Gå til innhold

Hva er galt med å være litt større enn andre???

Anbefalte innlegg

fei1365380229
Skrevet

Jeg synes overhodet ikke folk skal skamme seg over at de veier for mye, selvom jeg dessverre gjør det selv :o(

Men jeg syns kanskje det vitner om litt dårlig klessmak å gå med korte gensere så valkene tyter utenfor, dette gjelder faktisk også forsåvidt tynne jenter med litt for stor mage bare også.

Har selv en kollega som veier 130 kg, hun handler mye av tøyet sitt i utlandet, hun er skikkelig fiks og fin i tøyet, men ikke magen bar, men nå er hun forsåvidt så gammel at det er ikke mange på hennes alder som går med magen bar heller :o)

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Tottlå

9

• lurulf

3

• ShitDiddelyDo

3

• ariadne

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest hilsen overvektig
Skrevet

Absolutt ingenting galt med å være et nummer større (eller to) enn gjennomsnittet. Jeg kjenner mange fantastisk vakre jenter, i str 48 og oppover!

Men de kler seg lekkert og sofistikert. I klær som gjør at man oppfatter dem som pene, smarte og deilig kvinnelig.

Ikke som tom i hodet med et inderlig ønske om å vinne idol, iført plagg som passer best på fjortiser!

Jeg tråler butikk etter butikk for å finne OK klær (str. 46/48).

Men klærne jeg finner er så kjerringaktige .... triste farger o.l. ..... jeg er ingen ungmøy lenger jeg heller, 41 år, men jeg føler meg ikke så gammel :o).

Vi bor "avsidesliggenes" til, så når jeg er på handletur har jeg muligheten til å finne klær hos Lindex, H&M og Cubus ..... noen gange KappAhl, men det er så "triste" klær i disse to sentrene jeg somregel er .....

Noen som "kan" det å handle klær i store størrelser her, som kan gi meg noen tips :o) ???

Tilbake til tråden din Tottelå, takk for innlegget :o) !

Spesielt nå som det går mot sommeren så sliter jeg psykisk med meg selv. Jeg VET at jeg er "godtatt" av familie og venner, men føler det enormt på meg allikevel *snufs*. Jeg har slanket på meg mange mange kilo ....

Jeg er sjeleglad for at mine jenter så langt ser ut til å ha arvet pappan sin ..... at de skal slippe å slite med overvekt, så jeg er påpasselig med hva de spiser osv osv.

Gjest skjønner ikke bæret
Skrevet

"Tårer dere ikke?"

betyr

"Tør dere ikke?"

Ja....det var jo logisk..

Skrevet

Jeg er så enig med deg Huufsa!

De "perfekte" trippsene her inne tror det bare er til å knippse i fingrene så er du slank!!

Grrrr.........jeg blir så sint!!!!

Hvor mange tror du det er som er perfekte her inn da? Ikke en kjeft, tenker jeg.

Håper da ingen er som Elita i bigbrother her inne, som tror hun er perfekt bare hun får stasja seg nok ;o)

Skrevet

Jewg er hakket for tynn og får høre det til enhver tid. Jeg oppfatter det som at det er ok å si at noen er for tynne, men overvekt må ikke nevnes -ettersom de fleste slitter med litt for mye enn omvendt. Å være for tynn er liksom et luksus-problem. Det er nok ikke så anerledes skjønner du...

Det er såpass anderledes som dette:

"Kvinner som brukte protese-klær som fikk dem til å se overvektige ut ble dårligere behandlet på et kjøpesenter enn når de handlet uten overvekt-kostymet.

Blant annet smilte butikkpersonalet mindre, og de fikk sjeldnere øyekontakt.

De butikkansatte – tre fjerdedeler av dem var kvinner – hadde også en tendens til å avbryte samtaler med de overvektige kundene raskere, og ha en negativ tone når de pratet, skriver nyhetsbyrået Reuters. De overvektige kundene opplevde mer diskriminering når de hadde kledd seg i fritidsklær enn hvis de gikk i jobb-klær.

