Gå til innhold

hva er du mest overrasket/sjokkert over at folk flest ikke vet?


Gjest Timari

Anbefalte innlegg

Det siktes vel til mangel på allmennkunnskaper, ikke mer spesialisert kunnskap.

Det skjønner jeg, men det er de færreste som har greie på all allmenn kunnskap også. Det som oppfattes som allmenn kunnskap, kan det være andre som ikke har hørt om en gang.

Poenget er at det ikke nærmest skal gjøres narr av de som ikke vet det du selv oppfatter som allmenn kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 231
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mrxx

    33

  • morsan

    25

  • favn

    12

  • noami

    11

Mest aktive i denne tråden

Det skjønner jeg, men det er de færreste som har greie på all allmenn kunnskap også. Det som oppfattes som allmenn kunnskap, kan det være andre som ikke har hørt om en gang.

Poenget er at det ikke nærmest skal gjøres narr av de som ikke vet det du selv oppfatter som allmenn kunnskap.

Å si at man ikke vet, er en ærlig og grei sak.

Å si at man vet, når man ikke har peiling (på allmennkunnskaper), er ikke fullt så greit.

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg, men det er de færreste som har greie på all allmenn kunnskap også. Det som oppfattes som allmenn kunnskap, kan det være andre som ikke har hørt om en gang.

Poenget er at det ikke nærmest skal gjøres narr av de som ikke vet det du selv oppfatter som allmenn kunnskap.

Det _er_ allmennkunnskap å vite hva som er vokaler og konsonanter når du har gått ut grunnskolen altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det _er_ allmennkunnskap å vite hva som er vokaler og konsonanter når du har gått ut grunnskolen altså!

Helt enig!! :-)

Den der var temmelig sjokkerende!

Men selv om jeg visste hva stomi var (ville nok ikke ha inkludert alt som Freya inkluderer), så ville jeg ikke blitt sjokkert om andre ikke visste det. Så når det gjelder for eksempel _det_, så er jeg enig med mrxx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det _er_ allmennkunnskap å vite hva som er vokaler og konsonanter når du har gått ut grunnskolen altså!

:-)...ikke alle som vet det heller, skal man da gjøre litt narr av disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fei1365380229

For en som må se ned på hendene sine hver gang noen spør om "høyre" eller "venstre" for å bekrefte hva/hvor som er hva/hvor, er kunnskap om sola står opp i øst eller vest helt håpløst :)

Jeg må faktisk prøveskrive for å vite forskjell på høyre og venstre :o) Klarer det rett og slett ikke. Når jeg kjørte opp hadde jeg skrevet h og v på hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at man ikke vet, er en ærlig og grei sak.

Å si at man vet, når man ikke har peiling (på allmennkunnskaper), er ikke fullt så greit.

synes

Ikke uenig i det, men samtidig kan det jo være flere årsaker til at man sier man vet, men ikke vet likevel. Hvis det er for å forsøke å gjøre seg bedre enn man er, har jeg liten sans for det. Men det kan jo være at vedkommende er en usikker person, føler seg dum osv, da skjønner jeg det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nemligen

At søringer tror at Nord-Norge starter på Hamar. Jeg bor i Trondheim og ei dame i Oslo spurte meg en gang om jeg visste av ei navngitt dame som hadde flytta fra Oslo. Til Bodø!

Det er lengre mellom Trondheim og Bodø, enn mellom Oslo og Trondheim.....

Søringer tror ikke at Nord-Norge starter ved Hamar.

Det er dere Nordlendinger som tror at søringer tror det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søringer tror ikke at Nord-Norge starter ved Hamar.

Det er dere Nordlendinger som tror at søringer tror det.

Det sier jo litt hva du vet/ikke vet også, når du kaller Trondhjemmere for Nordlendinger.

Har du sjekka hvilket fylke Trondheim ligger i?;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en som må se ned på hendene sine hver gang noen spør om "høyre" eller "venstre" for å bekrefte hva/hvor som er hva/hvor, er kunnskap om sola står opp i øst eller vest helt håpløst :)

Forskjellen mellom høyre og venstre er lett. Høyre ronker man med:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke uenig i det, men samtidig kan det jo være flere årsaker til at man sier man vet, men ikke vet likevel. Hvis det er for å forsøke å gjøre seg bedre enn man er, har jeg liten sans for det. Men det kan jo være at vedkommende er en usikker person, føler seg dum osv, da skjønner jeg det bedre.

