Gjest Et skrik om hjelp Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Av og til får jeg en grusom sykelig sjalusibølge over meg. Det gjelder at jeg inni hodet mitt tror at for eksempel kjæresten er utro mot meg med den ene eller den andre kollegaen. Eller hvis han får en melding,-så tror jeg han får melding fra en elskerinne. Jeg er av og til så sykelig sjalu at jeg har rett fram sagt til han at jeg har lyst til å klore ut øynene på en av disse jentene. Jeg har også sagt at jeg har lyst til å drepe en annen pga hun vil ha kjæresten min. Jeg tenker hevn og forbannelse over så mange.Har fortalt om dette til han,-men han vet ikke virkelig hvor ille det er. Må si at jeg har vært til psykolog.Det var ikke noe til hjelp. Men jeg trenger hjelp,-for jeg er syk.Virkelig syk. Men når jeg er på den "andre siden" har jeg null kontroll over meg selv.Jeg kan finne på de verste ting. Når jeg kommer til meg selv,-skriker jeg til meg selv og forbanner djevelen i hodet mitt. JEG ER OG BLIR GAL! Hva skal jeg gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199314-sykelig-sjalusi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest luzza Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Noen påstår at det finnes en frisk uberettiget sjalusi, og en sykelig uberettiget sjalusi. Ingen har hittil klart å fortelle meg hva en "frisk" sjalusi er. Det finnes etter min mening ingen frisk sjalusi. "Vanlig" sjalusi kan utvikle seg i slike retninger som den du nå lider av. Jeg mener du omgående må sette deg ned med din kjæreste, å forklare han hvor syk du er. Ikke hold noe tilbake av hva du føler og tenker. La problemet bli et daglig samtaleemne en stund. Tror det kan være godt for deg for å kunne bearbeide psykosen du er inne i. Men for all del, i tillegg må dere oppsøke psykolog/samlivsterapeut SAMMEN. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199314-sykelig-sjalusi/#findComment-1408919 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nei og nei og nei Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Noen påstår at det finnes en frisk uberettiget sjalusi, og en sykelig uberettiget sjalusi. Ingen har hittil klart å fortelle meg hva en "frisk" sjalusi er. Det finnes etter min mening ingen frisk sjalusi. "Vanlig" sjalusi kan utvikle seg i slike retninger som den du nå lider av. Jeg mener du omgående må sette deg ned med din kjæreste, å forklare han hvor syk du er. Ikke hold noe tilbake av hva du føler og tenker. La problemet bli et daglig samtaleemne en stund. Tror det kan være godt for deg for å kunne bearbeide psykosen du er inne i. Men for all del, i tillegg må dere oppsøke psykolog/samlivsterapeut SAMMEN. ALLE skriver snakk sammen, snakk sammen, men hva skal det være godt for egentlig? Jeg sier ALT til kjæresten min, men hjelper det? nei! Og her har jenta store problemer, og du sier bare snakk. Jeg er også sykelig sjalu til tider, (før mer enn nå) og har sagt det til kjæresten min, men det har bare ødelagt mellom oss. Etter all sjalusi fra min side, som varte i noen måneder, ble han drittlei. akkurat nå har jeg kommet over det, så det går bra,men å snakke hjelper i alle fall ikke. Man trenger en anne slags hjelp,men hvilken vet ikke jeg altså, da jeg ikke greide å hjelpe meg selv engang. Det gikk bare over av seg selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199314-sykelig-sjalusi/#findComment-1409049 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kortslutning Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Når tankene forvrenges, sett deg ned og kjenn etter hva du føler, si så til deg selv at du har en kortslutning i hode, det som er rett blir galt, mens det som er usant og galt føles rett. Gjør det hver gang du får slike tvangstanker, da ufarliggjør du dem og med tiden tror jeg de vil slippe taket. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199314-sykelig-sjalusi/#findComment-1409120 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Enda mere NEI Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Noen påstår at det finnes en frisk uberettiget sjalusi, og en sykelig uberettiget sjalusi. Ingen har hittil klart å fortelle meg hva en "frisk" sjalusi er. Det finnes etter min mening ingen frisk sjalusi. "Vanlig" sjalusi kan utvikle seg i slike retninger som den du nå lider av. Jeg mener du omgående må sette deg ned med din kjæreste, å forklare han hvor syk du er. Ikke hold noe tilbake av hva du føler og tenker. La problemet bli et daglig samtaleemne en stund. Tror det kan være godt for deg for å kunne bearbeide psykosen du er inne i. Men for all del, i tillegg må dere oppsøke psykolog/samlivsterapeut SAMMEN. Enig med "nei og nei og nei!" Hva godt kan det komme ut av å bombandere kjæresten sin med disse "psykosene"? Han får allikevel ikke gjort noe fra eller til for å forhindre denne sjalusifølelsen. Nettopp fordi den har sitt opphav i hodet hennes og ikke i virkeligheten! Og overfokusere på dette vil enten skremme ham bort. Eller i alle tilfelle sette ham i en meget ubehagelig situasjon som er vanskelig å takle! Dette er HENNES problem, som HUN må jobbe med. Dette er hun klar over selv, og villig til å gjøre! Å sette dette som et stort tema på dagsordenen, tror jeg bare vil føre til et enda større fokus på sjalusien! Selvfølgelig kan hun fortelle kjæresten sin at hun har problemer med dette. Men jeg ser ingen grunn til å involvere ham i alle detaljer .... