Gå til innhold

Å amme offentlig


Gjest mor en gang

Anbefalte innlegg

Jeg har ammet begge mine alle mulige steder. Men jeg synes det er et poeng å være diskret. :)

Sjøl synes jeg bare det er koselig å se at babyer blir amma, jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    9

  • Mrs. Wallace

    9

  • Katt-ja

    7

  • ....AV

    6

Mest aktive i denne tråden

Gjest mor en gang

Jeg har ammet tre barn, og jeg ammet dem stort sett overalt, bl.a. på jobbintervju, under en begravelse, på kjøpesenter, på konsert, kirka, ute, inne, i bil, i seng +++

Husker det tok litt tid før jeg slappet av med ammingen med førstemann når svigerfar var i samme rom, men etterhvert brød jeg meg ikke noe om det.

Synes imidlertid det kunne være ubehagelig hvis kollegaer kom inn på kontoret mens jeg pumpet melk. Da var brystet mye mer eksponert enn ved amming.

Nå vil ikke minstemor ha mer morsmelk - bare en liten slurk om morgenen. Regner med at om to uker er ammingen totalt slutt for min del :-(

Jeg har ammet 14 mnd + 17 mnd + 17 mnd. Det blir fire hele år tilsammen det !

Oi, det er da vel virkelig ikke nødvendig å amme overalt til enhver tid? I jobbintervju?? Regner med du ikke fikk den jobben, og i begravelse, og på konsert?? Hva gjør et lite barn på konsert uansett...

Nei, blir mer og mer sikker på at jeg ikke kommer til å forandre meg til å bli sånn når jeg blir mor. Jeg synes det er ok å ta litt hensyn jeg, både til andr eog barnet. (Fred og ro rundt ammingen må da være greit for barnet?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor en gang

Bare vent og se ;-)

PS: Jeg hadde vært fullstendig enig med deg før jeg fikk min første for åtte år siden....

Tviler på at man går gjennom en fullstendig personlighetsforandring bare fordi man blir mor. Har da kjent mange før og etter de har fått barn, og de har ikke endret seg i så stor grad, bare blitt mamma.

Tror nok folk har de samme holdningene før og etter hvertfall til en viss grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor en gang

Det er forskjell på å fise og drite i buksa mener jeg.

Har ikke lest mange av svarene du har fått, får ta runda etterpå.

Når jeg ammer ute er det ingen som ser noe somhelst av puppen min. Ikke magen min heller, for den del. Brystvorta er det fysisk umulig å se da den er inni munnen til ungen hele tida, og bak babyen når den pakkes ut og vekk. Det er ikke alltid det går an å se om babyen spiser eller om jeg bare stryker henne over hodet for å få henne til å sovne f.eks.

Men å dra frem puppen for så å hente babyen, og etterpå lufttørke brystet og legge vekk babyen før puppen pakkes vekk, det er noe helt annet. Jeg har alltid syns det har vært nydelig å se babyer som blir ammet, om det er på kjøpesenter eller i familieselskap.

Men det er ingenting i veien for å sette seg et sted man ikke syns. Da ville jeg f.eks sagt at babyen blir forstyrret hvis det skjer mye rundt, og at den da ikke klarer å spise ordentlig. I en periode var jeg nødt å sette meg steder det var minst mulig action, men det er slutt nå så nå kan jeg sitte overalt og amme.

Om man ikke har sett en pupp før så er det vel på tide, og hvis man skal være nødt til å spise på toalettet/stellerom så er det for gærent.

Som sagt, mange mødre tror sikkert at man ikke ser puppene når de ammer, men det vet vel de svært liyte om fra der de selv sitter. Jeg har sett masse pupp hos masse damer, og det må da være grenser for hvor lite respekt man har for andre når man viser seg fram slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor en gang

Før jeg fikk barn skulle jeg IKKE amme offentlig! Så det så, kunne ikke fatte at noen ville det.

