Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å kle norsk nasjonaldrakt må en SE norsk ut. Synes jeg. Det ser rart ut med en vietnameser inni, dessverre selv om vedkommende kanskje er oppvokst her i landet. Det ser også rart ut om mennesket inni er norsk med pønkefrisyre med rare farger eller en annen alt for moderne frisyre. Det er min mening og har ikke noe med rasisme å gjøre. Bare en ytring om hva jeg synes om det utseendemessige ved bunadbruk. Forøvrig

kan ellers gjerne en australsk bushinnvåner ikle seg bunad for min del, men pent blir det nok ikke. I mine øyne.

Åååå, det er alltid så pinlig med rasister som kommer med rasistiske uttalelser og påstår de ikke er rasistisk ment.

Mye bedre med ærlighet...ja, jeg er rasist og jeg er stolt av det. Sånn står det hvertfall ørlitte granne mer respekt av.

• Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

16

• MsSophie

16

• favn

10

• morsan

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det der var rasisme så det holdt.

At du sikkert ikke mente noe vondt, spiller liten rolle.

Dattera mi er forøvrig norsk, og ser derfor nødvendigvis norsk ut (kan man se ut som noe annet enn man er, da?) - selv om hun har arvet sin nigerianske fars mørke krøller og huden hennes er karamellfarget.

Jeg er lys og blond med langt hår og blågrønne øyne, - vil det si at jeg ser norsk ut?

Jeg har nemlig sett både svensker, dansker, tyskere, amerikanere og australere som ligner på meg...

Det er ikke så veldig rasistisk syns jeg - om en syns at den og den kler det og det.

man må for all del ikke si at man syns det ser merkelig ut med Thor Heyerdahl i lendeklede sammen med flotte mørkhudete menn?

Det er i det hele tatt ikke lurt å ta en sånn diskusjon på DOL - hehe, og det er det MsSophie vet :)

en afrikansk eller indiansk mann i mannsbunad ville jeg sett på som vakkert :)

er det også rasistisk? :)

Syns dette var et flott bilde jeg:

http://gfx.dagbladet.no/pub/artikkel/4/43/431/431829/bunad1Xart858.jpg

Men syns ikke dette var det:

http://www.nordhordland.no/multimedia/archive/00530/Rabiner_530382e.jpg

:-)

Skrevet

Ja jeg har mye å lære om DOL skjønner jeg... Kanskje ikke så mye å lære av da...

Nei hva er vel en nordmann om han ikke er hvit?

...gul, brun eller svart, for eksempel...:)

Gjest Sinai
Skrevet

Åååå, det er alltid så pinlig med rasister som kommer med rasistiske uttalelser og påstår de ikke er rasistisk ment.

Mye bedre med ærlighet...ja, jeg er rasist og jeg er stolt av det. Sånn står det hvertfall ørlitte granne mer respekt av.

hva legger du i ordet rasist? Mener du virkelig at de er mindre intelligente, eller er det fremmedfrykt du snakker om? bunadfolket var jo opprinnelig blonde budeier. Bunad er en av de få plaggene som er finest hvis man er litt rund. Likevel kan mørke og tynne mennesker også ha bunad. Har ingenting imot det.

Gjest Sinai
Skrevet

Det er ikke så veldig rasistisk syns jeg - om en syns at den og den kler det og det.

man må for all del ikke si at man syns det ser merkelig ut med Thor Heyerdahl i lendeklede sammen med flotte mørkhudete menn?

Det er i det hele tatt ikke lurt å ta en sånn diskusjon på DOL - hehe, og det er det MsSophie vet :)

hehe :D Men det første bildet var flott!

Mrs. Wallace
Skrevet

Selv om du sier "neste år", så har det jo allerede kommet noen kommentarer,og da slenger jeg på min:

Nei, jeg synes IKKE utlendinger eller nordmenn med "utenlandsk utseende" ser rare ut i bunad! :-)

Og med det samma jeg er i farta: Jeg så noen indere som så på barnetoget, og alle var oppdresset i tradisjonell finstas fra India. Veldig bra, synes jeg! Jeg liker at folk pynter seg for 17. mai, og bunad, indisk drakt, - anything goes!! :-)

Hurra for et fritt land!! :-)

Jeg er enig med deg, morsan!

Samme tenkte jeg på 17.mai.

Så en familie med far i dress, mor i sari og barna i bunad. Alle med norske flagg og store smil. Kjempefint!

Skrevet

hva legger du i ordet rasist? Mener du virkelig at de er mindre intelligente, eller er det fremmedfrykt du snakker om? bunadfolket var jo opprinnelig blonde budeier. Bunad er en av de få plaggene som er finest hvis man er litt rund. Likevel kan mørke og tynne mennesker også ha bunad. Har ingenting imot det.

Joda, bunader var opprinnelig en budeie-greie, sant nok...., men all den tid nordmenn nå finnes i alle mulige kulører så burde de fleste nå har vendt seg til å se en med mørk hud og brune øyne i en stakk, uten å synes dette er stygt og rart.

Forresten så synes jeg runde og slanke folk er like fine i bunaden sin.

..og det kan godt tenkes jeg blander fremmedfrykt og rasisme her, all den tid disse ofte går hånd i hånd Og nei, jeg tror ikke de er mindre intellegente, men de er neppe klokere heller.

Skrevet

hehe :D Men det første bildet var flott!

ja, veldig! :)

Mrs. Wallace
Skrevet

"bunadfolket var jo opprinnelig blonde budeier."

Du mener ikke for alvor at alle nordmen var blonde og ferme? Det fantes høye, lave, korte, lange, runde og magre mennesker også på den tid.

