Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, det spiller ingen rolle. Fradrag reduserer ikke toppskatten.

Der har du vel rett, når jeg tenker meg ekstra godt om ;-)

Skrevet

Jo, det er faktisk ført opp og tallene stemmer med tilsendte oppgaver.

Men så var det det jeg leste om 30.000 - som igjen viser seg å være max-beløpet. Ikke no' å bry seg med, mao.

Nå tror jeg for øvrig alt er sjekket. Og det ser u*f*a*t*t*e*l*i*g bra ut :-D

:-) Ok. Antok at alt var som "hos meg" ;-) he he.

Men da har du fått svar på det. Og heldig er du ettersom det ser bra ut.. Det gjør det IKKE hos meg.. :-(

Skrevet

Tusen takk for svar på spørsmål om selvangivelse og foreldrefradrag, svar som kom på minuttet omtrent.

Hvem i heiteste sa at dol-jentene ikke har grep på andre ting enn gardiner og bleier?

:-)

Vet du om man kan trekke SFO av når man går på uføre eller er det bare for de med arbeidsinntekt? Jeg har kastet rettledninga og hørte rykter om at jeg kunne trekke fra selv om jeg ikke hadde arbeidsinntekt.

Skrevet

Aha, 30.000 er altså max foreldrefradrag? Men man skal føre opp reelle SFO-utgifter?

De var på et lavere beløp, og står oppført i selvangivelsens pkt 3.2.10.

Da er det riktig, da?

Det beste er at du ikke trenger å legge ved dokumetasjon :)

Skrevet

Detre blir aldri ført opp, og du må slv skrive det på. Det er den summen du har betalt totalt for SFO plass. Men jeg tror det er en maks grense på ca. kr 23.000 for ett barn.

De private har ikke plikt til å levere til skattemyndighetene, så det kan være lurt å følge med på det. Vi hadde barnehagutgifter før som var fra en privat barnehage - de måtte vi før eopp selv. -

fei1365380229
Skrevet

Vet du om man kan trekke SFO av når man går på uføre eller er det bare for de med arbeidsinntekt? Jeg har kastet rettledninga og hørte rykter om at jeg kunne trekke fra selv om jeg ikke hadde arbeidsinntekt.

Selvfølgelig kan du trekke fra Sfo utgifter.

Du kan kanskje trekke fra noe av skoleutgiftene også, men ikke over 25 000 tilsammen.

Skrevet

Selvfølgelig kan du trekke fra Sfo utgifter.

Du kan kanskje trekke fra noe av skoleutgiftene også, men ikke over 25 000 tilsammen.

Når jeg går på trygd? Det kunne jeg ikke gjøre før.

fei1365380229
Skrevet

Når jeg går på trygd? Det kunne jeg ikke gjøre før.

Det er jeg nesten helt sikker på så lenge du betaler skatt. Samme hva så sender du ihvertfall inn selvangivelsen med rettinger, du kan ikke få annet enn nei.

Skrevet

Det er jeg nesten helt sikker på så lenge du betaler skatt. Samme hva så sender du ihvertfall inn selvangivelsen med rettinger, du kan ikke få annet enn nei.

Da skal jeg prøve til neste år. Orker ikke å begynne i år, jeg har bare latt den være selv om jeg må betale litt skatt men fått tilbake mesteparten.

Jeg har ikke fått noen oppgave over hva som er blitt betalt på sfo, antagelig siden den er privat.

Skrevet

Etter å ha lest tråden ser det ut som om du har skjønt det meste, men jeg ville bare påpeke:

Hos oss var det pappaen som sendte inn sfo-søknaden, og derfor han som får årsoppgaven, i sitt navn, hvert år.

Vi er samboere med ett felles barn. Utgiftene til sfo føres ikke opp automatisk på selvangivelsen, det må vi legge til selv hvert år.

Skrevet

De private har ikke plikt til å levere til skattemyndighetene, så det kan være lurt å følge med på det. Vi hadde barnehagutgifter før som var fra en privat barnehage - de måtte vi før eopp selv. -

Det må vi også. Trodde faktisk at alle måtte det jeg ;-)

Skrevet

Selvfølgelig kan du det.

Skrevet

Det beste er at du ikke trenger å legge ved dokumetasjon :)

Det er riktig. Men i og med at vi har mottatt dokumentasjon fra SFO/kommunen, er det sikkert dumt å klusse med tallene, justere dem opp liksom. Regner med at skatteetaten får de samme opplysningene, vel?

Skrevet

Selvfølgelig kan du det.

Før var det bare arbeidsinntekt man kunne trekke foreldrefradraget av, ikke trygder. Så jeg har ikke trukket ifra siden jeg sluttet å jobbe.

Skrevet

Det er riktig. Men i og med at vi har mottatt dokumentasjon fra SFO/kommunen, er det sikkert dumt å klusse med tallene, justere dem opp liksom. Regner med at skatteetaten får de samme opplysningene, vel?

Du må aldri justere de OPP!!! - Du må se om sumen står der - og gjør den ikke det må du føre den opp.

Skrevet

Du må aldri justere de OPP!!! - Du må se om sumen står der - og gjør den ikke det må du føre den opp.

Var det ned jeg mente, kanskje? Uansett, summene mellom selvangivelse og tilsendt dokumentasjon stemmer overens, så da er den saken ute av verden.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor ikke dette står på selvangivelsene til folk? Det har det alltid gjort her, alle tall er ført opp.

Skrevet

Var det ned jeg mente, kanskje? Uansett, summene mellom selvangivelse og tilsendt dokumentasjon stemmer overens, så da er den saken ute av verden.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor ikke dette står på selvangivelsene til folk? Det har det alltid gjort her, alle tall er ført opp.

Fordi PRIVATE barnehager etc. ikke har plikt til å sende opplysningene til skattemyndighetene - men de sender dem til deg... Helt vanlig det.

Skrevet

Fordi PRIVATE barnehager etc. ikke har plikt til å sende opplysningene til skattemyndighetene - men de sender dem til deg... Helt vanlig det.

Vi brukte private barnehager i alle år og fikk alltid tilsendt og ført opp tallene. Nå er det altså offentlig (SFO), og det samme skjer nå.

Orden i sysakene, kjekt.

Skrevet

Vi brukte private barnehager i alle år og fikk alltid tilsendt og ført opp tallene. Nå er det altså offentlig (SFO), og det samme skjer nå.

Orden i sysakene, kjekt.

Da er du heldig - for de har ikke pLIKT :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...