Men når de tilsynelatende overvektige kundene drakk en lett-brus og forklarte at de var på slanker’n ble de behandlet like godt som når de handlet uten overvekt-kostymet. "

http://www.mozon.no/vekt_og_kosthold/andre_saker/er_frekke_mot_tjukke

Gjest overvektige kan slanke seg
Skrevet

Jeg skjønner frustrasjonen din Tottlå...

Jeg selv er stor.

Hadde folk visst hvor mye slit overvektige mennesker har, så hadde de holdt kjeft.

Når jeg ser mennesker som er enorme får jeg vondt inni meg. Jeg vet hvor mye problemer de har.

Søstern min er så enorm at hun vekker oppsikt.

Det er ikke bare vanskelig å finne tøy, -det er vanskelig å kle på seg, ta på seg sko osv.. -gå på toalettet, huden innimellom 'valkene' blir sår og vond og må smøres... -det gjelder overalt hvor det 'gnisser'.. - under armene, mellom bena.. osv.. osv..

Tenk dere heller dere selv i den situasjonen, dere... før dere baktaler.

De har det fryktelig slitsomt...

"Søstern min er så enorm at hun vekker oppsikt. Det er ikke bare vanskelig å finne tøy, -det er vanskelig å kle på seg, ta på seg sko osv.. -gå på toalettet, huden innimellom 'valkene' blir sår og vond og må smøres... -det gjelder overalt hvor det 'gnisser'.. - under armene, mellom bena.. osv.. osv..

Tenk dere heller dere selv i den situasjonen, dere... før dere baktaler. De har det fryktelig slitsomt..."

Det du snakker om her er jo en særdeles helseskadelig overvekt, og det går det jo an å gjøre noe med! Det går an å gjøre noe med vekta! Alle er ansvarlig for sin egen helse og må selv sørge for at de lever så sunt som de er i stand til. At man er overvektig betyr ikke at man ikke kan leve så sunt som mulig.

Overvekt, eller skader/sykdom som følge av vekten, brukes ofte som unnskyldning for ikke å gjøre noe med sin egen situasjon. "Jeg orker ikke gå tur for jeg får så vondt i ryggen","jeg har skader i knærne så jeg klarer ikke bevege meg","det er for kaldt ute, jeg fryser lett, makter ikke ut og gå da" osv osv.

Mitt inntrykk er at mange overvektige ikke gidder gjøre en dritt for å bedre sin egen situasjon. De bare klager på at de ikke går ned i vekt, samtidig som de langer innpå mat og sitter i sofaen.

Fikk forleden nyss om et trimtilbud som er satt igang for overvektige (det måtte jo komme), har ikke linken her, men mener at den var noe slikt som www.xlpluss.net (eller kanskje .no). Kanskje noe å foreslå for søsteren din?

Gjest thunderlips
Skrevet

Men slapp nå av da, jente! Jeg er på din side. I det store og det hele. Men jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke kan kle seg litt etter hva slags kropp de har. Der er vi nok uenige. Føles det bedre å få vist fram valkene sine? Det er en slags misforstått være stolt av seg selv-greie.

Mary Poppins
Skrevet

Men Tottlå, var det ikke egentlig klessmak som ble kritisert her nede? Ikke overvekt? Det var hvertfal slik jeg tolket det.

Forøvrig er det vel et fåtall av vokse oppegående personer som har noe imot overvektige. I tillegg synes jeg det er flott at du er tilfreds med kroppen din, og så lenge man ikke er helsemessig i risiko så bør du bare drite i hva familien osv mener, man kan selvsagt være like og kanskje mer flott med litt ekstra fett på kroppen. :)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det jeg synes man godt kan snakke om overvekt og helserisiko. Det er da virkelig et helseproblem når Norges befolkning bare blir tykkere og tykkere. Det må da kunne går an å diskutere dette. Ikke tie det ihjel.

Nå har man tatt for seg røykere fordi røyking er et helseproblem. Gud så mye hetsing av røykere jeg har sett her inne. Overvekt er et like stort helseproblem. Hvorfor skal det ties ihjel? Hva slags problemer løser det?

Skrevet

Det er ikke overvektige som blir kritisert, men klessmak.

Det hadde vært noe annet om personen under skrev et innlegg hvor hun kritiserte en overvektig for å vise seg ute offentlig.

