Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da misforsto du! Jeg sa IKKE at de ikke kunne få lov. Jeg sa at JEG (helt personlig) synes det ser rart ut med en annen nasjonalitet inni ei norsk nasjonaldrakt.

Jeg ville selv følt meg dum hvis jeg iførte meg et annets land nasjonaldrakt. Jeg er norsk, ergo går jeg i norsk bunad. Hvorfor kan ikke en fra Sør-Korea eller Nederland som bor i Norge ikle seg sitt lands nasjonaldrakt her tillands. DET hadde vært fint for oss å oppleve deres kultur når de først bor her.

"DET hadde vært fint for oss å oppleve deres kultur når de først bor her."

Vel, min datter kom til Norge da hun var 14 uker gammel, og iom at kultur ikke ligger i genene hennes, så vil du slite med å oppleve så mye annet enn norsk kultur om du skulle treffe henne.

Sånn er det faktisk med ganske mange nordmenn - de _ser_ ikke norske ut, men er nøyaktig like norske som meg og deg okke som :-)

Fordommer er greie når man vet om dem, for da kan man jobbe med seg selv for å bli kvitt dem, og du bør kanskje ta noen runder med deg selv og dine meninger om at man må se ut som Synnøve Solbakken for å gå i norsk bunad....?

Beste hilsen fra

• Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

16

• MsSophie

16

• favn

10

• morsan

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest begonia
Skrevet

"bunadfolket var jo opprinnelig blonde budeier."

Du mener ikke for alvor at alle nordmen var blonde og ferme? Det fantes høye, lave, korte, lange, runde og magre mennesker også på den tid.

For øvrig er jo de fleste bunader konstruerte plagg, satt sammen etter gamle mønstre og deler av plagg som er funnet. Sånn sett er det ikke så veldig autentiske saker vi snakker om - og da er det vel fint at vi fortsetter eklektismen slik at det passer til verden i dag?

På samme måte forbeholder jeg meg retten til å bruke solbriller til unaden min, selv om enkelte bunadspuritanere mener det ikke passer seg.

Jeg synes solbriller er teit til bunad! Da er jeg vel rasist på en annen rasistisk måte da?

Forøvrig synes jeg ikke bunad er så veldig pent sånn stort sett. Bunad på mannfolk liker jeg ikke. Da får jeg vel Husfliden på nakken da? Det er MIN personlige mening det her, og det må da være lov å ha ulik oppfatning av hva som er pent og ikke pent?

Forøvrig kan det gjerne flytte all slags folkeslag til mitt nabolag. Synes det er helt ok. De kan gjerne gå i bunad også. Men ingen kan tvinge meg til å synes at det er pent! Det er mye annet jeg ikke synes er pent også. Førtiårige damer og mannfolk som kler som som fjortiser og tror de er supersexy. Det er vel i deres øyne en form for rasisme det også da?

Skrevet

Vel, min datter kom til Norge da hun var 14 uker gammel, og iom at kultur ikke ligger i genene hennes, så vil du slite med å oppleve så mye annet enn norsk kultur om du skulle treffe henne.

Sånn er det faktisk med ganske mange nordmenn - de _ser_ ikke norske ut, men er nøyaktig like norske som meg og deg okke som :-)

Fordommer er greie når man vet om dem, for da kan man jobbe med seg selv for å bli kvitt dem, og du bør kanskje ta noen runder med deg selv og dine meninger om at man må se ut som Synnøve Solbakken for å gå i norsk bunad....?

Beste hilsen fra

:-)

Gjest begonia
Skrevet

Beste hilsen fra

Jeg sier IKKE at en MÅ se slik og slik ut for å gå i norsk bunad. Fælt hvor dere hisser dere opp da! Jeg sier bare at JEG, lille meg, ikke synes det er pent med feks en mørk afrikaner i norsk bunad. Det er en synskollisjon for meg. JEG synes ikke det SER pent ut. Men hvem som helst kan ikle seg hva de vil for min del.

Skrevet

Jeg sier IKKE at en MÅ se slik og slik ut for å gå i norsk bunad. Fælt hvor dere hisser dere opp da! Jeg sier bare at JEG, lille meg, ikke synes det er pent med feks en mørk afrikaner i norsk bunad. Det er en synskollisjon for meg. JEG synes ikke det SER pent ut. Men hvem som helst kan ikle seg hva de vil for min del.

