

• flisa

9

• favn

6

• Jeg er en annen

6

Skrevet

Hun er i en "vegetative state", og det tilsvarer den norske betegnelsen hjernedød. Hjernebarken er så ødelagt at hun ikke har noen bevissthet eller kan orientere seg i forhold til/reagere på omgivelsene. Bare de mest basale funksjonene i hjernen, som sørger for pusting og metabolisme, fungerer.

Det er jo nettopp DET det er uenighet om. Hvorvidt hun faktisk ER i "vegetative state". Dessuten tror jeg ikke at vegetativ tilstand og hjernedød er det samme i norsk terminologi.

Jeg er en annen
Skrevet

Det er jo nettopp DET det er uenighet om. Hvorvidt hun faktisk ER i "vegetative state". Dessuten tror jeg ikke at vegetativ tilstand og hjernedød er det samme i norsk terminologi.

En rekke leger, også nøytrale leger oppnevnt av retten, har kommet til denne diagnosen, og den har blitt stadfestet gjennom flere dommer. Medisinsk sett er det knapt noen uenighet om dette. At foreldrene er uenige med legene, og at de misbruker datteras tragiske tilfelle for å fremme egne religiøse vrangforestillinger, er en annen sak.

For øvrig omtales Terri Schiavo som hjernedød i en rekke norske aviser, så hvis du mener "vegetative state" betyr noe annet på norsk er jeg interessert i å høre hva det skulle være.

Skrevet

En rekke leger, også nøytrale leger oppnevnt av retten, har kommet til denne diagnosen, og den har blitt stadfestet gjennom flere dommer. Medisinsk sett er det knapt noen uenighet om dette. At foreldrene er uenige med legene, og at de misbruker datteras tragiske tilfelle for å fremme egne religiøse vrangforestillinger, er en annen sak.

For øvrig omtales Terri Schiavo som hjernedød i en rekke norske aviser, så hvis du mener "vegetative state" betyr noe annet på norsk er jeg interessert i å høre hva det skulle være.

Jeg fant ingen god norsk beskrivelse av forskjellen på vegetativ tilstand og hjernedød, men fant en tilsvarende dansk beskrivelse:

http://www.sundhedsguiden.dk/illness.aspx?categoryId=1483&article=1967

Jeg har de siste dagene lest for mye om den saken til at vi noensinne blir enige. Ser ingen poeng i å fortsette diskusjonen. Håper bare Terri nå får slippe fortest mulig og med minst mulig smerte.

Logitechmusa
Skrevet

...er å se hvordan mange amerikanere nærmest går bananas når de skal beskytte såkalte "søte dyr" med store våte øyne, sel, delfiner, katter og koalabjønn, for ikke å snakke om det ufødte liv, der gærninger skyter ned abortleger utenfor sykehusene.

Men Terri fyller vel ikke kravene, ikke er hun søt, ikke reagerer hun på kjærtegn og hun logrer ikke for gjennomsnitts-yankee'en om han kommer med sukker.

Huff!

Nei, hun er jo bare ei halvdau kjerring i følge dine uttalelser.

Skrevet

Jeg har fått inntrykk av at foreldrene ikke er religiøse, men mange av demonstrantene er.

Annonse

Skrevet

Terri er et menneske med stor hjerneskade, men fullt kapabel til å puste selv (på fjortende året i denne tilstanden), spise litt (i flg pleiere m fl) og respondere noe (i flg foreldre m fl).

Detter er ikke hjerneDØD.

Idet hjernen dør, dør mennesket.

Skrevet

"Bob og Mary Schindler mener datteren kan bli bedre og at for henne, som katolikk, er livet hellig."

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=267990

Ok! :)

Selv om jeg ikke er katolikk - så er jeg enig med dem i det.

Tror ikke man bør være fanatisk heller for å mene det.

Jeg er en annen
Skrevet

Terri er et menneske med stor hjerneskade, men fullt kapabel til å puste selv (på fjortende året i denne tilstanden), spise litt (i flg pleiere m fl) og respondere noe (i flg foreldre m fl).

Detter er ikke hjerneDØD.

Idet hjernen dør, dør mennesket.

Mulig "hjernedød" er et upresist begrep, så la oss kalle det "vegetativ tilstand" da, slik legene gjør. For Terri Schiavo p.t. er det jo utvilsomt det samme om hun holdes kunstig i live eller ikke, da hun ikke har noen bregreper om hva det vil si å være i live, ei heller følelser eller tanker -- kort sagt ingen bevissthet.