For øvrig er jo de fleste bunader konstruerte plagg, satt sammen etter gamle mønstre og deler av plagg som er funnet. Sånn sett er det ikke så veldig autentiske saker vi snakker om - og da er det vel fint at vi fortsetter eklektismen slik at det passer til verden i dag?

På samme måte forbeholder jeg meg retten til å bruke solbriller til unaden min, selv om enkelte bunadspuritanere mener det ikke passer seg.

Skrevet

Joda, bunader var opprinnelig en budeie-greie, sant nok...., men all den tid nordmenn nå finnes i alle mulige kulører så burde de fleste nå har vendt seg til å se en med mørk hud og brune øyne i en stakk, uten å synes dette er stygt og rart.

Forresten så synes jeg runde og slanke folk er like fine i bunaden sin.

..og det kan godt tenkes jeg blander fremmedfrykt og rasisme her, all den tid disse ofte går hånd i hånd Og nei, jeg tror ikke de er mindre intellegente, men de er neppe klokere heller.

ALLE kler bunad egentlig -om man liker bunad :)

Skrevet

Det har visstnok blitt sletta litt innlegg i denne tråden, så det er sikkert derfor vi ikke skjønner hva Lucy mener.

Ja, skjønner ikke hvordan hun fikk mitt "Javel, sjef" til å høres rasistisk ut...

Gjest Sinai
Skrevet

Blir lei av at folk bruker ordet rasisme i tide og utide. Begynner å lure på om jeg har forstått ordets betydning.

er så enig med deg, man må få ha mening om hva som er finest og ikke fullt så pent. _uten_ å blande inn ordet rasisme!

runde blonde damer er finest i bunad, mener jeg. Og mørkhudede er finest i sterke farger og hvitt, _alltid_ -heldiggriser!

Dette har da ingenting med rasisme å gjøre, det har kanskje mer med kulturhistorie og vaner. Og å kle seg i klær som fremhever en selv og ens personlighet.

Gjest Sinai
Skrevet

"bunadfolket var jo opprinnelig blonde budeier."

Du mener ikke for alvor at alle nordmen var blonde og ferme? Det fantes høye, lave, korte, lange, runde og magre mennesker også på den tid.

For øvrig er jo de fleste bunader konstruerte plagg, satt sammen etter gamle mønstre og deler av plagg som er funnet. Sånn sett er det ikke så veldig autentiske saker vi snakker om - og da er det vel fint at vi fortsetter eklektismen slik at det passer til verden i dag?

På samme måte forbeholder jeg meg retten til å bruke solbriller til unaden min, selv om enkelte bunadspuritanere mener det ikke passer seg.

enig! Vi kan vel følge med tiden selv om vi holder på tradisjoner. Tidligere var det mer stas å ha silkebånd fra utlandet på bunaden, mens nå ser vi på håndverket og vil ha broderier. Verden forandrer seg og det bør bunadssnuten også :)

Blir litt rart at nasjonaldagen skal være som et digert kostymeball fra nasjonalromantikken.

Hvor mange har et gammelt møbel stående? Og hvor mange har kombinert dette med noe nytt? Det er så fint, og det er absolutt verdig for gamle ting å bli sett på med nye øyne

Skrevet

Du spurte hvordan du får til link til selve bildet. Vet ikke om andre har svart deg allerede, men du klikker på høyre musetast oppå selve bildet, klikk på Proerties og kopier den http: linken som står der:

http://www.dbas.no/bunad/images/side_129.jpg

Så enkelt? Du verden.

Jeg kan jo selvsagt metoden, men ante ikke at man kan lage en helt ny lenke av et bilde (eller annet).

Takk!

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Det bildet fra Dagbladet har jeg sett flere ganger, og tenkt på hvor fin mannsbunaden fra Romerike er. Finere enn damebunaden, selv om den røde med gulloverdel som dama på bildet har ikke er så verst.

Men først nå la jge merke til at mannen på bildet var mørk i huden.

Skrevet

*hrmph*

:)

Hrmpf - jeg også.

Min stakk-og-liv minner ikke om spar-kjøp.

Gjest Simiana
Skrevet

Det der var rasisme så det holdt.

At du sikkert ikke mente noe vondt, spiller liten rolle.

Dattera mi er forøvrig norsk, og ser derfor nødvendigvis norsk ut (kan man se ut som noe annet enn man er, da?) - selv om hun har arvet sin nigerianske fars mørke krøller og huden hennes er karamellfarget.

Jeg er lys og blond med langt hår og blågrønne øyne, - vil det si at jeg ser norsk ut?

Jeg har nemlig sett både svensker, dansker, tyskere, amerikanere og australere som ligner på meg...

Rasisme er å mene at en annen rase er mindre verdt enn ens egen. Jeg kan ihvertfall ikke se at det skulle være å tillegge negre eller andre etniske grupper, mindre verdi fordi en synes at gruppen ikke kler norsk bunad.

Gjest begonia
Skrevet

Jeg har en sønn som er født i Sør-Korea, og han har bunad. Kjenner også mange andre som er adopterte fra utlandet som går i norsk bunad. Jeg synes de er like søte i norske bunader som i sitt fødelands nasjonaldrakter. Hvorfor skulle ikke de også få lov til å ikle seg norsk bunad, de er jo norske de også selvom de er født i et annet land.

Da misforsto du! Jeg sa IKKE at de ikke kunne få lov. Jeg sa at JEG (helt personlig) synes det ser rart ut med en annen nasjonalitet inni ei norsk nasjonaldrakt.

Jeg ville selv følt meg dum hvis jeg iførte meg et annets land nasjonaldrakt. Jeg er norsk, ergo går jeg i norsk bunad. Hvorfor kan ikke en fra Sør-Korea eller Nederland som bor i Norge ikle seg sitt lands nasjonaldrakt her tillands. DET hadde vært fint for oss å oppleve deres kultur når de først bor her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...