Gå til innhold

hva er du mest overrasket/sjokkert over at folk flest ikke vet?


Gjest Timari

Anbefalte innlegg

Gjest Nemligen

Det er jo omtrent sånn at du beviste det nå! :o) Du omtalte meg som nordlending, selv om jeg skrev at jeg bor i Trondheim. :o)

Uffameg, et ord for mye.

Glad jeg kunne gjøre dagen din litt bedre.

For du skjønte sikkert ikke at 'dere' ikke skulle stå der.

Du skjønner jeg vet faktisk at jeg ikke er nordlending, og kommer fra omtrent samme område som deg.

Men pirk pirk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 231
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mrxx

    33

  • morsan

    25

  • favn

    12

  • noami

    11

Mest aktive i denne tråden

Gjest papirtiger

Det skjønner jeg, men det er de færreste som har greie på all allmenn kunnskap også. Det som oppfattes som allmenn kunnskap, kan det være andre som ikke har hørt om en gang.

Poenget er at det ikke nærmest skal gjøres narr av de som ikke vet det du selv oppfatter som allmenn kunnskap.

Enig.. Allmennkunnskap er et veldig varierende begrep.

For mange år siden hadde jeg en professor som ble sjokkert over at folk ikke visste hva som er i cellemembranen. DET måtte være allmennkunnskap mente han.

Den største utfordringen med spesialisering er å huske at man ikke visste så mye om emnet selv, før man lærte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffameg, et ord for mye.

Glad jeg kunne gjøre dagen din litt bedre.

For du skjønte sikkert ikke at 'dere' ikke skulle stå der.

Du skjønner jeg vet faktisk at jeg ikke er nordlending, og kommer fra omtrent samme område som deg.

Men pirk pirk

DET var det faktisk umulig å lese ut fra innlegget ditt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nemligen

DET var det faktisk umulig å lese ut fra innlegget ditt! :-)

Ok. Var feil skrevet av meg.

Meg jeg _vet_ at trøndere ikke er nordlendinger. Er trønder selv.

Beklager feil formulering.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Var feil skrevet av meg.

Meg jeg _vet_ at trøndere ikke er nordlendinger. Er trønder selv.

Beklager feil formulering.

;)

Helt i orden! :-) Er også trønder, om enn utfløtta!

Forrsten så hadde du et godt poeng når du sier at nordleninger tror at søringer tror at Nord-Norge starter ved Hamar! :-) Synd at dette poenget forsvant i trønderdebatten.

Det blir litt osm i Øystein Sundes tekst: "den som bor på landet tror at den som bor i byn tror at dem som bor på landet tror det ER så bra i byn" *he he*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nemligen

Helt i orden! :-) Er også trønder, om enn utfløtta!

Forrsten så hadde du et godt poeng når du sier at nordleninger tror at søringer tror at Nord-Norge starter ved Hamar! :-) Synd at dette poenget forsvant i trønderdebatten.

Det blir litt osm i Øystein Sundes tekst: "den som bor på landet tror at den som bor i byn tror at dem som bor på landet tror det ER så bra i byn" *he he*

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen keivhendte her som kan svare? =)

De som er kjeivhendte kan helt sikkert ronke med høyre. Det vil sikkert varierer. Kjenner jenter som onanerer med venstre selv om de er høyrehendte. Kanskje de har mer følelse av at det er andre som gjør det, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, mannen min synes det er så artig at jeg hele tiden må se ned på hendene mine for å dobbeltsjekke..elsker å spørre/si "kjør til venstre" eller noe lignende bare for å se meg se ned på hendene :P Var veldig nervøs for oppkjøringen selv, men greide den ved å diskret se på hendene mine og kjøpe meg tid ved å gjenta statementen før jeg blinket :P

Er dette et typisk jentefenomen? Har aldri hørt at menn har problemer med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skorpionfisken

Er dette et typisk jentefenomen? Har aldri hørt at menn har problemer med dette.

jente og jente...

Min datter var 5 år da hun sa, i en oppgitt tone: Jammen mamma, du vet da at venstre handa di, det er den du har klokka på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette et typisk jentefenomen? Har aldri hørt at menn har problemer med dette.

Ja, mener jeg har hørt at det er typisk jente-problem. Og kjenner mange jenter som er sånn.