Det var da enda godt, jeg fryktet et øyeblikk at du var en representant for Bunadspolitiet ;o)

Og det er heldigvis ditt problem at du sliter med å forholde deg til brune folk i bunad :-) Jeg forsøker bare å lære deg at man kan være 100% norsk både i sinn og i skinn, selv om man ikke ser ut som det du tydeligivs definerer som en nordmann.

Beste hilsen fra

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg synes solbriller er teit til bunad! Da er jeg vel rasist på en annen rasistisk måte da?

Forøvrig synes jeg ikke bunad er så veldig pent sånn stort sett. Bunad på mannfolk liker jeg ikke. Da får jeg vel Husfliden på nakken da? Det er MIN personlige mening det her, og det må da være lov å ha ulik oppfatning av hva som er pent og ikke pent?

Forøvrig kan det gjerne flytte all slags folkeslag til mitt nabolag. Synes det er helt ok. De kan gjerne gå i bunad også. Men ingen kan tvinge meg til å synes at det er pent! Det er mye annet jeg ikke synes er pent også. Førtiårige damer og mannfolk som kler som som fjortiser og tror de er supersexy. Det er vel i deres øyne en form for rasisme det også da?

Jeg har da aldri prøvd å tvinge noen til å synes noe som helst. Og å blande rasisme inn i solbrillebruk er i beste fall tøvete og usaklig.

Jeg bare poengterte at jeg forbeholder meg retten til å bruke både bunad og solbriller, uavhengig av hva noen måtte synes om det. Helt uproblematisk for meg at noen synes det er feil - men jeg gir altså blanke blaffen. Solbriller er praktisk, ser dårlig uten når det er sol.

laguna1365380434
Skrevet

Jaggu sant - tenkte åp det på 17.mai - det er så stygt å se sigaretter og bunad sammen....:)

og lilla hår...hehe

Jepp..Det er mye intressant på "tilbehørs"fronten..

Men jeg skal ikke fnitre for mye..Det går stygge rykter om at familien sterkt ønsker at jeg skal trekke i bunad neste år..:-o

Bestemoren min begynner å bli så gammel at hun synes det blir mye mas å få bunad av og på, og vil samtidig veeeldig gjerne se den brukt..

Det kan bli spenstig..;) Jeg har nemlig også ganske interessant sveis og er mye å se med sigarett og pils..

Skrevet

Jeg har da aldri prøvd å tvinge noen til å synes noe som helst. Og å blande rasisme inn i solbrillebruk er i beste fall tøvete og usaklig.

Jeg bare poengterte at jeg forbeholder meg retten til å bruke både bunad og solbriller, uavhengig av hva noen måtte synes om det. Helt uproblematisk for meg at noen synes det er feil - men jeg gir altså blanke blaffen. Solbriller er praktisk, ser dårlig uten når det er sol.

Enig! Jeg er litt lyssky, og det å gå ute en hel 17. mai i full sol uten solbriller er ganske enkelt utenkelig.

Mrs. Wallace
Skrevet

Blir lei av at folk bruker ordet rasisme i tide og utide. Begynner å lure på om jeg har forstått ordets betydning.

er så enig med deg, man må få ha mening om hva som er finest og ikke fullt så pent. _uten_ å blande inn ordet rasisme!

runde blonde damer er finest i bunad, mener jeg. Og mørkhudede er finest i sterke farger og hvitt, _alltid_ -heldiggriser!

Dette har da ingenting med rasisme å gjøre, det har kanskje mer med kulturhistorie og vaner. Og å kle seg i klær som fremhever en selv og ens personlighet.

Jeg er helt enig i at oppfatninger om hva som er pent og ikke, ikke trenger å ha noe som helst med rasisme å gjøre.

Men når argumentet blir at folk med en annen hudfarge ikke kan regnes som nordmenn, selv om de er norske statsborgere og født her til lands, ja da beveger man seg inn på mer lumre områder. Hudfarge bestemmer vel ikke nasjonalitet? Og hvor mange generasjoner må kan kunne regne bakover for å få være norsk nok? Sånn sett er jo kongefamilien også innvandrere...

laguna1365380434
Skrevet

Åååå, det er alltid så pinlig med rasister som kommer med rasistiske uttalelser og påstår de ikke er rasistisk ment.

