Gå til innhold

hva er du mest overrasket/sjokkert over at folk flest ikke vet?


Gjest Timari

Anbefalte innlegg

At folk tror systemet fungerer.

At folk tror at det bare er narkomane etc som har behov for sosialhjelp fordi de tror "alle" har rett på arbeidsledighetstrygd og de eneste som trenger sosialhjelp er de som drikker/doper etc bort trygda.

At folk tror at det er kullsyren i brusen som gir tannskadene - for det heter jo kull - "syre". Og dermed er juice og saft trygt.

Hehe.

Det der har jeg sluttet å bli forbauset over for lenge siden.

Men at folk tror at pH er hårshampo og balsam er ganske moro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 231
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mrxx

    33

  • morsan

    25

  • favn

    12

  • noami

    11

Mest aktive i denne tråden

Jeg blir mest overrasket over folk som har fullstendig manglende retingssans, mangler elementære geografikunnskaper, mangler elementære kunnskaper i rettskriving og semantikk, og folk som sier Tjøøøøme istedenfor Tjømmme! ;-))

Så man skal si tjømme? Ok, da lærte jeg det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er selvfølgelig mye vanskeligere hvis en ikke ser sola og ikke vet hvor sola pleier å stå opp eller gå ned.

Men jeg mener hvis en SER sola og vet sånn ca hvor mye klokka er, DA synes jeg det er rart når folk ikke har peiling på om vi går sørover eller nordover... You see?

For en som må se ned på hendene sine hver gang noen spør om "høyre" eller "venstre" for å bekrefte hva/hvor som er hva/hvor, er kunnskap om sola står opp i øst eller vest helt håpløst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest @riele

Da må du se på sola!

Hvis du tenker deg en klokke med lilleviser og langeviser (heter det det...?). Snu klokka slik at lilleviseren peker mot sola. Sør finner du da MIDT MELLOM lilleviseren og klokka 12. Dette gjelder vintertid. Om sommeren er det midt mellom lilleviser og kl 13.

Eksempel 1: Klokka er 16. Du lar lilleviseren peke mot sola. Sør er da der hvor 2 tallet er på klokka.

Eksempel 2: Klokka er 8 om morgenen. Du lar lilleviseren peke mot sola. Sør er da der hvor tallet 10 er på klokka.

Genialt, ikke sant?!

Eller man kan finne en maurtue. Den ligger alltid i retning sør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk skikkelig bakoversveis da ei dame i 40-årene i rammem alvor spurte meg forleden hva vokaler er... Hun påsto at hun hadde spurt flere, men at ingen kunne fortelle henne hvilke bokstaver som er vokaler og "hva nå det andre het"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*he he* det er jo selvsagt ingen stor sak det der med Tjøme, men tok det med fordi jeg hørte en som senest i går sa det med lang ø! ;-)

På trøndersk er det absolutt mest naturlig å si Tjøøøme, men jeg vet at det heter Tjømme for jeg har en ekskollega med hytta på Tjømmme. Hun var av det finere slaget må vite! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At søringer tror at Nord-Norge starter på Hamar. Jeg bor i Trondheim og ei dame i Oslo spurte meg en gang om jeg visste av ei navngitt dame som hadde flytta fra Oslo. Til Bodø!

Det er lengre mellom Trondheim og Bodø, enn mellom Oslo og Trondheim.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stomi er definert i Kunnskapsforlagets Medisinsk Ordbok som:

"Operasjon hvor man lager en åpning mellom et organ og kroppsoverflaten eller mellom to organdeler. Også betegnelse på selve forbindelsen."

Så en stomi kan både være utlagt tarm (tynntarm/tykktarm etc), utlagt blære, trakeostomi ("hull i halsen"), og andre typer stomier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller man kan finne en maurtue. Den ligger alltid i retning sør :)

Eller sjekke trærne. Mosen vokser alltid på nordsida av treleggen ...

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye, det.

Men i dol-sammenheng tar de likevel suverent kaka, de som tror at feminisme handler om at kvinner må mekke bil og slutte å pynte seg - og at menn må bli sykepleiere og kastrere seg *flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye, det.

Men i dol-sammenheng tar de likevel suverent kaka, de som tror at feminisme handler om at kvinner må mekke bil og slutte å pynte seg - og at menn må bli sykepleiere og kastrere seg *flire*

Men det gjør det jo! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir mest overrasket over de som blir sjokkert over at alle ikke vet det de vet selv.

Hvorfor er det den kunnskapen du selv har som er det de fleste burde vite??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir mest overrasket over de som blir sjokkert over at alle ikke vet det de vet selv.

Hvorfor er det den kunnskapen du selv har som er det de fleste burde vite??

Det siktes vel til mangel på allmennkunnskaper, ikke mer spesialisert kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt oppgitt over folk som spør hva jeg "egentlig " jobber med. Når jeg sier at jeg er kulturskolelærer, musiker og dirigent skjønner de ingenting...

-og de som tror korps bare eksisterer i mai. Spilling 17. mai er faktiskt bare en brøkdel av det vi driver med, og det er ikke særlig spennende heller...

-men dette er ting som er helt selvsagte i "min" verden. -i "min" verden er det ikke mange som kan forskjell på døvespråk, tegnspråk eller vet hva stomi er. Men det er kanskje ikke så mange i "din" verden som vet hva som er forskjellen på treblås og messing, ser forskjell på en trompet og en kornett etc.???

Selvom mye er allmennkunnskaper, husker man jo lettere det man interesserer seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På trøndersk er det absolutt mest naturlig å si Tjøøøme, men jeg vet at det heter Tjømme for jeg har en ekskollega med hytta på Tjømmme. Hun var av det finere slaget må vite! ;o)

Det er ingen som har hytte på Tjøme, vel?! ;-)

Trodde de bare hadde "landsted" der jeg! *he he*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...