Gå til innhold

hva er du mest overrasket/sjokkert over at folk flest ikke vet?


Gjest Timari

Anbefalte innlegg

Akkurat det der krever en helt annen og lengre tråd...

Uansett - noe _er_ simpelthen allmennkunnskap.

Og så er det noe annet jeg finner ubetalelig. Enkelte ting må det da i herrens hellige navn være mulig å enkelt tenke seg fram til.

Her har jeg to utrolige eksempler fra tv-showet 'Vil du bli millionær' i tankene:

Første og innledende spørsmål er et slags dustespørsmål der et svar er riktig - de andre kan umulig være riktige. Ergo er spørsmålet mest for moro og for oppvarmingens skyld.

I norsk versjon av showet, fikk en kvinne følgende spørsmål: 'I hvilken religion er guden Vishnu gud i?' Svaralternativer: Kristendom / jødedom / islam /hinduisme.

Hun hadde overhodet ikke peiling, ikke med kniven på strupen. Greit nok, Vishnu er ikke hverdagskost for mange, MEN: Går det an å ikke vite at Vishnu ikke er guden i kristendommen? I jødedommen? I islam?

Dama røyk ut.

I tysk versjon av 'Vil du bli...' fikk nok en kvinne (ulp!) førstespørsmål som hun strøyk på: 'Hva heter George W. Bush til fornavn?' Svaralternativer: John / William / Peter / George.

Hun aaaaante ikke, ikke på vilkår, og fikk hjelp fra publikum - som viste seg å være like lobotomerte. De aller fleste svarte nemlig Peter. Og da valgte dama John!

Da er det lov å le.

*rofl*

Litt sånn... "hvilken farge har den hvite hesten der?" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 231
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mrxx

    33

  • morsan

    25

  • favn

    12

  • noami

    11

Mest aktive i denne tråden

Akkurat det der krever en helt annen og lengre tråd...

Uansett - noe _er_ simpelthen allmennkunnskap.

Og så er det noe annet jeg finner ubetalelig. Enkelte ting må det da i herrens hellige navn være mulig å enkelt tenke seg fram til.

Her har jeg to utrolige eksempler fra tv-showet 'Vil du bli millionær' i tankene:

Første og innledende spørsmål er et slags dustespørsmål der et svar er riktig - de andre kan umulig være riktige. Ergo er spørsmålet mest for moro og for oppvarmingens skyld.

I norsk versjon av showet, fikk en kvinne følgende spørsmål: 'I hvilken religion er guden Vishnu gud i?' Svaralternativer: Kristendom / jødedom / islam /hinduisme.

Hun hadde overhodet ikke peiling, ikke med kniven på strupen. Greit nok, Vishnu er ikke hverdagskost for mange, MEN: Går det an å ikke vite at Vishnu ikke er guden i kristendommen? I jødedommen? I islam?

Dama røyk ut.

I tysk versjon av 'Vil du bli...' fikk nok en kvinne (ulp!) førstespørsmål som hun strøyk på: 'Hva heter George W. Bush til fornavn?' Svaralternativer: John / William / Peter / George.

Hun aaaaante ikke, ikke på vilkår, og fikk hjelp fra publikum - som viste seg å være like lobotomerte. De aller fleste svarte nemlig Peter. Og da valgte dama John!

Da er det lov å le.

Joda, men dette var noen grelle eksempler kanskje, men det er tross alt svært mange som mener at ting du kan selv burde da alle andre vite også. Det er selvsagt fullstendig feil.

Når det gjelder slik "vil du bli millionær" konkurranser, så blir jo disse stort sett testet på forhånd for sine kunnskaper og de slipper da i gjennom nåløyet.

Hva som oppfattes som allmennkunnskap er ganske så forskjellig.

Jeg er enig i at av og til må man jo riste litt på hode, men samtidig skal man være ydmyk for at enkelte bommer på spørsmål man tror alle visste. De kan være svært kunnskapsrike på andre områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skrev jeg at Trondheim er i Nordland????

Hvis meg det da!

Jeg skrev at det er nordlendinger som tror at søringer tror nordnorge starter ved Hamar.

Selv kommer jeg litt nord for Trondheim, så jeg vet hvilket fylke det er. Jeg kommer fra Nord-Trøndelag fylke.

