ShitDiddelyDo Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 De andre kattene fikk det i løpet av natten, så da var det tydelig en infeksjon. Nå får de øyedråper, og blir nok bra. Vh bugge Oki. Godt du ikke fulgte mitt råd nummer 2, da! 0 Siter
Gjest sint, men rådløs? Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Det er nok en infeksjon, for det har spredd seg til de andre. Så jeg får noe med veterinæren til å dryppe i øynene. Jeg håpte at det bare skulle være noe som gikk fort over av seg selv, og som var et vanlig fenomen hos noen av de nyfødte i den første tiden. VH bugge. Neste gang ... om det blir noen - kan du gjøre som man får råd om med babyer - vaske godt i øyet og så sprute litt morsmelk inn i det. Morsmelk kan virke desinfiserende. Men da må du selvsagt slå til så fort du oppdager problemet og før det har spredd seg. Lykke til med "ungene" dine! 0 Siter
Katt-ja Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Katten ligger stort sett i ro, sier du. Men da må jeg bare spørre - hva tror du er årsaken til at det er påbudt med bilbelte? Vi voksne kan jo, som katten, sitte helt i ro i setet, uten å forstyrre føreren på noen som helst måte. Da skulle det jo være helt unødvendig med sikring, eller hva? Det har jo noe å gjøre med at ikke alt er innenfor din kontroll. Du kan ikke garantere for at andre bilførere er ved sine fulle fem - og skjer det en kollisjon, kan utfallet bli ekstremt mye verre om dere ikke bruker bilbelte. Dette vet du selvsagt, det er allmenkunnskap. Og hva om katten står oppreist ved bakruta mens dere blir påkjørt - jo, da kan katten bli til et prosjektil slik Lillemus snakker om, og f.eks skade barnet i baksetet. Det handler ikke om å være enige, det handler om å være fornuftig, og ha en grunnleggende forståelse for trafikksikkerhet og respekt for de andre i bilen og ellers på veien! Det er vel som oftest andre løse ting også i en bil...en liten katt er nok ikke verre en bager, fotoapparater etc. I alle fall bolter ikke jeg fast alt når jeg kjører,- selv om jeg prøver å huske på de tingene som er tunge. Min katt - som jeg har i bur i bilen (jeg tenker mest på å ha kontroll med den i tilfelle man stopper og åpner dør etc.) - ville nok heller ikke gjøre noen skade om den lå på setet istedet. Det er nok mye større sjanse for at en veps/bie/klegg forstyrrer føreren. Og i mitt tilfelle ville jeg også kjøre vesentlig dårligere med en edderkopp i nærheten enn med katteklør i låret ;-) 0 Siter
Gjest mij Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Det er vel som oftest andre løse ting også i en bil...en liten katt er nok ikke verre en bager, fotoapparater etc. I alle fall bolter ikke jeg fast alt når jeg kjører,- selv om jeg prøver å huske på de tingene som er tunge. Min katt - som jeg har i bur i bilen (jeg tenker mest på å ha kontroll med den i tilfelle man stopper og åpner dør etc.) - ville nok heller ikke gjøre noen skade om den lå på setet istedet. Det er nok mye større sjanse for at en veps/bie/klegg forstyrrer føreren. Og i mitt tilfelle ville jeg også kjøre vesentlig dårligere med en edderkopp i nærheten enn med katteklør i låret ;-) Katter har, i motsetning til bager og kameraer, den egenskapen at de kan forflytte seg rundt i bilen. Men du har jo katten i bur selv, så da er vi vel enige da. :-) 0 Siter
Katt-ja Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Katter har, i motsetning til bager og kameraer, den egenskapen at de kan forflytte seg rundt i bilen. Men du har jo katten i bur selv, så da er vi vel enige da. :-) Nja...jeg har den i bur for dens egen skyld. Ikke fordi jeg ville vært redd for at den kunne påført oss skade. Hunden som veier 3 ganger så mye, har vi bak gitter. Og jeg tror fortsatt at det er mye løs bagasje i de fleste biler som ville vært verre. Alt ligger jo ikke fast-stuet i bilen, på en langtur f.eks. har ungene gjerne litt saker og ting framme... 0 Siter
