mum Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Min 13 åring rekker opp hånden for å svare på fagspørsmål fra læreren stilt til hele klassen. Ingen andre rekker opp hånden. Læreren sier ved flere anledninger: "er det ingen som kan svare?" og overser min 13 åring som han var luft. Hva ville dere gjort i dette tilfellet? 0 Siter
Aryane Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Ta det opp med læreren og spør om det er noen grunn til at hun overser gutten din, slikt kan man ikke finne seg i, og en lærer bør holde seg for god til å overse en som tydeligvis viser interesse for faget de holder på med. Gutten min var litt sjenert da han var mindre, han ville gjerne svare i timene, men var ikke den som skrek høyest, derfor ble han ofte oversett til fordel for de som var mer frempå, han kom hjem og sa til meg at han gjerne ville svare men "frøken ser meg ikke", jeg tok dette opp med læreren og det var ikke mer som skulle til, etter jeg snakket med henne ble hun flinkere til å innkludere alle. 0 Siter
morsan Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 I mine skoledager skjedde tilsvarende ofte hvis det var den samme som gikk igjen som eneste person som rekker opp hånden. Læreren visste da at vedkommende elev var "flink", men ville ikke la de andre elevene få sjansen til å "gjemme" seg bak en flink elev og dermed alltid unngå å svare eller "bli hørt". 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Er du sikker på at det er sånn det skjer da? Kanskje flere rekker opp hånden egentlig, men at gutten din ikke registrerer det? Kanskje han _alltid_ svarer og at læreren vil høre fra andre? Kanskje det ikke stemmer i det hele tatt? Kanskje han bare tuller med svarene sine - så det blir uro i klassen? Sier ikke at du tar feil, men jeg ville sjekket om det stemte før jeg "hang" læreren for det. 0 Siter
cecily Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Det skjer oftest når det er få elever som utmerker seg ved å rekke opp hånden 'alltid'. Flott for dem, men lærererne vil ikke at andre skal slippe billig unna fordi de vet at dene ene alltid kan svare uansett. 0 Siter
mum Skrevet 23. september 2005 Forfatter Skrevet 23. september 2005 Er du sikker på at det er sånn det skjer da? Kanskje flere rekker opp hånden egentlig, men at gutten din ikke registrerer det? Kanskje han _alltid_ svarer og at læreren vil høre fra andre? Kanskje det ikke stemmer i det hele tatt? Kanskje han bare tuller med svarene sine - så det blir uro i klassen? Sier ikke at du tar feil, men jeg ville sjekket om det stemte før jeg "hang" læreren for det. Vet at gutten min er arbeidsom og beskjeden. Tar seg veldig nær av at han han er "luft" og blir regnet som ingen. Jeg sier til ham at han skal stå på og fortsette å rekke opp hånden. Det gis tross alt muntlig karakter. Det ordner seg nok. Takk til alle for betraktninger! 0 Siter
Gjest Anna Belinda Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Jeg var også en sånn en på skolen. Ingen andre svarte, mens jeg satt med hånden oppe hele tiden. Til slutt ble jeg oversett, men det var fremdeles ingen som svarte noe mer fordet. Siden jeg ble oversett endte det med at jeg ikke gadd å gjøre leksene, ikke gadd å svare mer etc. (som de andre elevene mao.) Fant ut at det var like lett å skrive av andres lekser, siden de egentlig aldri ble sjekket likevel. Så jeg vil oppfordre deg til å snakke med læreren. Da kan læreren og sønnen din ha en avtale på når det f.eks er nok av sønnen din å svare, slik at han skjønner hvorfor og ikke gjør som jeg gjorde. 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Dette ville jeg definitivt tatt opp med læreren ja. Makan til inkompetent person. Greit nok at man skal oppmuntre alle i klassen for å være aktiv, men det skal da pokker meg ikke gå på bekostning av de som faktisk ER aktive. Det er vel få ting som virker så demotiverende som å bli ignorert i en faglig sammenheng. Spør denne tåpelige læreren om hun tror at de andre i klassen blir mer aktive når de ser hva som skjer med han ene som er aktiv? 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Det høres litt kjedelig ut for sønnen din ja, men det er helt sikkert for at læreren må høre alle. Selv så spør jeg ikke elevene på den måten, jeg spør og plukker selv ut den som skal svare uten at noen rekker opp hånden. Ta det opp med læreren, h*n gjør det sikkert ikke i vond mening. 0 Siter
Kvinna Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 I mine skoledager skjedde tilsvarende ofte hvis det var den samme som gikk igjen som eneste person som rekker opp hånden. Læreren visste da at vedkommende elev var "flink", men ville ikke la de andre elevene få sjansen til å "gjemme" seg bak en flink elev og dermed alltid unngå å svare eller "bli hørt". Er nok mye i det du skriver der, men kan jo bli litt feil det og! Jeg var en sånn flittiglise som alltid rakk opp hånda, men jeg tror jeg kan telle på et par hender hvor mange ganger jeg svarte høyt på noe i klasserommet. Det føltes ganske jævlig å bli behandlet som luft. Jeg mener at flinke elever også bør bli sett. Unnskyldningen om at "de svake må jo ikke bare gjemme seg" er ikke så god. Mener skolen bør ha plass til alle. Det endte med at jeg skippet lekser, gadd ikke forberede meg, for det var jo ingen som la merke til det uansett. Prøvene kunne jeg "skippertakslese" til, og det gikk bra allikevel... 0 Siter
morsan Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Er nok mye i det du skriver der, men kan jo bli litt feil det og! Jeg var en sånn flittiglise som alltid rakk opp hånda, men jeg tror jeg kan telle på et par hender hvor mange ganger jeg svarte høyt på noe i klasserommet. Det føltes ganske jævlig å bli behandlet som luft. Jeg mener at flinke elever også bør bli sett. Unnskyldningen om at "de svake må jo ikke bare gjemme seg" er ikke så god. Mener skolen bør ha plass til alle. Det endte med at jeg skippet lekser, gadd ikke forberede meg, for det var jo ingen som la merke til det uansett. Prøvene kunne jeg "skippertakslese" til, og det gikk bra allikevel... Veldig enig i det du skriver. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.