Skrevet

Mulig "hjernedød" er et upresist begrep, så la oss kalle det "vegetativ tilstand" da, slik legene gjør. For Terri Schiavo p.t. er det jo utvilsomt det samme om hun holdes kunstig i live eller ikke, da hun ikke har noen bregreper om hva det vil si å være i live, ei heller følelser eller tanker -- kort sagt ingen bevissthet.

Nå blir det virkelig interessant her...

Bevissthet er kanskje det vanskeligste temaet innenfor det meste fra filosofi til nevrologiske fag. Vi har svært upresise definisjoner på hva bevissthet er, men om vi klarte å definere presist nok, hvorfor skulle dette være kriteriet på hvem som bør få leve og hvem som bør dø (ved å sultes/tørstes ihjel)?

Uansett hva Terri føler eller ikke føler, kjenner eller ikke kjenner, har bevissthet om eller ikke bevissthet om ---- denne saken er ekstremt inhuman, og jeg gremmes.

Hvori ligger det problematiske med å fortsette å gi henne næring? Denne famøse ektemannen har kunnet skille seg på timen i 14 år, men har ikke villet. Han vil at hun skal dø.

Helt, helt til slutt: Nå har jeg ikke mer å si om dette, verken til Per eller Pål her.

Skrevet

Fullstendig feil. En lege eller to, har intet personlig forhold til sine pasienter - så sant det ikke er en privat lege og mennesker med penger som kan betale, OG spesiellt ikke i USA. Der er det pengene som rår og ingenting annet.

Utifra bildene, så har denne kvinnen hjerneaktivitet langt over mange av de psykisk utviklingshemmede jeg har stelt. Skal man bare drepe dem?

Jeg syntes det er helt for jævlig, og jeg skjønner foreldrene til dama - det er datteren deres. Ja eget kjøtt og blod altså!!!!!!

Mannen skulle ikke hatt noe å sagt. Hvorfor igrunn - han vil vel bare bli kvitt henne.

Når man ser de klippene de viser på TV, da ser man at dama ikke er en grønnsak - det ser man bla.på øynene hennes, men hun kan selvsagt ikke utrykke seg ved ord.

Hva vet du, hva vet de, hva vet alle de som bare ønsker å kvitte seg med henne - ja hva vet de om hva hun tenker.

Så forferdelig rått, og behandle mennesker sånn.

Og det verste er at folk ville reagert mye sterkere hvis det hadde vært en selunge eller en katt som fikk denne "behandlingen". Det er en innebygget galskap i denne saken som gir meg gåsehud.

Skrevet

Nokså utrolig hvis hun klarer å kommunisere når alle hjerneområdene som behøves til det er ødelagte... En medisiner eller psykolog ville sagt det er umulig, men jeg begynner å innse at fysiologiske fakta ikke er så viktig i denne saken.

Jeg ser du nevner at du har jobbet med mennesker som har like lite hjerneaktivitet som Terri. Det kan ikke ha vært i dette landet i hvert fall, her ville vi aldri fått en sak som denne.

Har du noen gang hørt om psykisk utviklingshemmede? Vannhoder som bare lå der (i gamle dager, om man kan si det på den måten). Der var det vel ingenting som foregikk i toppen, men de ble ikke drept av den grunn - ei heller sultet ihel, men matet med plastikkskje, for vanlig skje kunne føre til blødninger. Ikke alltid at det gikk heller, så - ja resten skjønner du vel selv. Men de fikk leve.

Så har du dem som kan gå, men som ikke skjønner ut og inn av noen verdens ting. Alt går i buksa, og det igjen kunne like gjerne gå i munnen, hvis det ikke ble passet på.

Tomme blikk, (snakker her om de sengeliggende og de verst rammede) glassøyne som ikke var med på noe. Absolutt ingenting - null respons og ingen mulighet for å si ifra eller gjøre tegn til noe som helst - bortsett fra smerte.

Hørt om tårer?

Man kunne jo bare latt dem ligge der - for det er det visst tydelig at mange syntes.

Det er ganske så opplagt, at mange må se for å skjønne dette. Da får man et annet syn på saker og ting.

Annonse

Skrevet

grønnsak-kvinne????

