Gå til innhold

hva er du mest overrasket/sjokkert over at folk flest ikke vet?


Gjest Timari

Anbefalte innlegg

Gjest Timari

Det er mange ting jeg burde kunne, men allikevel så forundrer det meg ofte at folk ikke har det minste peiling på ting som er helt selvsagte for meg :)

feks at folk sier døvespråk. Det heter tegnspråk. fysioterapeuten min trodde at de døve skulle omtales som døvstumme. Først da jeg forklarte det skjønte hun hvorfor en døv dame hadde blitt så sint da hun så igjennom journalen sin.

jobber med blinde mennesker. jeg blir forundret når folk spør meg hvordan jeg kan kommunisere med dem. De lurer på om vi kommuniserer gjennom punktskrift!!. Psykologen min lurte på om jeg fikk bruk for tegnspråkkunnskapene mine i den jobben. (helt seriøst). hadde de vært døvblinde hadde jeg jo skjønt det.

en jente i 3 klasse på VGS visste ikke hva en psykolog var for noe. (da har hun sikkert et bra liv siden hun ikke vet det). og mange jeg kjenner aner ikke hva en stomi er for noe.

Hva er deres erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 231
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mrxx

    33

  • morsan

    25

  • favn

    12

  • Katt-ja

    11

Mest aktive i denne tråden

Gjest Timari

Jeg vet ikke hva en stomi er for noe.

en stomi er en betegnelse for utlagt tarm. da stikker en liten del av tarmen(tykktarm eller tynntarm) ut av magen og avføringen samles i en pose som skiftes med jevne mellomrom.

håper du ble litt klokere :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir overrasket over mangler i elementær geografi hos voksne mennesker, samt når folk ikke har peiling på himmelretningene der en befinner seg (forutsatt at en ser sola).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Ikke glem "fingerspråk" som journalister ofte bruker og :)

husker en foreleser jeg hadde i spesialpedagogikk. hun refererte til fingerspråk og døvetegn. tror de døve studentene som var til stede tenkte sitt da. Ganske sjokkerende at en spesialpedagog ikke vet bedre!!

hva blir det neste: apespråk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en stomi er en betegnelse for utlagt tarm. da stikker en liten del av tarmen(tykktarm eller tynntarm) ut av magen og avføringen samles i en pose som skiftes med jevne mellomrom.

håper du ble litt klokere :) .

Jeg trodde faktisk det var mer vanlig å legge ut urinen enn tarmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Jeg blir overrasket over mangler i elementær geografi hos voksne mennesker, samt når folk ikke har peiling på himmelretningene der en befinner seg (forutsatt at en ser sola).

jeg har pinlig lite kunnskap om Norges geografi men blir provosert hvis noen ikke vet hvor på verdenskartet Venezuela ligger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gamlegro

Jeg blir overrasket over mangler i elementær geografi hos voksne mennesker, samt når folk ikke har peiling på himmelretningene der en befinner seg (forutsatt at en ser sola).

Jeg kan ikke dette med himmelretninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet en hel rekke ting jeg er mer overrasket over at folk ikke vet hva er enn stomi. Jeg vet hva stomi er, men jeg føler ikke at det er en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Jeg trodde faktisk det var mer vanlig å legge ut urinen enn tarmen

Tror nok at begge deler er like vanlig (men helt skråsikker skal jeg ikke være:) Men utlagt tarm er vel det folk flest assosierer med stomi ? eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at begge deler er like vanlig (men helt skråsikker skal jeg ikke være:) Men utlagt tarm er vel det folk flest assosierer med stomi ? eller?

Vet ikke. Jeg kjenner flest med urostomi og bare et par stykker med tarmstomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Stomi er enten utlagt tarm eller utlagt urin.

Det finnes forskjellige typer for stomi

http://www.stomi-info.com/

Sånn, da har du lært noe nytt idag :-)

men har forstått det slik at man kan ha Stomi i halsen også, altså en trachtostomi (vet ikke om stavingen er korrekt). Da lurer jeg litt på hva som inngår i definisjonen av stomi. Hvis det betyr kunnstig åpning så er jo et dren ut fra øret i prinsippet også en stomi eller?

ble usikker selv gitt!!

*litt flau*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...