Da hadde jeg vært helt enig med deg.

Det er ikke lenge siden overvektige kvinner ble kritisert her på dol for å svette. Sto ingenting om overvektige menn.

Det er vel heller et problem for mange overvektige at de svetter ikke eller for lite. De som svetter ordentlig gjør det pga. forbrenning, og jeg tror neppe at slanke mennesker er mer renslige enn overvektige.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er ikke lenge siden overvektige kvinner ble kritisert her på dol for å svette. Sto ingenting om overvektige menn.

Det er vel heller et problem for mange overvektige at de svetter ikke eller for lite. De som svetter ordentlig gjør det pga. forbrenning, og jeg tror neppe at slanke mennesker er mer renslige enn overvektige.

Du får lese litt mer på samliv og sex. Mannfolk kritiseres for både det ene og de andre de også.

Forstår uansett ikke hva personen som skrev butikkinnlegget over har å gjøre med at noen på dol tidligere har kritisert kvinnfolk for å svette.

Skrevet

Du får lese litt mer på samliv og sex. Mannfolk kritiseres for både det ene og de andre de også.

Forstår uansett ikke hva personen som skrev butikkinnlegget over har å gjøre med at noen på dol tidligere har kritisert kvinnfolk for å svette.

Jeg vet godt at mannfolk kritiseres for det ene og det andre, men hvorfor denne kritikken av overvektige kvinner her på åpent forum ikke kan kritiseres forstår jeg ikke.

At det at et overvektig kvinnemenneske har vist dårlig klessmak (etter noens vurdering) i en butikk kan føre til heftig kritikk av overvektige kvinner er merkelig. Like merkelig som å påstå at overvektige kvinner svetter mer enn andre.

Det sto ingenting om dama med valkene hadde lyst hår og blå øyne f.eks. Ingenting om fargevalget på klærne og ikke om hun hadde brune sokker. Slikt innlegg har jeg aldri sett, ikke engang om en mann i hvite tennissokker til svart dress.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg vet godt at mannfolk kritiseres for det ene og det andre, men hvorfor denne kritikken av overvektige kvinner her på åpent forum ikke kan kritiseres forstår jeg ikke.

At det at et overvektig kvinnemenneske har vist dårlig klessmak (etter noens vurdering) i en butikk kan føre til heftig kritikk av overvektige kvinner er merkelig. Like merkelig som å påstå at overvektige kvinner svetter mer enn andre.

Det sto ingenting om dama med valkene hadde lyst hår og blå øyne f.eks. Ingenting om fargevalget på klærne og ikke om hun hadde brune sokker. Slikt innlegg har jeg aldri sett, ikke engang om en mann i hvite tennissokker til svart dress.

Men nå var det faktisk ikke jentas blå øyne som ikke sto til klærne, men kroppsfasongen.

Derfor ble det nevnt. vil jeg tro. Uten at jeg var der og så jenta. Men jeg har sett typen.

Forstår ikke hvordan du kan gjøre dette til en kvinnesak. Det er en smakssak.

Skrevet

Du må gjerne prøve å vri kroppsidealet til å passe den kroppen du har, men det funker ikke helt på den måten.

Mange overvektige driter i kosthold og sitter på rævva støtt. Overvekt er et helseproblem som vi skal betale for.

For ikke å snakke om at de svetter og lukter verre enn normalvektige. Skrekken er å havne ved siden en på flyet. Da har man et halvt sete og masse godlukt de neste timene.

Ut og jogg, slappinger!

Gjest ikke nick denne gangen
Skrevet

Det er såpass anderledes som dette:

"Kvinner som brukte protese-klær som fikk dem til å se overvektige ut ble dårligere behandlet på et kjøpesenter enn når de handlet uten overvekt-kostymet.

Blant annet smilte butikkpersonalet mindre, og de fikk sjeldnere øyekontakt.

De butikkansatte – tre fjerdedeler av dem var kvinner – hadde også en tendens til å avbryte samtaler med de overvektige kundene raskere, og ha en negativ tone når de pratet, skriver nyhetsbyrået Reuters. De overvektige kundene opplevde mer diskriminering når de hadde kledd seg i fritidsklær enn hvis de gikk i jobb-klær.