Det var da et voldsomt menneskesyn.

Når det gjelder stakkars Willy - så ble han jo først ødelagt av amerikansk filmbransje

...hvem fanken bryr seg om seks tonn stearinlys som ikke engang vet at den er en hval? Den driten gikk de mann av huse for å holde liv i, men et gram sympati for et medmenneske, som et gnom av en "ektemann" vil sulte ihjel...

Fy fan så mye sjuke folk...

Gjest knarp
Skrevet

...hvem fanken bryr seg om seks tonn stearinlys som ikke engang vet at den er en hval? Den driten gikk de mann av huse for å holde liv i, men et gram sympati for et medmenneske, som et gnom av en "ektemann" vil sulte ihjel...

Fy fan så mye sjuke folk...

Etter min mening er Willy-klanen og Terri-klanen akkurat like. Emosjonelle duster uten kontakt med virkeligheten :-(

Skrevet

Etter min mening er Willy-klanen og Terri-klanen akkurat like. Emosjonelle duster uten kontakt med virkeligheten :-(

Javisst, dotten.

Da er det jammen litt av et hell at vi kan lese dine overbevisende innlegg og argumenter når det gjelder liv og død!

Skrevet

...er å se hvordan mange amerikanere nærmest går bananas når de skal beskytte såkalte "søte dyr" med store våte øyne, sel, delfiner, katter og koalabjønn, for ikke å snakke om det ufødte liv, der gærninger skyter ned abortleger utenfor sykehusene.

Men Terri fyller vel ikke kravene, ikke er hun søt, ikke reagerer hun på kjærtegn og hun logrer ikke for gjennomsnitts-yankee'en om han kommer med sukker.

Huff!

Etter hva jeg har fått med meg, er det 70% av amerikanerne som holder med Terris mann.

Hvor mange var det som ville redde Willy? - et helvetes rabalder for en kjøttklomp av et dyr - riktignok et kjært dyr for mange unger, men allikevel. Hvor mange penger ble det ikke brukt på dette spekklasset.

Willy kunne jo ikke noe for sin skjebne, men han hadde det godt og ble tatt hånd om på alle måter. Så var det disse kloke menneskene som skulle sette han fri, og alle så jo hvordan det gikk.

Han ville ikke - så hvis det er mulig og sammenligne, så kan man si det slik at Terri vil heller ikke dø, men har ikke noe valg hun heller.

Her sitter det andre å bestemmer, og verst av alt mannen hennes. Er det slik, at den nye kjerringa hans står bak og vil bli kvitt Terri, slik at de kan bli gift tro?

Ikke vet jeg, men jeg syntes dette er pil råttent.

Han har vel en forsikring som gjør at han takket nei til 70 mil, og i tillegg så kommer han til å tjene rått på alt av intervjuer og muligens bøker og diverse, så at han takker nei til det tilbudet imponerer ikke meg.

Du skal ratt se at det er noen aktivister som ikke bare skyter abortleger. Jeg tror neppe han er trygg.

Stakkars Terri, stakkars foreldre. Forferdelige greier.

Dette får være mine siste ord i denne saken - tror jeg.

Skrevet

Nah, jeg skiller fortsatt mellom folk og dyr.

Skrevet

Javisst, dotten.

Da er det jammen litt av et hell at vi kan lese dine overbevisende innlegg og argumenter når det gjelder liv og død!

"Javisst, dotten.

Da er det jammen litt av et hell at vi kan lese dine overbevisende innlegg og argumenter når det gjelder liv og død!"

Var den til meg, eller er det noe som er sletta i mellomtiden??? Det ligger under mitt innlegg, men jeg ser liksom ikke helt sammenhengen.

Men det er jo kanskje ikke rart, om det er jeg som er dotten? ;o)

Beste hilsen fra

Skrevet

"Javisst, dotten.

Da er det jammen litt av et hell at vi kan lese dine overbevisende innlegg og argumenter når det gjelder liv og død!"

Var den til meg, eller er det noe som er sletta i mellomtiden??? Det ligger under mitt innlegg, men jeg ser liksom ikke helt sammenhengen.

Men det er jo kanskje ikke rart, om det er jeg som er dotten? ;o)

Beste hilsen fra

Hmmmmm, nå lå den et helt annet sted. Tror det har skjedd noe rart her...

;o)

Beste hilsen fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...