Bor nå i oslo.

Du skriver:

"Det er dere Nordlendinger som tror at søringer tror det."

Osiris, som du har svart, kommer fra Trondheim.

Forøvrig, så er jeg også fra Nord-Trøndelag;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du et sjeldent eksemplar! ;-)

Jeg er enig i at det ikke er pent å gjøre narr av noen, og i særdeleshet ikke direkte til dem.

Men jeg tror de aller aller aller fleste mennesker fra tid til annen slenger litt med leppa om folk som ikke er til stede, hva enten det er en bekjent, en tilfeldig forbipasserende, en kjendis el lign.

Hehe, er nok ikke så veldig sjeldent ekemplar, men jeg er ydmyk for andres kunnskaper. Det vi kan mene er allmennkunnskap er det ikke sikkert at andre kan svare på, men de kan være svært så kunnskapsrike på andre felt likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shira12

For en som må se ned på hendene sine hver gang noen spør om "høyre" eller "venstre" for å bekrefte hva/hvor som er hva/hvor, er kunnskap om sola står opp i øst eller vest helt håpløst :)

Du... Det må jeg også.

Da jeg hadde oppkjøring på billappen, måtte jeg skrive H på høyrehånd og V på venstrehånd.

Sensor flirte litt, men sa at det var mangen som måtte tenke seg om før de viste hvor høyre var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fiskebolla

Mannen min visste ingen ting om månen. Altså at det (stort sett) er 12 ganger fullmåne i året, og at en månedsyklus er på 28 dager. Hvordan kan man være 35 år og oppgående og ikke få det med seg, man SER den jo? (for ikke å snakke om dette med påske osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skorpionfisken

Jeg er overrasket over at folk tror at det er tilsatt sukker til juice.

At de tror at juice har mindre kalorier enn øl, fordi det er sunnere.

At de tror at olje har færre kalorier enn smør.

Mange setter likhetstegn mellom kalorier og sunnhet.

Et glass juice er jo myyye sunnere enn lettbrus, selv om lettbrusen ikke har kalorier.

I det hele tatt er jeg ofte forbauset over at mange mennesker ikke aner hva de putter i gapet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, er nok ikke så veldig sjeldent ekemplar, men jeg er ydmyk for andres kunnskaper. Det vi kan mene er allmennkunnskap er det ikke sikkert at andre kan svare på, men de kan være svært så kunnskapsrike på andre felt likevel.

Jo, men når man ikke vet hva som er vokaler, så er det naturlig å sette spørsmålstegn ved hvor mye annet vedkommend eperson har gått glipp av, da! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men dette var noen grelle eksempler kanskje, men det er tross alt svært mange som mener at ting du kan selv burde da alle andre vite også. Det er selvsagt fullstendig feil.

Når det gjelder slik "vil du bli millionær" konkurranser, så blir jo disse stort sett testet på forhånd for sine kunnskaper og de slipper da i gjennom nåløyet.

Hva som oppfattes som allmennkunnskap er ganske så forskjellig.

Jeg er enig i at av og til må man jo riste litt på hode, men samtidig skal man være ydmyk for at enkelte bommer på spørsmål man tror alle visste. De kan være svært kunnskapsrike på andre områder.

"men samtidig skal man være ydmyk for at enkelte bommer på spørsmål man tror alle visste. De kan være svært kunnskapsrike på andre områder."

Jeg for eksempel, kunne ha bommet på et fotballspørsmål som "alle" synes er lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang jeg fortalte at datteren min er prematur, fikk jeg spørsmål om hva det er for noe.

Det ordet tror jeg ikke jeg heller hadde hørt før jeg selv ble gravid og interessert i "sånne ting"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er overrasket over at folk tror at det er tilsatt sukker til juice.

At de tror at juice har mindre kalorier enn øl, fordi det er sunnere.

At de tror at olje har færre kalorier enn smør.

Mange setter likhetstegn mellom kalorier og sunnhet.

Et glass juice er jo myyye sunnere enn lettbrus, selv om lettbrusen ikke har kalorier.

I det hele tatt er jeg ofte forbauset over at mange mennesker ikke aner hva de putter i gapet sitt.

