Gå til innhold

Overvektig 11 åring..


Gjest bussy mama

Anbefalte innlegg

Gjest bussy mama

Hei

Jeg skrev inn her for et halvt år siden ang min datter som fikk beskjed av legen om at hun var 30% overvektig og at hun skulle kutte ned på matinntak og ikke spise kveldsmat osv.

Ærlig talt.. nå har det gått nesten 7 mnd.. og jenta vokser.. mer og mer. Hun veier nå 54 kg(altså 7kg opp) og kanskje litt høyere enn for 7 mnd siden.. la oss si hun nærmer seg 150cm. (har ikke målt henne i det siste) Vi har prøvd det meste nå,og hun er mye mer i aktivitet enn hun var..ute å går tur med hunden to ganger i uken,har begynt i håndball nå(litt for tidlig å se om det har noen funksjon enda)spiser mindre..men alikevel så blir hun bare større og større..ikke no godteri eller søtt i uka...noooe må jeg gjøre feil..?Har også tatt dette opp med henne..prøver å få henne til å forstå at det er for hennes beste,da hun faktisk er plaget av dette daglig.Er ikke det at jeg skal ha henne ned i vekt.. men ikke opp! Kan det være en annen grunn til at hun går opp? Legen har tatt blodprøve av henne.. og den var bra.Blir litt frustrert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har selv en stesønn som slet med overvekt. Han er nå 14 år og har forbedret seg en god del. (66 kilo på 165 cm)

Her viste det seg at han spiste mye som vi ikke visste om. Kanskje det er slik hos dere også? Spiser ho en del som du ikke har kontroll over?

Ellers er tipset å endre matvanene til familien. Da vil ikke ho merke at ho får spesiell oppmerksomhet. Les litt i Fedon Lindberg sin bok, og juster kostholdet litt ut fra dette.

Det virker som om ho ikke er i noe særlig aktivitet. To turer med hunden hver uke + litt håndball.

Går ho til/fra skolen hver dag? Dette er "gratistrening" som barna har supergodt av. Det sies at barn skal være i aktivitet minst 1 time hver dag, og at voksne skal være i aktivitet minst 30 minutter hver dag. Jeg har derfor stor tro på mer aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bussy mama

Har selv en stesønn som slet med overvekt. Han er nå 14 år og har forbedret seg en god del. (66 kilo på 165 cm)

Her viste det seg at han spiste mye som vi ikke visste om. Kanskje det er slik hos dere også? Spiser ho en del som du ikke har kontroll over?

Ellers er tipset å endre matvanene til familien. Da vil ikke ho merke at ho får spesiell oppmerksomhet. Les litt i Fedon Lindberg sin bok, og juster kostholdet litt ut fra dette.

Det virker som om ho ikke er i noe særlig aktivitet. To turer med hunden hver uke + litt håndball.

Går ho til/fra skolen hver dag? Dette er "gratistrening" som barna har supergodt av. Det sies at barn skal være i aktivitet minst 1 time hver dag, og at voksne skal være i aktivitet minst 30 minutter hver dag. Jeg har derfor stor tro på mer aktivitet.

Hørtes nok litt lite ut med aktiviteten på den måten jeg skrev det ja.. hehe.. men hun har håndball 2 til 3 kvelder i uken,samt at hun må gå med hunden(de er tre som deler på denne oppgaven,derfor får hun ikke hver dag) Hun sykler mye og ja hun går til skole hver dag:)Ute og hopper og spretter etter lekser og oppgaver er gjort..så ja.. hun er mye i aktivitet:) Vi har flytta inn med min kjæreste som også har to barn.. jeg har lagt om alt av kosthold her også..sunne middager med masse grønt..ungene hans var vant med å få brus og slikkerier alle dager i uken,noe som også er stopp på.. så det er ikke bare jenta mi som får ting snudd litt på.Hele familien har blitt med på omveltningene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktivitet hver dag er løsningen, to turer med hunden i uka blir man ikke slank av. Og slutt helt med godteri og snacks, ha popcorn på lørdager og MEGET begrenset megnde snop hvis dere syns dere bør ha noe. En liten sjokolade, kun en eske pastiller osv. Bare slutt å kjøp det inn, ikke ha usunn mat i skapet i det hele tatt. Si dere skal spare penger til en ferie eller noe, og at du selv har høyt blodtrykk el. Brus er f.eks. skadelig for nyrene. Hele familien må følge opp dette, ut og røre seg hver dag, spise sunt, slutte med godterier og andre søtsaker.Kaker, boller, desserter er til fest (hver helg er ikke fest).