Men øh, så kom ungen da...Og plutselig tok jeg meg selv i å amme akkurat der jeg var (med enkelte hensyn da)

Nettopp, MED hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Konekrone

Eneste gangen jeg har reagert negativt, var ei mor som ammet i kirka under gudstjeneste. Det synes jeg var veldig unødvendig og uærbødig(det er en moderne kirke med mange andre rom enn kirkerommet, så hun kunne enkelt ha gått ut og satt seg i en sofa i rommet ved siden av)

Ellers bryr det ikke, men det hender jeg syns det ser litt pussig ut på bussholdeplasser, trikken osv. Seter forøvrig mer pris på at de ammer enn at ungene skriker (som ofte er alternativet) På kafe spiller det ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Konekrone

Tviler på at man går gjennom en fullstendig personlighetsforandring bare fordi man blir mor. Har da kjent mange før og etter de har fått barn, og de har ikke endret seg i så stor grad, bare blitt mamma.

Tror nok folk har de samme holdningene før og etter hvertfall til en viss grad.

Det er jeg uenig i. Det er helt utrolig hvordan mine ellers så pripne venninner plutselig sitter og lufttørker puppene sine mens de konverserer om brystbetennelser og avføring, hemorider og snørr.

Hos noen er det store personlighetsforandringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor en gang

Jeg ammer som regel hvor som helst. Om noen ikke liker å se andre ammer skyldes det vel trolig misunnelse. De har kanskje aldri fått ammet selv eller hatt problemer med det. Rart hvor såre kvinner ofte er på sånnt. Det plager jo ikke mannfolka at man ammer.

Misunnelse? Nå har jeg hørt det også. Er det standardsvaret til folk når de mangler argumenter? Sikkert misunnelse. Jeg har hørt mange menn klage på det jeg, at det er flaut å komme over ammende mødre. Men selvsagt vil de fleste menn like dette, da de liker å se pupper.

Tror du menn hadde klaget om damer gikk rundt toppløse overalt? nei, sikkert ikke alle, men det ville vel bli litt rart, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor en gang

Jeg blir brydd og litt eklet ut av folk som ammer babyene sine midt i oppsynet på meg..:-o

Men det er mulig jeg har sperringer og at det er helt "naturlig"..

(men det er jo mye som er "naturlig" en ikke gjør sammen med folk fra utenfor den inerste intimsonen for det?)

Særlig store unger med fortenner og pannelugg vil jeg helst ikke se puppesugende..Når de går selv og liksom bare flekker opp puppene til mora når det passer...Æææsj!

Jeg har ingen barn, det er mulig det er derfor jeg ikke ser noe estetikk i ammende mødre..? Jeg synes det går an når de knøttsmå,men jeg har, som nevnt, ganske så vegring.

Jeg pleier ikke å ha hemninger på andres eventuelle nakenhet og nærvær av kropp og sånn..Men store ammepupper nesten oppi maten min..Blærgh..Enda verre synes jeg det er med de som bytter bleier, der folk ETER! En skulle ikke tro det GIKK AN men jeg har faktisk sett det! (naturlig det og, huh?;-))

Fysj.

:-)

Mødre synes at bæsj og pupp er helt naturlig alle steder. Men nei, det er det ikke. Her kommer vel folkeskikk inn, det mangler mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hildegard B.

Som sagt, mange mødre tror sikkert at man ikke ser puppene når de ammer, men det vet vel de svært liyte om fra der de selv sitter. Jeg har sett masse pupp hos masse damer, og det må da være grenser for hvor lite respekt man har for andre når man viser seg fram slik.

Det du sitter og ganger om her virker noe tragisk. Bryster ser man overalt, på stranda, i magasiner, på tv, hengende halvveis ut av altfor små topper.

Mammaer som bruker dem til det de opprinnelig var ment til er det MINSTE problemet her i verden.

Jeg tror du troller litt her jeg... ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hildegard B.