Er det noe jeg ikke har greie på, så er det hvor mange kalorier det er i de ulike typene mat! Det interesserer meg null og nix.

Selvfølgelig er jeg opptatt av at vi skal spise et variert og sunt kosthold, men antall kalorier har jeg ALDRI satt meg inn i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skorpionfisken

Er det noe jeg ikke har greie på, så er det hvor mange kalorier det er i de ulike typene mat! Det interesserer meg null og nix.

Selvfølgelig er jeg opptatt av at vi skal spise et variert og sunt kosthold, men antall kalorier har jeg ALDRI satt meg inn i!

Der ser du, man har ulike tilnerminger til hva man vet noe om her i livet, og hva som da forundrer en om hva andre ikke vet.

Men du vet altså hva som er sunt og hva som er usunt, og det er bra.

Jeg har av og til snakket med en del sånne kalorifantaster, som hevder at man kan ikke drikke juice eller spise nøtter, fordi det er så mange kalorier i, og på den måten satt likhetstegn mellom kalorier og sunnhet. Trist, for de frarøver kroppen sin mange viktige næringsstoffer med å bare tenke kalorier og ikke hva som ellers er sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"men samtidig skal man være ydmyk for at enkelte bommer på spørsmål man tror alle visste. De kan være svært kunnskapsrike på andre områder."

Jeg for eksempel, kunne ha bommet på et fotballspørsmål som "alle" synes er lett.

Ja, eller et barne-tv spørsmål,- det er sinnsykt enkelt for de som har litt kontakt med barn. Men for noen er det jo helt umulig.

Men for en stund siden var det et av de første spørsmålene som lød: Hvor mange hjernehalvdeler er har vi? (alt. 1, 2, 3 eller 4) Han måtte bruke publikum for å svare... Regner med at han får høre det resten av livet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller et barne-tv spørsmål,- det er sinnsykt enkelt for de som har litt kontakt med barn. Men for noen er det jo helt umulig.

Men for en stund siden var det et av de første spørsmålene som lød: Hvor mange hjernehalvdeler er har vi? (alt. 1, 2, 3 eller 4) Han måtte bruke publikum for å svare... Regner med at han får høre det resten av livet ;-)

*ha ha*

Der er LOV å bruke hue, da!! *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det der krever en helt annen og lengre tråd...

Uansett - noe _er_ simpelthen allmennkunnskap.

Og så er det noe annet jeg finner ubetalelig. Enkelte ting må det da i herrens hellige navn være mulig å enkelt tenke seg fram til.

Her har jeg to utrolige eksempler fra tv-showet 'Vil du bli millionær' i tankene:

Første og innledende spørsmål er et slags dustespørsmål der et svar er riktig - de andre kan umulig være riktige. Ergo er spørsmålet mest for moro og for oppvarmingens skyld.

I norsk versjon av showet, fikk en kvinne følgende spørsmål: 'I hvilken religion er guden Vishnu gud i?' Svaralternativer: Kristendom / jødedom / islam /hinduisme.

Hun hadde overhodet ikke peiling, ikke med kniven på strupen. Greit nok, Vishnu er ikke hverdagskost for mange, MEN: Går det an å ikke vite at Vishnu ikke er guden i kristendommen? I jødedommen? I islam?

Dama røyk ut.

I tysk versjon av 'Vil du bli...' fikk nok en kvinne (ulp!) førstespørsmål som hun strøyk på: 'Hva heter George W. Bush til fornavn?' Svaralternativer: John / William / Peter / George.

Hun aaaaante ikke, ikke på vilkår, og fikk hjelp fra publikum - som viste seg å være like lobotomerte. De aller fleste svarte nemlig Peter. Og da valgte dama John!

Da er det lov å le.

*he he*

Jeg har ikke sett så mye på "Vil du bli millionær?", men det mest irriterende med de innledningsspørsmålene, er når gjesten skal kokettere med svarene, istedenfor å si svaret rett ut uten dikkedarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søringer tror ikke at Nord-Norge starter ved Hamar.

Det er dere Nordlendinger som tror at søringer tror det.

Det er jo omtrent sånn at du beviste det nå! :o) Du omtalte meg som nordlending, selv om jeg skrev at jeg bor i Trondheim. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...