Gå til innhold

Urolig mage


Wibecke

Anbefalte innlegg

Vet ikke om du er den rette og spørre, men legger det inn her!!!

Har i flere år vært plaget av urolig mage, det være seg ofte avføring og luft i magen.

Jeg har et normalt kosthold og spiser opptil 5 måltider om dagen. Jeg blir fort sulten etter et måltid, og takler dårlig å gå uten mat. Jeg spiser sundt, grove knekkebrød, brødskiver, diverse pålegg. Drikker ikke melk, spiser sjelden youghurt, men spiser hvitost og drikker av og til Kultura/Biola.

Middagen er ofte variert, med både rå og kokte grønnsaker. Kjøtt og fisk, poteter og pasta.

Jeg har hatt dette siden vi avsluttet prøverørsbehandling våren 1999.

Nå begynner det å bli plagsomt, og alltid gå å være redd for å slippe ut luft i diverse sammenhenger (jobb, sosiale arrangementer).

Jeg trenger råd og hjelp. Hvor får jeg det?

Hilsen Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Susanna Hanvold, klinisk ernæringsfysiolog

Hei.

Kosten så vel som stress kan være årsaken til at mange plages med mageproblemer.

Av din beskrivelse virker det som du har et bra kosthold. Du sier du har mye luft og ofte avføring, men du sier ikke om avføringen ellers er normal. Noen typer mat kan gi mer luft enn andre matvarer. Belgfrukter gir hos mange forbigående luftplager, mens andre reagerer på løk og melkeprodukter. Kullsyreholdig drikke kan også gi et økt luftproblem. Du kan jo prøve deg frem og se om det er noen matvarer som gir større plager enn andre. Jeg vil likevel fraråde at du utelater basismatvarer fra kosten uten av det er gjort undersøkelser som viser at dette er nødvendig. Mange synes Biola er gunstig ved mage-og tarmproblemer. Prøv å drikk Biola hver dag og se om du oppnår en forbedring.

Det er bra du spiser 5 måltider om dagen (som jeg antar er jevnt fordelt?). Grove kornprodukter inneholder fiber som bidrar til en bedre sult- og metthetsregulering enn f.eks lyst brød. Det er derfor bra du spiser grove knekkebrød. Det kan være vanskelig å finne skikkelig grove brød i butikken, men dansk rugbrød og pumpernikkelbrød er anbefalte brødtyper. Ellers kan du jo også spørre på bakeriet. Frukt og grønnsaker inneholder også noe fiber og du bør spise 5 frukt og grønnsaker om dagen.

Siden du har hatt disse plagene så lenge antar jeg at du har snakket med fastlegen din. Det er han/henne som eventuelt vurderer om du bør henvises videre til spesialist. Hvis du føler du ikke får den hjelpen du trenger fra fastlegen bør du vurdere å kontakte en annen lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Kosten så vel som stress kan være årsaken til at mange plages med mageproblemer.

Av din beskrivelse virker det som du har et bra kosthold. Du sier du har mye luft og ofte avføring, men du sier ikke om avføringen ellers er normal. Noen typer mat kan gi mer luft enn andre matvarer. Belgfrukter gir hos mange forbigående luftplager, mens andre reagerer på løk og melkeprodukter. Kullsyreholdig drikke kan også gi et økt luftproblem. Du kan jo prøve deg frem og se om det er noen matvarer som gir større plager enn andre. Jeg vil likevel fraråde at du utelater basismatvarer fra kosten uten av det er gjort undersøkelser som viser at dette er nødvendig. Mange synes Biola er gunstig ved mage-og tarmproblemer. Prøv å drikk Biola hver dag og se om du oppnår en forbedring.

Det er bra du spiser 5 måltider om dagen (som jeg antar er jevnt fordelt?). Grove kornprodukter inneholder fiber som bidrar til en bedre sult- og metthetsregulering enn f.eks lyst brød. Det er derfor bra du spiser grove knekkebrød. Det kan være vanskelig å finne skikkelig grove brød i butikken, men dansk rugbrød og pumpernikkelbrød er anbefalte brødtyper. Ellers kan du jo også spørre på bakeriet. Frukt og grønnsaker inneholder også noe fiber og du bør spise 5 frukt og grønnsaker om dagen.

Siden du har hatt disse plagene så lenge antar jeg at du har snakket med fastlegen din. Det er han/henne som eventuelt vurderer om du bør henvises videre til spesialist. Hvis du føler du ikke får den hjelpen du trenger fra fastlegen bør du vurdere å kontakte en annen lege.

Takk for svar.

Jeg spiser regelmessig, har en jobb hvor det er lite stress. Jeg er ikke en person som lar meg så lett stresse. Jeg spiser også lite belgfrukter/ dvs aldri da jeg ikke liker dette.

Prøver og spise rugbrød, men får samme problem da.

Jeg har akkurat byttet fastlege pga at hun jeg hadde ikke fulgte opp sikkelig.

Løk spiser jeg masse av og er klar over at det gir luftplager. Men det er så godt.

Merker at problemene kommer mer når jeg drikker masse kaffelatte ol.

Men har sjekket det hos legen og jeg er ikke alergisk...

Det jeg egentlig lurte på var om det kunne være noe kronisk, men jeg skal ta dette opp med min nye fastlege!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...