Eneste gangen jeg har reagert negativt, var ei mor som ammet i kirka under gudstjeneste. Det synes jeg var veldig unødvendig og uærbødig(det er en moderne kirke med mange andre rom enn kirkerommet, så hun kunne enkelt ha gått ut og satt seg i en sofa i rommet ved siden av)

Ellers bryr det ikke, men det hender jeg syns det ser litt pussig ut på bussholdeplasser, trikken osv. Seter forøvrig mer pris på at de ammer enn at ungene skriker (som ofte er alternativet) På kafe spiller det ingen rolle.

Hadde det vært mer æørbødig å høre på en unge som vræler av full kraft?

;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor en gang

Mulig at dem du snakker om ikke har vært så opptatt av å skjule seg, da.

Eller mulig du har glant mer enn du strengt tatt burde? *he he*

Tror nok mange ikke prøver skjule det. Og nei, jeg har ikke glant, det trengs ikke for å se det der. For å finne et ledig bord på feks Ikea-kafeen, må man jo se seg rundt, og da er det pupper i fri dressur overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok mange ikke prøver skjule det. Og nei, jeg har ikke glant, det trengs ikke for å se det der. For å finne et ledig bord på feks Ikea-kafeen, må man jo se seg rundt, og da er det pupper i fri dressur overalt.

Personlig synes jeg det er mye verre med mødre som råkjører med barnevogn og nesten meier deg ned fra fortauet! ;-)

Men det er jo en helt annen diskusjon! *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Personlig synes jeg det er mye verre med mødre som råkjører med barnevogn og nesten meier deg ned fra fortauet! ;-)

Men det er jo en helt annen diskusjon! *S*

Tror jeg skal få meg en vogn bare for å bruke som rambukk når jeg skal på kjøpesenteret på lørdag. Greit å ha varene i også ;-)

Eller de som kjører vogna foran seg ut i krysset for å se om det er klart.

Og enda verre: Bare går fordi "alle må jo ta hensyn til en barnevogn", uten tanke på at noen kanskje er uoppmerksomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor en gang

Det du sitter og ganger om her virker noe tragisk. Bryster ser man overalt, på stranda, i magasiner, på tv, hengende halvveis ut av altfor små topper.

Mammaer som bruker dem til det de opprinnelig var ment til er det MINSTE problemet her i verden.

Jeg tror du troller litt her jeg... ;0)

På stranda er det liksom litt naturlig at man ser lettkledde folk, og i blader har det også blitt uungåelig. Men dette kan man unngå hvis man vil. Ammende mødre overalt er vanskelig å unngå om man vil leve et vanlig liv, og er det ikke de som burde ta hensyn? Mange klarer det faktisk, men de andre VIL kanskje ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor en gang

Personlig synes jeg det er mye verre med mødre som råkjører med barnevogn og nesten meier deg ned fra fortauet! ;-)

Men det er jo en helt annen diskusjon! *S*

Ja, mange mødre er utrolig egoistiske og lite hensynsfulle både når det gjelder amming, bleiskift, barnevognskjøring og generellt mas om hvor fantastisk ungen deres er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Konekrone

Hadde det vært mer æørbødig å høre på en unge som vræler av full kraft?

;0)

Hun kunne ha gått ut i naborommet som sagt. Og så små barn har kanskje ikke så mye i en gudstjeneste å gjøre, nettopp fordi de kanskje skriker og kanskje må spise. Da syns jeg det er best om foreldrene går ut med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest josefine 1

For min del er det helt greit å amme offentlig, reagerer absolutt ikke på det.

Jeg må heller fortelle om en episode jeg hadde i sommer.

Vi satt på en restaurant i Oslo, en mor satt å ammet, men hun hadde tatt et stort pledd å lagt over skulderen sin, det dekte halve damen og hele babyen ..... jeg må si jeg heller reagerte på det :o).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kommer an på alderen på barnet

Det er greit å amme offentlig, bare det er en baby du ammer og ikke et barn som tasser rundt bordene o.l., altså et stort barn.

DET syns jeg er kræsjelig å se på både offentlig og ikke-offentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...