Gå til innhold

hva er du mest overrasket/sjokkert over at folk flest ikke vet?


Gjest Timari

Anbefalte innlegg

Gjest Shira12

Tror nok at begge deler er like vanlig (men helt skråsikker skal jeg ikke være:) Men utlagt tarm er vel det folk flest assosierer med stomi ? eller?

Det var utlagt tarm jeg tenkte på når jeg hørte ordet stomi før.

Men nå vet jeg om begge deler, men det bare fordi jeg har en urologisk sykdom som har med blæren og gjøre, ellers hadde jeg nok vært like uvitendes enda ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 231
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mrxx

    33

  • morsan

    25

  • favn

    12

  • noami

    11

Mest aktive i denne tråden

jeg har pinlig lite kunnskap om Norges geografi men blir provosert hvis noen ikke vet hvor på verdenskartet Venezuela ligger :)

En jeg kjenner er helt håpløs i Norgesgeografi. Han skulle fra Oslo til Askim (tror det var det), og lurte på om han da kom til å kjøre forbi oss i Kristiansand!!!!

Og ei jeg jobbet sammen med hadde ikke peiling på hvilke fylker som befinner seg hvor (hun hadde et kart med fylkesgrensene og skulle skrive inn navnene på fylkene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk blir stadig sjokkert over at jeg ikke aner hvordan man bruker ordlista på mobilen:-)

Selv synes jeg det er merkelig at så mange tror at skjeden skrives kjeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke. Jeg kjenner flest med urostomi og bare et par stykker med tarmstomi.

Ikke statistisk men..Har jobbet i helsesektoren i 13 år.....og for meg er iallefall uristomi mye mindre vanlig enn colostomi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker en foreleser jeg hadde i spesialpedagogikk. hun refererte til fingerspråk og døvetegn. tror de døve studentene som var til stede tenkte sitt da. Ganske sjokkerende at en spesialpedagog ikke vet bedre!!

hva blir det neste: apespråk?

Hehe, ille når det liksom kommer fra en "fagperson" ja...må ha vært lenge siden dette? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke dette med himmelretninger..

Vet ikke hvor gammel jeg var da jeg lærte at midt på dagen (12 om vinteren, 13 om sommeren) står sola i sør. Når en ser på sola kan en da kjapt finne ut sånn ca hvor sør, nord, øst og vest er.

Jeg gjør det omtrent automatisk når jeg er på et nytt sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Timari

Det var utlagt tarm jeg tenkte på når jeg hørte ordet stomi før.

Men nå vet jeg om begge deler, men det bare fordi jeg har en urologisk sykdom som har med blæren og gjøre, ellers hadde jeg nok vært like uvitendes enda ;-)

Det var det første jeg assosierte med Stomi også. først i den senere tid har jeg skjønt at det kan innebære både urin, hals og blindtarm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo selv døv og får utrolig ofte spørsmål om jeg jobber som døvetolk!!

Glemmer heller ikke en som snakket om "Det skjeve tårnet i Ibiza" *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Vet ikke hvor gammel jeg var da jeg lærte at midt på dagen (12 om vinteren, 13 om sommeren) står sola i sør. Når en ser på sola kan en da kjapt finne ut sånn ca hvor sør, nord, øst og vest er.

Jeg gjør det omtrent automatisk når jeg er på et nytt sted...

jøss det ante jeg ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira12

men har forstått det slik at man kan ha Stomi i halsen også, altså en trachtostomi (vet ikke om stavingen er korrekt). Da lurer jeg litt på hva som inngår i definisjonen av stomi. Hvis det betyr kunnstig åpning så er jo et dren ut fra øret i prinsippet også en stomi eller?

ble usikker selv gitt!!

*litt flau*

Øh... Nå ble jeg også usikker.

Vet faktisk ikke hva som går inn i definisjonen stomi.

Men som sagt, jeg trodde det gjalt bare tarmen i mange år, før jeg fikk vite at en også kunne legge ut urinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en for øyeblikket anonym togli ;-)

Jeg blir overrasket over mangler i elementær geografi hos voksne mennesker, samt når folk ikke har peiling på himmelretningene der en befinner seg (forutsatt at en ser sola).

*gulp*

Himmelretninger er absolutt ikke min sterkeste side... Hvordan vet man himmelretningen hvis man ikke ser sola da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Jeg er jo selv døv og får utrolig ofte spørsmål om jeg jobber som døvetolk!!

Glemmer heller ikke en som snakket om "Det skjeve tårnet i Ibiza" *ler*

Husker en unge en gang som hadde misforstått dette her og lurte veldig på hvor "det skjeve tårnet i Pizza var :)"

barnas matvaner nå til dags altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira12

Vet ikke hvor gammel jeg var da jeg lærte at midt på dagen (12 om vinteren, 13 om sommeren) står sola i sør. Når en ser på sola kan en da kjapt finne ut sånn ca hvor sør, nord, øst og vest er.

Jeg gjør det omtrent automatisk når jeg er på et nytt sted...

Da lære jeg noe nytt i kveld :-)

Har rett og slett ikke retningsans.

Samboeren min er helt oppgitt over meg når vi er på bilferie, for jeg har aldri snøring på hvor vi kom fra eller hvor vi skal *rødme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke glem "fingerspråk" som journalister ofte bruker og :)

Huff!!

Jeg irriterer meg grønn over journalister som f.eks. forteller om en elg som kan tegnspråk e.l. Tegnspråk er da et grammatikalsk språk med minst like mye nyanser som talespråk. Hvis en elg (eller et annet dyr...) skjønner hva du sier når du spør om den vil ha mat, betyr det jo ikke at elgen kan prate!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker en unge en gang som hadde misforstått dette her og lurte veldig på hvor "det skjeve tårnet i Pizza var :)"

barnas matvaner nå til dags altså :)

Hehe, men tross alt bedre å si Pizza enn Ibiza da ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Da lære jeg noe nytt i kveld :-)

Har rett og slett ikke retningsans.

Samboeren min er helt oppgitt over meg når vi er på bilferie, for jeg har aldri snøring på hvor vi kom fra eller hvor vi skal *rødme*

har heller ikke retningssans. må nesten bruke kompass når jeg er på kjøpesenter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, men tross alt bedre å si Pizza enn Ibiza da ;o)

"Det skjeve tårn i Pizza" brukes som en vits av guttungen og kompisene hans. De ksjønner at det er feil, men synes det er veldig festlig å si det! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

He he, da er vi 2

Hver gang jeg er på kontroll på sykehuset, har vel vært der ca 10 ganger nå, så går jeg feil og må spørre om veien. og skal jeg ut derifra så er det alltid spennende hvor jeg ender hen. kjenner meg aldri igjen. Kanskje jeg skal si at jeg er blind/svaksynt neste gang eller leie ledsager? Det er jo et handikap å ikke ha retningssans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har heller ikke retningssans. må nesten bruke kompass når jeg er på kjøpesenter:)

*he he* Jeg blir sjokkert over at enkelte folk jeg kjenner kan sitte innendørs på jobben, studiested eller annet sted som de har vært på mange ganger, og så peke med hånden i den retningen de _tror_ et eller annet bygg i nabolaget ligger - og så tar de fullstendig feil!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...