Gjest mij Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Nja...jeg har den i bur for dens egen skyld. Ikke fordi jeg ville vært redd for at den kunne påført oss skade. Hunden som veier 3 ganger så mye, har vi bak gitter. Og jeg tror fortsatt at det er mye løs bagasje i de fleste biler som ville vært verre. Alt ligger jo ikke fast-stuet i bilen, på en langtur f.eks. har ungene gjerne litt saker og ting framme... ...og det faktum at katten kan legge seg ned ved beina dine mens du kjører bilen. :-) 0 Siter
Katt-ja Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 ...og det faktum at katten kan legge seg ned ved beina dine mens du kjører bilen. :-) Hehe.. nei katten min er nok mer opptatt av komfort enn at den kunne finne på å legge seg på gulvet ved pedalene ;-) Har lat, kastrert sofa-katt. Sover på myke plasser. Bikkja derimot, er vimsete og kan finne på hva som helst. Minner litt om Pusur og bikkja de to... 0 Siter
Prozak Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Hvem er du til å sette deg slik til dommer over hvordan dyrehold skal være, og at vår familie ikke bør ha dyr? Har du funnet en fasit som vi andre må leve etter? Og hvis ikke er vi barbarer og dyreplagere? Jeg synes ærlig talt at ditt syn på dyr og mennesker ikke er det verste. Jeg tåler at vi er forskjellige. Men du er så forbaska intolerant til at noen kan tenke annerledes om deg rundt disse tingene, og det irriterer meg. Jeg vil ikke la min lille pus lide, og det gjør han ikke nå. Springer du virkelig til dyrlegen hvis katten din har litt puss i øyet den første dagen? I tilfelle det kan være noe fryktelig, selv om katten ikke ser ut til å være nevneverdig plaget? Hvorfor tror du jeg skriver inn her? Svar: For å høre om andre har opplevd det samme. Og kanskje få et godt råd. Kan ikke se at du har gitt meg noen. Og nei, vi kommer ikke til å kvitte oss med våre to katter. De blir med oss land og strand, i bil og i båt, malende og fornøyde uten halsbånd og uten bur. Det vil si, hannkatten vår skal fåpå seg halsbånd akkurat når vi er på tur. Du synes vel jeg heller skulle hatt de på et dyrepensjonat. De kan jo dette ut fra båten, og drukne i det de hopper opp i jolla for å gafle i seg litt fisk. "Hvem er du til å sette deg slik til dommer over hvordan dyrehold skal være, og at vår familie ikke bør ha dyr? Har du funnet en fasit som vi andre må leve etter? Og hvis ikke er vi barbarer og dyreplagere?" Javisst er det dyreplageri å ikke gjøre noe med en øyeinfeksjon - spesiellt hos en kattunge. Det er ikke snakk om noen fast jeg har laget - hør med enhver fagperson eller forening, så får du nøyaktig samme svar. Du sier jeg ikke har gitt deg noe godt råd? Jeg har gitt deg det _eneste_ gode rådet. Men du er altså for gjerrig til å spandere et par hundrelapper på en veterinærsjekk. Ja, jeg påstår at du ikke skulle hatt dyr. Det at de voksne kattene dine har det bra så lenge de ikke har en brukket for eller en infeksjon sier lite - det er bruk- og kastmentaliteten du hinter om som jeg ikke liker. "................................" 0 Siter