Akkurat det der krever en helt annen og lengre tråd...

Uansett - noe _er_ simpelthen allmennkunnskap.

Og så er det noe annet jeg finner ubetalelig. Enkelte ting må det da i herrens hellige navn være mulig å enkelt tenke seg fram til.

Her har jeg to utrolige eksempler fra tv-showet 'Vil du bli millionær' i tankene:

Første og innledende spørsmål er et slags dustespørsmål der et svar er riktig - de andre kan umulig være riktige. Ergo er spørsmålet mest for moro og for oppvarmingens skyld.

I norsk versjon av showet, fikk en kvinne følgende spørsmål: 'I hvilken religion er guden Vishnu gud i?' Svaralternativer: Kristendom / jødedom / islam /hinduisme.

Hun hadde overhodet ikke peiling, ikke med kniven på strupen. Greit nok, Vishnu er ikke hverdagskost for mange, MEN: Går det an å ikke vite at Vishnu ikke er guden i kristendommen? I jødedommen? I islam?

Dama røyk ut.

I tysk versjon av 'Vil du bli...' fikk nok en kvinne (ulp!) førstespørsmål som hun strøyk på: 'Hva heter George W. Bush til fornavn?' Svaralternativer: John / William / Peter / George.

Hun aaaaante ikke, ikke på vilkår, og fikk hjelp fra publikum - som viste seg å være like lobotomerte. De aller fleste svarte nemlig Peter. Og da valgte dama John!

Da er det lov å le.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt oppgitt over folk som spør hva jeg "egentlig " jobber med. Når jeg sier at jeg er kulturskolelærer, musiker og dirigent skjønner de ingenting...

-og de som tror korps bare eksisterer i mai. Spilling 17. mai er faktiskt bare en brøkdel av det vi driver med, og det er ikke særlig spennende heller...

-men dette er ting som er helt selvsagte i "min" verden. -i "min" verden er det ikke mange som kan forskjell på døvespråk, tegnspråk eller vet hva stomi er. Men det er kanskje ikke så mange i "din" verden som vet hva som er forskjellen på treblås og messing, ser forskjell på en trompet og en kornett etc.???

Selvom mye er allmennkunnskaper, husker man jo lettere det man interesserer seg for.

Bra!

Jeg er litt mer i din verden, ja.

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må faktisk prøveskrive for å vite forskjell på høyre og venstre :o) Klarer det rett og slett ikke. Når jeg kjørte opp hadde jeg skrevet h og v på hendene.

Hehe, mannen min synes det er så artig at jeg hele tiden må se ned på hendene mine for å dobbeltsjekke..elsker å spørre/si "kjør til venstre" eller noe lignende bare for å se meg se ned på hendene :P Var veldig nervøs for oppkjøringen selv, men greide den ved å diskret se på hendene mine og kjøpe meg tid ved å gjenta statementen før jeg blinket :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir mest overrasket over de som blir sjokkert over at alle ikke vet det de vet selv.

Hvorfor er det den kunnskapen du selv har som er det de fleste burde vite??

Veldig godt skrevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deg om det:-)..jeg gjør svært, svært sjeldent narr av noen.

Da er du et sjeldent eksemplar! ;-)

Jeg er enig i at det ikke er pent å gjøre narr av noen, og i særdeleshet ikke direkte til dem.

Men jeg tror de aller aller aller fleste mennesker fra tid til annen slenger litt med leppa om folk som ikke er til stede, hva enten det er en bekjent, en tilfeldig forbipasserende, en kjendis el lign.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nemligen

Det sier jo litt hva du vet/ikke vet også, når du kaller Trondhjemmere for Nordlendinger.

Har du sjekka hvilket fylke Trondheim ligger i?;o)

Hvor skrev jeg at Trondheim er i Nordland????

Hvis meg det da!

Jeg skrev at det er nordlendinger som tror at søringer tror nordnorge starter ved Hamar.

Selv kommer jeg litt nord for Trondheim, så jeg vet hvilket fylke det er. Jeg kommer fra Nord-Trøndelag fylke.

Bor nå i oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...