Mye bedre med ærlighet...ja, jeg er rasist og jeg er stolt av det. Sånn står det hvertfall ørlitte granne mer respekt av.

Helt enig!

Hvem tror de de lurer?;)

Jeg har også mye mere sans for folk som står inne for holdninger og meninger, uansett hvor heselige..det kan i det minste være interessant..

Jeg kan virkelig ikke med blasse, småborgelige skaprasister med skandaleangst og utpreget sans for euferismer..

Det hadde jo vært NOE om de i det minste kunne utvikle litt ryggrad..;)

Skrevet

Så flink du er! nesten som en mann du jo! :-)

Nesten like flink som en mann... vil du ha litt juling? ;-)

Skrevet

Å, den var elegant....det tror jeg er en typisk favn-bunad:)

Den er lekker, ja. Jeg er ingen bunadtype, men altså den der...

Må man framvise slektstre eller noe slikt for å få stoff og den slags fra Husfliden (eller hvem det nå er som distribuerer)?

Skrevet

Jeg synes mange ser corny ut i bunad, jeg..;)

Spesielt litt rocka damer som overhodet ikke matcher bunaden sveis&sminkemessig, og SÆRLIG når de er ferdig med tog og mas, og i stedet sitter med øl og hjemmerullet på f.eks grunerhagen.

Det blir snålt..:-)

Guri, 17. mai la jeg merke til noen kvinner med masse sminke og knall rød eller helst rødoransje leppestift - og bunad. Bad taste.

Dessuten, for å fastslå det en gang for alle: Bunadfolket skal ikke bære 17.mai-sløyfe. Det er også bad taste.

Skrevet

Den er lekker, ja. Jeg er ingen bunadtype, men altså den der...

Må man framvise slektstre eller noe slikt for å få stoff og den slags fra Husfliden (eller hvem det nå er som distribuerer)?

Tror neppe du trenger slektstre for å få kjøpt bunad hos noen. Bunad er big business - så løp og kjøp:)

Skrevet

Tror neppe du trenger slektstre for å få kjøpt bunad hos noen. Bunad er big business - så løp og kjøp:)

Siden du trådte brått fram som dols ubestridte bunadsekspert... kan man få hvilken som helst bunad fra den lokale bunadspusheren? Er det lurt, kanskje de er dyrest i landet, ja i hele verden?

Skrevet

Siden du trådte brått fram som dols ubestridte bunadsekspert... kan man få hvilken som helst bunad fra den lokale bunadspusheren? Er det lurt, kanskje de er dyrest i landet, ja i hele verden?

Oj...du kan jo ikke ta mer feil enn som så....,det er alltid mora mi som ordner sånne ting:-)

Men jeg mener å ha hørt at Husfliden er "noe av det dyreste". Du har sikkert ei venninne som har ei venninne som kjenner noen som har noen å anbefale...det er veldig ofte sånn en går til....tror jeg.

Skrevet

Nesten like flink som en mann... vil du ha litt juling? ;-)

Spank me! :-)

Skrevet

Guri, 17. mai la jeg merke til noen kvinner med masse sminke og knall rød eller helst rødoransje leppestift - og bunad. Bad taste.

Dessuten, for å fastslå det en gang for alle: Bunadfolket skal ikke bære 17.mai-sløyfe. Det er også bad taste.

Mora mi sa alltid:"Når du har på bunad, skal du ikke ha sminke, ikke røyke, ikke drikke alkohol!"

-også jeg som var på kappleik fra først i tenåra... :-) Lite populært "motto" fra moder'n, ja...

Skrevet

Mora mi sa alltid:"Når du har på bunad, skal du ikke ha sminke, ikke røyke, ikke drikke alkohol!"

-også jeg som var på kappleik fra først i tenåra... :-) Lite populært "motto" fra moder'n, ja...

Mora di hadde rett.

Jeg skjønner ingenting, jeg er jo bunadsmotstander, men nå føler jeg meg nesten som rene, skjære bunadsprofeten her...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...