Jeg er IKKE sånn,- høyre og venstre,- det er helt automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jente og jente...

Min datter var 5 år da hun sa, i en oppgitt tone: Jammen mamma, du vet da at venstre handa di, det er den du har klokka på...

Noen yterst få eksempler finnes nok:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, mener jeg har hørt at det er typisk jente-problem. Og kjenner mange jenter som er sånn.

Jeg er IKKE sånn,- høyre og venstre,- det er helt automatisk.

Jeg tror også at dette er et rypisk jente problem. Har hørt mange jenter har det slik, men har aldri hørt at menn har dette problemet. Men kanskje de ikke vil innrømme det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at dette er et rypisk jente problem. Har hørt mange jenter har det slik, men har aldri hørt at menn har dette problemet. Men kanskje de ikke vil innrømme det:-)

Er det ikke også mer vanlig at kvinner har dårlig retningssans enn at menn har det? Kanskje det er en sammneheng mlm dette og høyre-venstre-problemet?

Ser for øvrig ikke bort fra at menn vil ha verre med å innrømme at de har slike problemer! *he he*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at dette er et rypisk jente problem. Har hørt mange jenter har det slik, men har aldri hørt at menn har dette problemet. Men kanskje de ikke vil innrømme det:-)

Nei, det ville de nok ikke ;-) Alle menn mener jo også at de er langt bedre sjåfører enn gjennomsnittet. Det er jo litt vittig. Kanskje nesten litt søtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men dette var noen grelle eksempler kanskje, men det er tross alt svært mange som mener at ting du kan selv burde da alle andre vite også. Det er selvsagt fullstendig feil.

Når det gjelder slik "vil du bli millionær" konkurranser, så blir jo disse stort sett testet på forhånd for sine kunnskaper og de slipper da i gjennom nåløyet.

Hva som oppfattes som allmennkunnskap er ganske så forskjellig.

Jeg er enig i at av og til må man jo riste litt på hode, men samtidig skal man være ydmyk for at enkelte bommer på spørsmål man tror alle visste. De kan være svært kunnskapsrike på andre områder.

Men det er forskjell på allmennkunnskap og 'kunnskap på andre områder'. Andre områder er nettopp det som vanligvis ikke faller inn under allmennkunnskapen, men spesialkunnskap.

At guden i kristendommen heter Gud, at a og e er vokaler, at hovedstaden i Norge heter Oslo, at vi har fått to hjernehalvdeler er mer enn alminnelig allmennkunnskap.

At stomi er utlagt tarm (eller noe i den dur, tror jeg) må kunne betegnes som spesialkunnskap, det samme med ongoing barne-tv og nestformannsvervet i Venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke også mer vanlig at kvinner har dårlig retningssans enn at menn har det? Kanskje det er en sammneheng mlm dette og høyre-venstre-problemet?

Ser for øvrig ikke bort fra at menn vil ha verre med å innrømme at de har slike problemer! *he he*

Ja, det er vel noe med rom-følelsen, tror jeg. Også det å se for seg 3D figurer og slikt, tror jeg passer den gjennomsnittlige mannlige hjernen bedre enn den gjennomsnittlige kvinnelige....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er forskjell på allmennkunnskap og 'kunnskap på andre områder'. Andre områder er nettopp det som vanligvis ikke faller inn under allmennkunnskapen, men spesialkunnskap.

At guden i kristendommen heter Gud, at a og e er vokaler, at hovedstaden i Norge heter Oslo, at vi har fått to hjernehalvdeler er mer enn alminnelig allmennkunnskap.

At stomi er utlagt tarm (eller noe i den dur, tror jeg) må kunne betegnes som spesialkunnskap, det samme med ongoing barne-tv og nestformannsvervet i Venstre.

"at vi har fått to hjernehalvdeler er mer enn alminnelig allmennkunnskap. "

At man har to hjerneHALVdeler er ikke bare almennkunnskap - det er ren logikk! :-) Trenger ikke å ha lært NOE om hjernen for å kunne svare på det spørsmålet der! *he he*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette et typisk jentefenomen? Har aldri hørt at menn har problemer med dette.

Kan jeg vanskelig tenke meg.

Venstre-høyreorientering foregår da i hjernen, ikke ved å se på hendene eller ved å velge farge eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...