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199314-sykelig-sjalusi/#findComment-1410618 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Noen påstår at det finnes en frisk uberettiget sjalusi, og en sykelig uberettiget sjalusi. Ingen har hittil klart å fortelle meg hva en "frisk" sjalusi er. Det finnes etter min mening ingen frisk sjalusi. "Vanlig" sjalusi kan utvikle seg i slike retninger som den du nå lider av. Jeg mener du omgående må sette deg ned med din kjæreste, å forklare han hvor syk du er. Ikke hold noe tilbake av hva du føler og tenker. La problemet bli et daglig samtaleemne en stund. Tror det kan være godt for deg for å kunne bearbeide psykosen du er inne i. Men for all del, i tillegg må dere oppsøke psykolog/samlivsterapeut SAMMEN. For det første hadde ikke jeg orket å være i et forhold med en som var sykelig sjalu. For det andre så hadde jeg i alle fall blitt gal om han skulle snakket om det hver bidige dag... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199314-sykelig-sjalusi/#findComment-1410643 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jo, snakke sammen! Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 Enig med "nei og nei og nei!" Hva godt kan det komme ut av å bombandere kjæresten sin med disse "psykosene"? Han får allikevel ikke gjort noe fra eller til for å forhindre denne sjalusifølelsen. Nettopp fordi den har sitt opphav i hodet hennes og ikke i virkeligheten! Og overfokusere på dette vil enten skremme ham bort. Eller i alle tilfelle sette ham i en meget ubehagelig situasjon som er vanskelig å takle! Dette er HENNES problem, som HUN må jobbe med. Dette er hun klar over selv, og villig til å gjøre! Å sette dette som et stort tema på dagsordenen, tror jeg bare vil føre til et enda større fokus på sjalusien! Selvfølgelig kan hun fortelle kjæresten sin at hun har problemer med dette. Men jeg ser ingen grunn til å involvere ham i alle detaljer .... Hvorfor ikke snakke sammen? Det er i utgangspunktet hennes problem, men også et problem for parforholdet. Det kan jo være at han har en type oppførsel som gjør henne utrygg. Det er jo noe han kan endre på for å hjelpe henne om han vil prioritere å være sammen med henne i stedet for å fortsette med den type oppførsel. Syns mange mener at et parforhold bare er to individer som lever sammen, og ikke en "enhet" som trenger pleie som en enhet, ikke som to individer. (eh, noen som skjønte den...?) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199314-sykelig-sjalusi/#findComment-1410656 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Henriettemor Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 En ting er sikkert: Et forhold vil ikke bedre seg av at man går omkring og frykter det verste. Tvert imot, så er tillit en nødvendig del av forholdet. Jeg ville ha anbefalt å gå til psykolog, men du sier det ikke hjelper. Enten bør du prøve det litt til, kanskje med en annen terapeut, eller kanskje du burde prøve noe helt annet. Hva med meditasjon? Eller rosenterapi? Begge deler kan roe nervene, og du blir bedre kjent med deg selv. Det høres ut som om du bærer på et mørke inni deg som er vanskelig å hanskes med. Det er utrolig viktig at du tar ansvar selv og prøver å gjøre noe med det. Samtidig er det viktig å ta ting i sitt eget tempo, for det kan fort bli litt voldsomt å brådykke ned i materien. Det er heller ingen hjelp i prestasjonsangst og selvbebreidelser - i en helbredelsesprosess er det best å være litt snill mot seg selv! Lykke til, i alle fall! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199314-sykelig-sjalusi/#findComment-1412931 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ddd Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 ALLE skriver snakk sammen, snakk sammen, men hva skal det være godt for egentlig? Jeg sier ALT til kjæresten min, men hjelper det? nei! Og her har jenta store problemer, og du sier bare snakk. Jeg er også sykelig sjalu til tider, (før mer enn nå) og har sagt det til kjæresten min, men det har bare ødelagt mellom oss. Etter all sjalusi fra min side, som varte i noen måneder, ble han drittlei. akkurat nå har jeg kommet over det, så det går bra,men å snakke hjelper i alle fall ikke. Man trenger en anne slags hjelp,men hvilken vet ikke jeg altså, da jeg ikke greide å hjelpe meg selv engang. Det gikk bare over av seg selv. Har har interesse av å være i forholdet? Hvis ikke, så bryt! Har du interesse av å være i forholdet? Så ta deg sammen, ellers ødelegger du det. Ett forhold må baseres på at begge har ett ønske om å være to, og at man har mere gleder enn problemer sammen. Forholdet skal gi noe positivt til begge, ellers er det ingen vits. Du må gi han 100% frihet til å gå, og hvis han likevel ønsker å bli værende i forholdet, så må du stole på at han er glad i deg(les: er glad sammen med deg) og vise han tillit. Er du glad sammen med han? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199314-sykelig-sjalusi/#findComment-1414614 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.