kvasimodo Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Hei! Jeg har for en tid siden kjøpt meg en pulsklokke, for bla å øke gleden og motivasjonen for trening. Jeg er 30 år, 62 kg, 173cm og relativt god form. Har alltid vært veldig lettrent og lett i kroppen. Liker å gå på fjellet sommer og vinter, av og til langrenn. Prøver å trene kondisjon min 1 gang i uka, og har i tillegg et fysisk arbeide. Det er pulsen jeg undrer meg litt på. Det er ingen problem for meg å presse makspulsen opp i 210, og eksempelvis har jeg hatt en økt med 196 i snittspuls over 45 min joggetur. Det innebærer selvsagt at jeg må presse på, men det går helt fint sånn kroppsmessig (melkesyre etc). I følge denne skalaen man går ut fra, skal jo makspulsen være i nærheten av 220 minus egen alder, pluss minus individuelle forskjeller selvsagt. Legger jeg meg på en puls rundt 190, er jeg fortsatt i det såkalte snakke-tempoet. - Er det egentlig bra for hjertet å trene med så høy puls? - Er hjertet mitt lite siden det må pumpe så raskt? - Kan jeg få ned makspulsen ved å øke slagvolumet på hjertet, og hvordan trener man i så fall på dette? - Hvis dette er usunt, hva gjør jeg i en evt konkurranse? Da må man jo presse på.. Jeg vil jo ikke ha utbytte av treningen i det hele tatt om jeg legger meg på 75 prosent av min maks (157,5)(Det vil i så fall medføre at jeg må vekselvis gå/jogge lett) Klokka er helt i orden, og har for ordens skyld trent med min brors for å bekrefte dette. Min morgenpuls er ca 50. Med hilsen HD 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.