Gå til skolen, gå til aktiviteter, gå på besøk, til butikken, gå ved enhver anledning selv om det er langt. Dra på turer i helgene, gå på ski, oppmuntre til svømming en dag i uken, spill fotball, begynn f.eks. med klatring, kanopadling eller orientering alle sammen.

Hunden trenger en tur hver dag den, gå sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktivitet hver dag er løsningen, to turer med hunden i uka blir man ikke slank av. Og slutt helt med godteri og snacks, ha popcorn på lørdager og MEGET begrenset megnde snop hvis dere syns dere bør ha noe. En liten sjokolade, kun en eske pastiller osv. Bare slutt å kjøp det inn, ikke ha usunn mat i skapet i det hele tatt. Si dere skal spare penger til en ferie eller noe, og at du selv har høyt blodtrykk el. Brus er f.eks. skadelig for nyrene. Hele familien må følge opp dette, ut og røre seg hver dag, spise sunt, slutte med godterier og andre søtsaker.Kaker, boller, desserter er til fest (hver helg er ikke fest).

Gå til skolen, gå til aktiviteter, gå på besøk, til butikken, gå ved enhver anledning selv om det er langt. Dra på turer i helgene, gå på ski, oppmuntre til svømming en dag i uken, spill fotball, begynn f.eks. med klatring, kanopadling eller orientering alle sammen.

Hunden trenger en tur hver dag den, gå sammen.

Ser under her at dere gjør mye av dette allerede. Da er det bare å fortsette den gode trenden, det er nyttig for hele familien det. Snakk gjerne med en kostholdsekspert, de kan ha veldig gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bussy mama

Aktivitet hver dag er løsningen, to turer med hunden i uka blir man ikke slank av. Og slutt helt med godteri og snacks, ha popcorn på lørdager og MEGET begrenset megnde snop hvis dere syns dere bør ha noe. En liten sjokolade, kun en eske pastiller osv. Bare slutt å kjøp det inn, ikke ha usunn mat i skapet i det hele tatt. Si dere skal spare penger til en ferie eller noe, og at du selv har høyt blodtrykk el. Brus er f.eks. skadelig for nyrene. Hele familien må følge opp dette, ut og røre seg hver dag, spise sunt, slutte med godterier og andre søtsaker.Kaker, boller, desserter er til fest (hver helg er ikke fest).

Gå til skolen, gå til aktiviteter, gå på besøk, til butikken, gå ved enhver anledning selv om det er langt. Dra på turer i helgene, gå på ski, oppmuntre til svømming en dag i uken, spill fotball, begynn f.eks. med klatring, kanopadling eller orientering alle sammen.

Hunden trenger en tur hver dag den, gå sammen.

Det er akkurat det.. at hun spiser nesten ikke godteri i det hele tatt...når hun skal kjøpe seg godteri på lørdag så kjøper hun sukkerfri tyggis og en sjokolade..resten av pengene sine bruker hun på ting som skolesaker osv..eller ting til rommet sitt.Hun kjøper seg heller babymiddagsglass(!! syns det er godt) og dyregodt til katten sin istedetfor godteri til seg selv..Og som jeg skrev i innlegg lenger nede så får hun mye mer aktivitet enn det første jeg skrev..bare jeg som skrev litt galt.Hun farter også rundt med stesøster på rollerblades i tillegg til sykling...hun ER i aktivitet hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KariKruskakli

Vet ikke hva dere har i skapene, men prøv å stripp skapene for alle godsaker. Kanskje hun snoker i skapene, uten at du vet det.

Hvis dere drikker saft, så kutt det ut.

Bruk beina isteden for bil, når det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bussy mama

Vet ikke hva dere har i skapene, men prøv å stripp skapene for alle godsaker. Kanskje hun snoker i skapene, uten at du vet det.

Hvis dere drikker saft, så kutt det ut.

Bruk beina isteden for bil, når det er mulig.

det er ikke mulig for henne eller de to andre ungene å spise når de ikke skal her hjemme.. jeg er hjemmeværende og holder øye med det hele tiden.. ikke har de mulighet til å kjøpe seg noe heller for jeg har også pengene deres..Så tror ikke hun spiser noe jeg ikke vet om egentlig..men klart.. unger er utspekulerte også:) Det er ikke noe godis i huset her.. og eneste saften vi har er sukkerfri.Vanskelig dette syns jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

det er ikke mulig for henne eller de to andre ungene å spise når de ikke skal her hjemme.. jeg er hjemmeværende og holder øye med det hele tiden.. ikke har de mulighet til å kjøpe seg noe heller for jeg har også pengene deres..Så tror ikke hun spiser noe jeg ikke vet om egentlig..men klart.. unger er utspekulerte også:) Det er ikke noe godis i huset her.. og eneste saften vi har er sukkerfri.Vanskelig dette syns jeg..