Prozak Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Ok, enig i at det kan høres hjerterått ut. Men det er et poeng for meg at det er uaktuelt å oppsøke dyrlege ved første tegn på et eller annet, uten å se om kattens eget immunforsvar kunne hamle opp med det. Slik er det tydeligvis ikke for alle. Noen går til dyrlegen i tilfelle det kanskje er noe som kanskje kan bli verre osv. Poenget er at det ikke er vits i å skrive inn for å få råd til å gå til dyrlegen, når du på skrivende stund ikke synes det er nødvendig. Så det jeg ønsket meg var ikke svaret at jeg skulle gå til dyrlege, for hvis det vedvarte eller forverret seg, er det et svar jeg har selv. Men kanskje andre katteeiere hadde erfaring og kunne gitt meg slike råd som du nå gir. I dag har det spredd seg, og jeg har vært i kontakt med veterinær. Jeg må innrømme at kanskje min litt krasse tone har diskusjoner fra forumet her som bakgrunn. Jeg synes mange her går så "langt" i en retning når det gjelder dyrehold, og kaller andre som har et annet syn for uvitende, uforsvarlige, barbarer med mer, og sier at vi ikke bryr oss om dyrene våre. Selv om jeg er typen til å se ting litt an før jeg ringer dyrlegen, betyr ikke at jeg aldri ringer, eller at jeg ikke er glad i dyrene mine. Takk for gode råd. En annen gang kan jeg kanskje få bruk for det. Vh bugge. Vh bugge. Du - når du sier "ikke si at jeg skal gå til veterinær - det kommer bare ikke til å skje" - så er det mer eller mindre det samme som å si at "jeg tar ikke kattene mine til veterinær - hvis de ikke blir bra av seg selv, så avliver jeg dem". Jeg hadde f.eks ikke reagert så sterkt hvis du hadde skrevet at du ikke ville gå til veterinær med en gang, med mindre det viste seg å bli nødvendig etterhvert. Men når du tydeligvis vet så lite om dette, så er det ganske hårreisende å gi inntrykk av at du ikke gidder å spandere tellerskrittene for å ringe til en veterinær engang. Og dine anklagelser om at jeg setter meg til doms over ditt og datt må du bare fortsette med. Jeg setter meg selvfølgelig til "doms" over overlagte umoralske handlinger. "................................." 0 Siter
bugge -jenta Skrevet 14. juni 2005 Forfatter Skrevet 14. juni 2005 På det tidspunktet, noe som kanskje ikke var annet enn litt verk i et øye og som kunne gått over i løpet av et par dager (jeg følger jo med i utviklingen da) var det uaktuelt for meg å gå til dyrlege. Ikke i alle tilfeller. Ellers har ikke dette med penger å gjøre, da hadde jeg ikke kjøpt så dyr mat til kattene som jeg gjør. Jeg hadde heller ikke hatt to katter( dobbelt så mye mat) Og jeg er ikke i mot dyrleger. Vi hadde vurdert fra tilfelle til tilfelle om det var det rette å ta livet av katten eller ta den til dyrlegen. Hadde katten vår blitt overkjørt, og vært veldig stygt skadet ville vi nok tatt livet av den. Det er ikke bruk og kast, men en del av realiteten at katter av og til skader seg så mye at de bør tas livet av, og det så fort som mulig slik at de ikke lider mer enn nødvendig. Eller vi hadde i andre tilfeller gått til dyrlegen og sett hva det var før vi bestemte oss. Jeg tviler sterkt på at vi hadde begynt å operere på en katt, ikke en større operasjon. Vi har forøvrig bare tatt livet av en kattunge til nå. Og katten vår har bare hatt to kull. Så slapp av litt da. Men om det skulle skje at vi ikke får gitt bort alle, så kan det hende at en av dem dør. Barbarisk eller ikke. Sist kjørte vi over 7 timer med to av kattungene for å gi dem til dyrevenner. Men du synes nok bilturen i seg selv var dyremishandling. Jeg vil heller ikke gi kattene til noen som _kun_ skal ha den inne, da ville jeg heller tatt livet av kattungen. Men det betyr ikke at jeg tror alle innekatter har et grusomt liv. De venner seg sikkert til det. Men for meg er en katt et vesen som skal jakte, springe ute i naturen og ikke sitte inne i en blokkleilighet. Jeg aksepterer at andre har et annet syn. De er ikke dyremishandlere, men har et annet syn på hvordan kattehold kan være, hva en katt er og andre erfaringer enn meg. Men jeg har venner som har katt i blokk, og hvor katten kommer seg ut, og det er fine uteområder for katten. Det er noe annet. Et slikt liv kan jeg se jeg for meg for kattungene. Men ikke alltid inne. Markedet er ikke mettet her hvor vi bor. Så lenge vi får gitt bort alle, eller mer eller mindre alle, kan katten vår få bli kattemor. Når hun blir sliten av det, og det blir hun vel etter hvert, skal hun få piller. Foreløpig elsker hun det, fordi de er skapt til det. 0 Siter
