Gå til innhold

60.31-diagnose..... NHD


mariamor

Anbefalte innlegg

Der røk mine fremtidsplaner... Hvordan i all verden skal jeg kunne motivere meg for å ta den utdanningen jeg har lyst på, når jeg vet at jeg vil bruke laaaaaaaaang tid på i det hele tatt å kunne fungere normalt? ta opp masse studielån til ingen nytte, kaste bort mange timer på ingenting..

samtidig er det utrolig viktig for meg å "bruke" meg selv på en fornuftig måte, få bruk for det som utrolig nok ligger mellom ørene mine, men hvor er mine grenser? scoret nær 90% på WISE, har greie resultater fra skolen, får til det meste i gode perioder, men trenger mye støtte og at noen har troen på meg...

Føler at jeg nå har fått enda tyngre lodd på skulderne, hvordan skal jeg forholde meg til denne diagnosen? skal jeg forsøke å ta hensyn, begrense meg når ideene kommer? vet som regel ikke om det er "oppriktige meg" om "jeg" finnes, eller en eller annen tilstand som gjør meg til "superwoman" som plutselig har hodet fullt av gode ideer og som virkelig gjør ting bra...

dette var absolutt det siste jeg trengte å få nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det at du har fått diagnosen burde ikke gjøre deg verken verre eller bedre.

Har du prestert bra til nå, er det ingen grunn til at du ikke skulle gjøre det i fremtiden heller.

Diagnosen gir deg imidlertid muligheten til et mer målrettet arbeid med deg selv, fortrinnsvis sammen med en behandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei mariamor!

Har du viljestyrke, så kan du greie å ta høyere utdannelse selv om du har denne diagnosen.

Men om du bruker lenger tid

på utdannelsen og dermed bruker mer studielån er jo noe annet. For det er jo tøft å være

"borderliner" da.

Men, du virker jo

både intelligent og ressurssterk. Jeg synes ikke du skal kaste bort fremtiden din pga en diagnose.

Jeg har selv denne diagnosen, men har studert fem år på høyskole..men gode resultater..selv om jeg har hatt litt utsettelse da..

Så jeg tror det er godt mulig å greie det.

Og så spørs det om det ikke er like tøft å leve med hva du kunne gjøre, men aldri gjorde, hvis du skjønnner..

lykke til !

klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei mariamor!

Har du viljestyrke, så kan du greie å ta høyere utdannelse selv om du har denne diagnosen.

Men om du bruker lenger tid

på utdannelsen og dermed bruker mer studielån er jo noe annet. For det er jo tøft å være

"borderliner" da.

Men, du virker jo

både intelligent og ressurssterk. Jeg synes ikke du skal kaste bort fremtiden din pga en diagnose.

Jeg har selv denne diagnosen, men har studert fem år på høyskole..men gode resultater..selv om jeg har hatt litt utsettelse da..

Så jeg tror det er godt mulig å greie det.

Og så spørs det om det ikke er like tøft å leve med hva du kunne gjøre, men aldri gjorde, hvis du skjønnner..

lykke til !

klem fra

TAKK! :)

Saken er den at jeg er ufattelig perfeksjonist midt oppi alt, og det å ikke fullføre/måtte utsette, som jeg har blitt innmari god til, skaper minst like store vansker for meg som å ikke studere tror jeg...

Har et vamvittig høyt aktivitetsnivå, løper fra meg selv, og ramler ned igjen...

blir nødt til å finne ut hva jeg skal gjøre i allefall det neste året ganske snart, og når jeg ikke klarer å jobbe fulltid, ikke klarer å kombinere studier og jobb, hvordan skal jeg da klare meg?

har liksom ikke lyst til å gi opp enda, selv om det er fristende, men ser at jeg er avhengig av mye støtte og tillit fra folk rundt meg for å kunne fungere, og da blir jeg svært slitsom... hater dette!

takk til alle som bryr seg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TAKK! :)

Saken er den at jeg er ufattelig perfeksjonist midt oppi alt, og det å ikke fullføre/måtte utsette, som jeg har blitt innmari god til, skaper minst like store vansker for meg som å ikke studere tror jeg...

Har et vamvittig høyt aktivitetsnivå, løper fra meg selv, og ramler ned igjen...

blir nødt til å finne ut hva jeg skal gjøre i allefall det neste året ganske snart, og når jeg ikke klarer å jobbe fulltid, ikke klarer å kombinere studier og jobb, hvordan skal jeg da klare meg?

har liksom ikke lyst til å gi opp enda, selv om det er fristende, men ser at jeg er avhengig av mye støtte og tillit fra folk rundt meg for å kunne fungere, og da blir jeg svært slitsom... hater dette!

takk til alle som bryr seg!!!

Jeg tror dessverre at den bitre sannhet er at hvis en ikke gir opp noe av perfeksjonismen, så blir det svært lite resultater i det lange løp... Det blir gjerne slik at en tar noen eksamner med suverene karakterer - men vel så ofte utsettes eksamen - og studieprogresjonen blir ofte elendig. Jeg tror også at perfeksjonismen på en måte har å gjøre med en form for "storhetsforestillinger" som en trenger for å slippe å føle seg hjelpeløs/avmektig...

Lykke til med videre studier - med gode - men ikke supre resultater:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK! :)

Saken er den at jeg er ufattelig perfeksjonist midt oppi alt, og det å ikke fullføre/måtte utsette, som jeg har blitt innmari god til, skaper minst like store vansker for meg som å ikke studere tror jeg...

Har et vamvittig høyt aktivitetsnivå, løper fra meg selv, og ramler ned igjen...

blir nødt til å finne ut hva jeg skal gjøre i allefall det neste året ganske snart, og når jeg ikke klarer å jobbe fulltid, ikke klarer å kombinere studier og jobb, hvordan skal jeg da klare meg?

har liksom ikke lyst til å gi opp enda, selv om det er fristende, men ser at jeg er avhengig av mye støtte og tillit fra folk rundt meg for å kunne fungere, og da blir jeg svært slitsom... hater dette!

takk til alle som bryr seg!!!

Du bør kanskje kjenne på magefølelsen..hva vil du nå og hva vil du gjøre i fremtiden?

Kanskje du kan gi deg selv et år, gå i terapi, jobbe, ha som mål at du skal bli sterk nok til å studere, hvis det er studere du vil?

Eller prøve ut ulike jobber for å finne ut hva du vil bli?

Det er så mange muligheter..

Vil bare si at jeg tror det er farlig å ikke gjøre på noe heller.

Selv hvor tøft det er, tror jeg man i lengden har vunnet mye hvis man tvinger seg selv til å komme seg ut i samfunnet, jobbe, studere eller noe.

Med tida vil du nok bli bedre..

og da har du kanskje enda større forutsetninger for å vite hva du vil

:)

Det viktigste er vel at man har det bra med seg selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dessverre at den bitre sannhet er at hvis en ikke gir opp noe av perfeksjonismen, så blir det svært lite resultater i det lange løp... Det blir gjerne slik at en tar noen eksamner med suverene karakterer - men vel så ofte utsettes eksamen - og studieprogresjonen blir ofte elendig. Jeg tror også at perfeksjonismen på en måte har å gjøre med en form for "storhetsforestillinger" som en trenger for å slippe å føle seg hjelpeløs/avmektig...

Lykke til med videre studier - med gode - men ikke supre resultater:-)

Enig med deg frosken..

storhetsfølelsen varer ikke lenge, og får en til å føle seg enda mindre i neste omgang.

Midt i mellom er et godt sted å være, men ikke alltid like lett å akseptere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...