Men når de tilsynelatende overvektige kundene drakk en lett-brus og forklarte at de var på slanker’n ble de behandlet like godt som når de handlet uten overvekt-kostymet. "

http://www.mozon.no/vekt_og_kosthold/andre_saker/er_frekke_mot_tjukke

Følelsen er ikke nødvendigvis anerledes alikevel. Det er ikke gøy å få høre i enhver sammenheng : "GUd, så tynn du er. Det er jo ingenting igjen av deg jo! Nå må du se å legge på deg!!"

Gjest polyneser
Skrevet

Ojojoj! Må bare få sagt at det den tråden under startet med, var at når man er overvektig, bør man velge klær deretter. Jeg har selv vært en XL og vet hva jeg snakket om (bare for å få sagt det, før du kritiserer meg for det). Når man er såpass stor, kan man ikke regne med at det ser pent ut å bruke "midt-på-magen"-gensere eller regne med at man kommer inn i en Miss Sixty-bukse. Men det ER klær man får på seg.

Poenget er at man må kle seg etter kroppen, ikke etter moten!! Det er greit å være stolt av kroppen sin, men siden dette ikke blir pent så vil veldig mange reagere på det, og sånn er det bare!!

Gjest polyneser
Skrevet

*joining the club* :o)

Som jeg skrev under det innlegget du kommenterer, er det TUNGVINT å være stor. Det er ikke GALT, men vi skal straffes... Jmfr. størrelsene i klesbutikkene... Det er utrolig nedverdigende å måtte gå derfra med øra hengende som ferske lomper...

Men OK, jeg løfter hodet igjen og tenker på at greit, jeg er frisk, kjæresten min liker meg slik jeg er og ungen min sier at "du er akkurat passe, du mamma" :o)

Men så la være å gå inn i den butikken da. Hvis du ikke har gått ned endel kilo siden sist du var der, så er det da ingenting som tilsier at du skal finne klær der neste gang?? Da går man til de stedene man vet at man finner seg klær...Man trenger ikke å oppsøke nedverdigende situasjoner, heller da:-)

Petrine Eiffel
Skrevet

Kan ikke akuratt si at jeg trivessom best her, nå!!!

Så la for h**** være å være her inne da, hvis du ikke tåler at smak/meninger/oppfatninger blir diskutert. Det er derfor vi har dette forumet...

Skrevet

Du spør om hva som er galt med å være litt større enn andre.

Jeg kan i hvertfall gi deg et eksempel på hva som er galt med å være MYE større enn andre:

I går var jeg på kino og dama i setet ved siden av var meget overvektig.

Det ble et problem for meg. Hun var så feit at hun "tøyt" over i mitt sete. Jeg syns faktisk det er ubehagelig å bli pådyttet kroppskontakt gjennom en hel kinofilm av et fremmed menneske.

Nå er det mulig at jeg ikke hadde tenkt så mye over det hvis hun ikke i tillegg hadde stinket av svette. Det stod en ram dunst opp fra henne hele tiden.

Jeg trodde det var en fordom at feite lukter vondt, men i dette tilfellet stemte det så til de grader!

Gjest krepsa
Skrevet

Du spør om hva som er galt med å være litt større enn andre.

Jeg kan i hvertfall gi deg et eksempel på hva som er galt med å være MYE større enn andre:

I går var jeg på kino og dama i setet ved siden av var meget overvektig.

Det ble et problem for meg. Hun var så feit at hun "tøyt" over i mitt sete. Jeg syns faktisk det er ubehagelig å bli pådyttet kroppskontakt gjennom en hel kinofilm av et fremmed menneske.

Nå er det mulig at jeg ikke hadde tenkt så mye over det hvis hun ikke i tillegg hadde stinket av svette. Det stod en ram dunst opp fra henne hele tiden.

Jeg trodde det var en fordom at feite lukter vondt, men i dette tilfellet stemte det så til de grader!

Tror ikke akkurat det med svettelukta henger sammen med kroppsvekta.

Her jeg jobber er det en mann som _stinker_ svette etter bare en liten stund på jobb. Og han er slank som bare det.

Ei anna her er ganske overvektig, men hun lukter det alltid godt av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...