Gå til innhold

ut av ledd


treto

Anbefalte innlegg

for snart 3 uker siden slo jeg venstre ringfinger ut av ledd. Den stod i rett vinkel ut. Jeg brakk den på plass og iset den ned,lenge. Veldig vondt. Klarte å bøye på den. Både det øverste leddet og hovedleddet hovnet opp og ble blått. Har prøvd å holde fingeren mest mulig rolig, og teipet den inntil langfingeren. Fremdeles er den hoven, vond og stiv. Kan ikke bøye den noe særlig. Når jeg prøver å bevege på leddet, knepper det inni leddet. Spørsmålet er: Hva gjør jeg for å få fingeren normal igjen, og hvor lang tid tar det???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville gått til legen og fått en vurdering av fingeren. Mye kan ryke når ting kommer ut av ledd, slik som leddbånd og leddkapsler, muskler og nerver kan forstrekkes osv. Vet ikke helt hva som kan gjøres, men legen kan henvise videre til røntgen og andre bilder for å få sett nærmere på leddet. Ikke risiker å bli sittende med en kronisk skade fordi du lar være å gå til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-treto

Vanligvis blir det ikke noe brudd når ett fingerledd kommer ut av stilling. men det kan skje. Når det nå etter noen uker fremdeles er svært vondt, kan det være tilfelle. Sett nå at det er ett lite brudd uten feilstilling, så er behandlingen den du har beskrevet. Den skadde finger teipes inntil sidefingeren for immobilisering. Etter 4-5 uker har det vanligvis grodd.

Når ett fingerledd kommer ut av stilling rives gjerne av sidebåndene over. Leddet kan virke lite stabilt og ømt i flere mndr. i etterkant. Det er viktig å få bevegeligheten opp igjen. Prøv å bøy til det gjør vondt, men med måte. Mange finner det lettest å gjøre slike øvelser med hånden i varmt vann. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...