Da vet jeg ikke hva slags råd jeg kan gi deg. Høres ut som du gjør alt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bussy mama

Da vet jeg ikke hva slags råd jeg kan gi deg. Høres ut som du gjør alt riktig.

Huff...jeg får fortsette som jeg gjør da,og håpe på at det blir bedre.. tenkte å ta med ungene hver lørdag og svømme da.eneste forandringen jeg kan komme på akkurat her og nå.. bra for min prolaps også i tillegg:)Men tusen takk for råd fra alle sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Huff...jeg får fortsette som jeg gjør da,og håpe på at det blir bedre.. tenkte å ta med ungene hver lørdag og svømme da.eneste forandringen jeg kan komme på akkurat her og nå.. bra for min prolaps også i tillegg:)Men tusen takk for råd fra alle sammen:)

Jeg har stor tro på det å gå jeg.

Gå langt og i hurtig tempo. Ta henne med deg på en lang gåtur hver dag å bli svett.

Men gjør det på en måte så hun ikke sjønner at hun er på slankekur.

Det er jo ikke sikkert hun går så langt når hun skal lufte hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bussy mama

Jeg har stor tro på det å gå jeg.

Gå langt og i hurtig tempo. Ta henne med deg på en lang gåtur hver dag å bli svett.

Men gjør det på en måte så hun ikke sjønner at hun er på slankekur.

Det er jo ikke sikkert hun går så langt når hun skal lufte hunden.

Ja gå er bra.. men jeg skjønner ikke åssen folk får tid til det hver dag jeg.. nå begynner jeg å jobbe igjen,og kællen jobber.. når vi kommer hjem må jeg lage middag..for så å hjelpe med lekser (kællen jobber myyyye så jeg må ta det med ungene) og når man først da er ferdig med det.. så er det kvelden..da er det leketiden til ungene.. skal jeg da bruke den tiden på å gå tur med henne de dagene som det ikke er håndballtrening? Døgnet har for få timer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KariKruskakli

Ja gå er bra.. men jeg skjønner ikke åssen folk får tid til det hver dag jeg.. nå begynner jeg å jobbe igjen,og kællen jobber.. når vi kommer hjem må jeg lage middag..for så å hjelpe med lekser (kællen jobber myyyye så jeg må ta det med ungene) og når man først da er ferdig med det.. så er det kvelden..da er det leketiden til ungene.. skal jeg da bruke den tiden på å gå tur med henne de dagene som det ikke er håndballtrening? Døgnet har for få timer..

Jeg kjenner meg godt igjen i den situasjonen;)

Det var bare et forslag. Jeg har tynne barn, så jeg slipper å tenke på det. Men jeg tror jeg ville ha prøvd så godt jeg kan å prioritere dette, om jeg var deg.

Svømmehallen på lørdager er sikkert bra. Ihverfall bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gå er bra.. men jeg skjønner ikke åssen folk får tid til det hver dag jeg.. nå begynner jeg å jobbe igjen,og kællen jobber.. når vi kommer hjem må jeg lage middag..for så å hjelpe med lekser (kællen jobber myyyye så jeg må ta det med ungene) og når man først da er ferdig med det.. så er det kvelden..da er det leketiden til ungene.. skal jeg da bruke den tiden på å gå tur med henne de dagene som det ikke er håndballtrening? Døgnet har for få timer..

Hva med å kjøpe inn noen gymballer (sånne store på ca 65 cm i diameter), som dere kan trene på, men som samtidig er gøy, så alle kan være med?

En sånn fx: http://www.trimogtrivsel.no/nettbutikk/catalog/product_info.php?products_id=440

NB! Mange av de gymballene som selges har en diameter på 75 cm, noe som er i største laget selv for normalhøye kvinner, så de er nok altfor store for en 11-åring.

Vil i alle fall tro at dette er noe som kan lekes inn, så det ikke blir så fokus på slanking, men heller lystbetont aktivitet, som dere kanskje kan drive med sammen, mor og datter, eller også med søsknene.

