fei1365380229 Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Jeg hører ofte foreldre si, nesten med stolthet i stemmen; "hun er en sånn guttejente som liker fotball og klatring i trær". Jeg har selv en jente som liker rosa, sminke, dukker, klatring i trær, fotball, vill lek med gutter og jenter, playstation osv., men hun er ikke noen jentejente eller guttejente. Hun er en jente som får gjøre det hun ønsker å gjøre. Hvorfor sier man guttejente, med stolthet i stemmen, men ikke jentegutt med stolthet? 0 Siter
Sofies mamma Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Er guttejente tøft og modig og det er man stolt av? Ikke en pinglete rosa-jente liksom. Har fått det inntrykket av noen foreldre. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Det irriterer meg voldsomt også! Akurat som om det å være gutt er bedre enn å være jente! Dette må være noe som henger igjen fra gamle dager... På tide å snu denne trenden! 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Godt spørsmål! Må innrømme at jeg selv også synes det er litt tøft med små guttejenter, kanskje fordi de ikke lever opp til det konservative idealet med pene, stille og snille jenter? Selv har jeg en gutt som er like glad i å pynte seg og leke prinsesse som å sykle, sparke fotball og leke vilt ute. Tenker da ikke at det ene er "kulere" enn det andre. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Fordi gutteaktiviteter og -verdier fremdeles rangerer høyere i samfunnet vårt, dessverre. Selv om mye har forandret seg, er det mange ubevisste holdninger som henger igjen. Nå er det stort sett greit, og til og med litt tøft, at jenter gjør gutteting, mens gutter som liker klassiske jenteaktiviteter blir sett litt ned på. Dermed har jenter utrolig mye større register i forhold til å definere seg selv som person. Jeg ser det på sønnen min også. Han synes det er ganske urettferdig at jenter får lov til å turnere prinsessekjoler og tøffe olabukser, perling og fotball, smykker og treklatring etter hjertens lyst, mens han får tyn så fort han vil ha på seg en liten ring, stakkars. ;o) 0 Siter
GKL Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 God, gammel norsk oppfatning: Gutter er kjekke, harde, tøffe, barske, sterke, modige, raske, staute mm. Jenter er søte, myke, nusselige, sippete, sutrete, pysete, sladrete, ømtålelige, svake, trege osv... Med utgangspunkt i disse stereotypene er det nok bedre med en datter som er "guttejente" enn en sønn som er "jentegutt". See? 0 Siter
nynne Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Sønnen min er utifra "gammeldagse" definisjoner ganske "guttete". Men han er jammen med på leken når jentene skal pynte seg og være prinsesser. Jeg kan love deg at jeg steilet da jeg fikk se bildene far i huset hadde tatt av min sønn i Tingelingkostyme, rosa sminke og glitter i håret. joda. Det var gutten sin det tenker jeg... 0 Siter
Velouria Skrevet 24. september 2005 Skrevet 24. september 2005 Den eldste jenta mi er av den forsiktige typen, iallefall ikke så tøff i trynet som lillesøster som ikke skyr noenting bortsett fra dyr Jeg har aldri omtalt henne som guttejente jeg heller, om noen spør hvordan hun er sier jeg ofte at hun er ei jente med bein i nesa og som tør å stå på krava. Det gjør forsåvidt storesøster også, men hun er mer diplomatisk av seg. Eldste er diplomat som sin far og yngste bare går på, slik som sin mor. Guttejente greiene er (som de andre også sier) noe som henger igjen fra gammelt av, jeg fikk ofte den betegnelsen selv, ikke fra familien, men fra andre. (lang og rar setning, det er for tidlig på dagen..) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.