bugge -jenta Skrevet 14. juni 2005 Forfatter Skrevet 14. juni 2005 Hei! I dag tidlig var alle pusene veldig sammenklistret i øynene, bortsett fra en. Nå når vi skulle begynne å dryppe dem, så det mye bedre ut. Flere av kattene hadde åpnet øynene igjen. Men nå drypper vi fremover siden smitten vil være der, og et par av pusene hadde fortsatt sammenklistring. Det er sikkert lett å få tilbakefall også. Det har vært litt av en pipekonsert her. Og mammaen har ikke likt det spesielt, men lot oss holde på mens hun var i kassen med de andre. Men nå ligger de helt i koma og ammer, og pusemamma, har både halen, hender og føtter beskyttende over dem. Det er et flott kull. Fire av dem er så like at du nesten ikke kan se forskjell, men nå begynner jeg å kunne skille mellom dem. En skiller seg helt ut i fargen. Håper øynene ikke er like gjenklistret i morgen. En av dem ligger nesten bare på ryggen når han ikke ammer. Ytterst sjarmerende for det virker så relaxed. De ligger rett nedfor beina på meg her på kontoret, så jeg har godt selskap. Jeg skjønner ikke dem som synes nyfødte kattunger ikke er vakre. Før de får øyne også, har de så vakre små hoder. Du kan liksom se konturene så godt. Og øynene er så blanke og skinnende når de åpnes. Virker kjempestore. Så det går nok bra VH bugge som har lyst til å "være venner" selv om en av og til ser litt ulikt på ting. Eller veldig ulikt. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Hei! I dag tidlig var alle pusene veldig sammenklistret i øynene, bortsett fra en. Nå når vi skulle begynne å dryppe dem, så det mye bedre ut. Flere av kattene hadde åpnet øynene igjen. Men nå drypper vi fremover siden smitten vil være der, og et par av pusene hadde fortsatt sammenklistring. Det er sikkert lett å få tilbakefall også. Det har vært litt av en pipekonsert her. Og mammaen har ikke likt det spesielt, men lot oss holde på mens hun var i kassen med de andre. Men nå ligger de helt i koma og ammer, og pusemamma, har både halen, hender og føtter beskyttende over dem. Det er et flott kull. Fire av dem er så like at du nesten ikke kan se forskjell, men nå begynner jeg å kunne skille mellom dem. En skiller seg helt ut i fargen. Håper øynene ikke er like gjenklistret i morgen. En av dem ligger nesten bare på ryggen når han ikke ammer. Ytterst sjarmerende for det virker så relaxed. De ligger rett nedfor beina på meg her på kontoret, så jeg har godt selskap. Jeg skjønner ikke dem som synes nyfødte kattunger ikke er vakre. Før de får øyne også, har de så vakre små hoder. Du kan liksom se konturene så godt. Og øynene er så blanke og skinnende når de åpnes. Virker kjempestore. Så det går nok bra VH bugge som har lyst til å "være venner" selv om en av og til ser litt ulikt på ting. Eller veldig ulikt. Ungene dier, altså, ikke ammer ;-) Det er det kun moren som gjør... 0 Siter
bugge -jenta Skrevet 15. juni 2005 Forfatter Skrevet 15. juni 2005 Ungene dier, altså, ikke ammer ;-) Det er det kun moren som gjør... Ja selvfølgelig. Får skylde på migrenen jeg hadde i går kveld. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Ja selvfølgelig. Får skylde på migrenen jeg hadde i går kveld. Unnskyld pirket (men dette er en av mine kjepphester...) Forresten: Så fint at det ser ut til å gå bedre, og lykke til videre med dem! Så heldig du er - kattunger er bare helt spesielt. Selv om jeg jo synes at voksne katter (særlig hannkatter) har like stor sjarm :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.