Ikke at det bør erstatte å komme seg ut i frisk luft, men om det er vanskelig å komme seg ut på kveldene, så kan dette kanskje være et alternativ da? Og heller ta noen lange turer i forholdsvis høyt tempo på lørdag og/eller søndag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes nok litt lite ut med aktiviteten på den måten jeg skrev det ja.. hehe.. men hun har håndball 2 til 3 kvelder i uken,samt at hun må gå med hunden(de er tre som deler på denne oppgaven,derfor får hun ikke hver dag) Hun sykler mye og ja hun går til skole hver dag:)Ute og hopper og spretter etter lekser og oppgaver er gjort..så ja.. hun er mye i aktivitet:) Vi har flytta inn med min kjæreste som også har to barn.. jeg har lagt om alt av kosthold her også..sunne middager med masse grønt..ungene hans var vant med å få brus og slikkerier alle dager i uken,noe som også er stopp på.. så det er ikke bare jenta mi som får ting snudd litt på.Hele familien har blitt med på omveltningene:)

Men da høres det jo helt OK ut. Merkelig at ho da har "klart" å legge på seg såpass mye på kort tid.

Uansett er jo vel nå på vei inn i puberteten. Vet at mange går ned en god del i den perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bussy mama

Hva med å kjøpe inn noen gymballer (sånne store på ca 65 cm i diameter), som dere kan trene på, men som samtidig er gøy, så alle kan være med?

En sånn fx: http://www.trimogtrivsel.no/nettbutikk/catalog/product_info.php?products_id=440

NB! Mange av de gymballene som selges har en diameter på 75 cm, noe som er i største laget selv for normalhøye kvinner, så de er nok altfor store for en 11-åring.

Vil i alle fall tro at dette er noe som kan lekes inn, så det ikke blir så fokus på slanking, men heller lystbetont aktivitet, som dere kanskje kan drive med sammen, mor og datter, eller også med søsknene.

Ikke at det bør erstatte å komme seg ut i frisk luft, men om det er vanskelig å komme seg ut på kveldene, så kan dette kanskje være et alternativ da? Og heller ta noen lange turer i forholdsvis høyt tempo på lørdag og/eller søndag?

eh...nå er dette sikkert et teit spørsmål...men hva i alle dager gjør man med de ballene da? Hvis det de ikke er til å kaste eller sparke mener jeg.. eh.. ligge oppå å rulle frem og tilbake?? Syns sikkert jeg er dum nå men de der har jeg aldri vært borti..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bussy mama

Men da høres det jo helt OK ut. Merkelig at ho da har "klart" å legge på seg såpass mye på kort tid.

Uansett er jo vel nå på vei inn i puberteten. Vet at mange går ned en god del i den perioden.

ja får håpe det..syns lissom jeg har prøvd det meste se.. og tatt vekk alt usunt.Men nå som det er full fart med håndballen frem over også så håper jeg det hjelper litt det også.. hun har så mye å gjøre nå så det bør gå bedre nå syns jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh...nå er dette sikkert et teit spørsmål...men hva i alle dager gjør man med de ballene da? Hvis det de ikke er til å kaste eller sparke mener jeg.. eh.. ligge oppå å rulle frem og tilbake?? Syns sikkert jeg er dum nå men de der har jeg aldri vært borti..

Neida, ikke dumt spørsmål.

Men ja, man kan ligge oppå de og rulle, eller gjøre div. øvelser. Her har du noen eksempler på slike øvelser:

http://exercise.about.com/cs/abs/l/bl_core.htm

http://www.reebokfitness.co.uk/Workout/Gymball.asp

http://www.bodytrends.com/balex.htm og http://www.bodytrends.com/balex1.htm

Noen av ballene selges også med en instruksjons-dvd.

Ballene går forresten under utallige begreper, som fitness ball, gym ball (eller gymball), swiss ball, exercise ball og pilates/yoga ball (det er visstnok en variant av pilates med ball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bussy mama

Neida, ikke dumt spørsmål.

Men ja, man kan ligge oppå de og rulle, eller gjøre div. øvelser. Her har du noen eksempler på slike øvelser:

http://exercise.about.com/cs/abs/l/bl_core.htm

http://www.reebokfitness.co.uk/Workout/Gymball.asp

http://www.bodytrends.com/balex.htm og http://www.bodytrends.com/balex1.htm

Noen av ballene selges også med en instruksjons-dvd.

Ballene går forresten under utallige begreper, som fitness ball, gym ball (eller gymball), swiss ball, exercise ball og pilates/yoga ball (det er visstnok en variant av pilates med ball.

Det så jo nesten litt artig ut ja.. kan fort lage en lek ut av det der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...