Gå til innhold

Kriterier for tvangsinnleggelse

Anbefalte innlegg

Hva er kriteriene for tvangsinnleggelse?

Er det ikke slik at personen må ha en alvorlig sinnlidelse for §3.1? Eller at det er mistanke om alvorlig sinnlidelse for §3.8?

Hva med personer som er suicidal? Kan man tvangsinnlegge folk for at de er suicidale dersom man ikke tror at de er alvorlig sinnlidende i tillegg?

Noen sier at man kan tvangsinnlegge folk hvis de anses for å være til skade for seg selv eller andre. Men jeg trodde det kun gjaldt å holde folk igjen på nødrett? Hvis folk ikke er sinnlidende, så kan man vel ikke bruke tvang for at de skal holde seg i livet??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/205202-kriterier-for-tvangsinnleggelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men er man ikke per definisjon sinnslidende hvis man er suicidal ?

Ergo at man kan tvangsinnlegges hvis man er suicidal ?

Det er jo akkurat dette som er poenget. Man er ikke nødvendigvis alvorlig sinnslidende selv om man er suicidal. Det er lov å ta livet sitt.

Men jeg antar at de fleste som sier de vil ta sitt liv uten å gi inntrykk av å være alvorlig sinnslidende, vil bli innlagt på 3.8 (observasjon).

Men det blir jo vanskelig dersom pasienten etter ti dagers observasjon fortsatt virker både suicidal og upsykotisk.

Eller hvis en person som er frivillig innlagt (og som har flere alvorlige selvmordsforsøk bak seg) plutselig gir inntrykk av å ville ta sitt liv, men benekter det når man spør rett ut. Da kan man verken holde vedkommende igjen på nødrett, eller legge han inn på noen form for tvang.

Det er jo akkurat dette som er poenget. Man er ikke nødvendigvis alvorlig sinnslidende selv om man er suicidal. Det er lov å ta livet sitt.

Men jeg antar at de fleste som sier de vil ta sitt liv uten å gi inntrykk av å være alvorlig sinnslidende, vil bli innlagt på 3.8 (observasjon).

Men det blir jo vanskelig dersom pasienten etter ti dagers observasjon fortsatt virker både suicidal og upsykotisk.

Eller hvis en person som er frivillig innlagt (og som har flere alvorlige selvmordsforsøk bak seg) plutselig gir inntrykk av å ville ta sitt liv, men benekter det når man spør rett ut. Da kan man verken holde vedkommende igjen på nødrett, eller legge han inn på noen form for tvang.

"Det er jo akkurat dette som er poenget. Man er ikke nødvendigvis alvorlig sinnslidende selv om man er suicidal. Det er lov å ta livet sitt."

Hm, jeg tror du misforstod hva jeg mente.. Det jeg har hørt er at man regnes som sinnslidende når man er suicidal og følgelig kan tvangsinnlegges på bakgrunn av suicidalitet alene.

Altså:

- man er nødvendigvis alvorlig sinnslidende når man er suicidal (suicidaliteten i seg selv regnes som en sinnslidelse)

- følgelig er det ikke lov å ta livet sitt

Det er i hvert fall dette jeg har blitt fortalt:)

Nils Håvard Dahl, psykiater

Men er man ikke per definisjon sinnslidende hvis man er suicidal ?

Ergo at man kan tvangsinnlegges hvis man er suicidal ?

Nei, en er ikke per definisjon "alvorlig sinnslidende" i juridisk forstand kun pga at en er suicidal.

Suicidalitet alene gir derfor ikke grunnlag for tvangsinnleggelse.

Annonse

"Det er jo akkurat dette som er poenget. Man er ikke nødvendigvis alvorlig sinnslidende selv om man er suicidal. Det er lov å ta livet sitt."

Hm, jeg tror du misforstod hva jeg mente.. Det jeg har hørt er at man regnes som sinnslidende når man er suicidal og følgelig kan tvangsinnlegges på bakgrunn av suicidalitet alene.

Altså:

- man er nødvendigvis alvorlig sinnslidende når man er suicidal (suicidaliteten i seg selv regnes som en sinnslidelse)

- følgelig er det ikke lov å ta livet sitt

Det er i hvert fall dette jeg har blitt fortalt:)

Å hindre noen i å ta selvmord er sikkert en omtenksom ting å gjøre i de fleste tilfeller, da de som forsøker å ta sitt sannsynligvis egentlig ønsker å leve.

Men det kan være et ETISK OVERTRAMP å hindre noen i selvmord dersom de virkelig vil det. Dersom man skal prøve å hindre et selvmord, bør man spørre seg om det er noe den andre ønsker, eller om det er noe en gjør mest for sin egen sjelefreds skyld.

Nei, en er ikke per definisjon "alvorlig sinnslidende" i juridisk forstand kun pga at en er suicidal.

Suicidalitet alene gir derfor ikke grunnlag for tvangsinnleggelse.

Så selv om en person er svært suicidal og det er opplagt at vedkommende vil benytte første og beste anledning til å ta sitt liv, så er ikke dette alene nok til tvangsinnleggelse ? Da kan en lege bare la pasienten gå ?

Hm...

Å hindre noen i å ta selvmord er sikkert en omtenksom ting å gjøre i de fleste tilfeller, da de som forsøker å ta sitt sannsynligvis egentlig ønsker å leve.

Men det kan være et ETISK OVERTRAMP å hindre noen i selvmord dersom de virkelig vil det. Dersom man skal prøve å hindre et selvmord, bør man spørre seg om det er noe den andre ønsker, eller om det er noe en gjør mest for sin egen sjelefreds skyld.

Dette glir over i en filosofisk-etisk debatt. Jeg for min del vet ikke om jeg er enig i at man med loven på sin side skal kunne la noen gå hen og ta sitt liv. Og jeg synes det er merkelig dersom det er så at leger ikke plikter å forhindre selvmord (det har jeg spurt NHD om).

• 1 måned senere...

Dette glir over i en filosofisk-etisk debatt. Jeg for min del vet ikke om jeg er enig i at man med loven på sin side skal kunne la noen gå hen og ta sitt liv. Og jeg synes det er merkelig dersom det er så at leger ikke plikter å forhindre selvmord (det har jeg spurt NHD om).

Det er så uklare grenser mellom sinnsyk og frisk,men i noen tilfeller er det lett å se.Kanskje alle tenker på å ta livet sitt en gang iblandt,livet er jo tøft for alle.Men det er jo dumt når man omtrent blir oppfordret til å ta livet sitt,det viser vel hvor kaldt sammfunn vi lever i.Vet om folk som har tatt livet sitt,legen sa etterpå at personen hørte stemmer som sa at han skulle gå å ta livet sitt.Da kan man jo undre på hvorfor ikke denne legen gjorde noe.Og psykiateren han hadde skev ut et helt apotek...det er jo som å gi en selvmordskandidat en pistol...mener jeg.Han hadde prøvd mangen ganger før han klarte det.Fylkeslegen har reagert sterkt i denne saken,og det er begått flere lovbrudd av psykiatrien.Det er jo noe som heter lov om psykisk helsevern,hvor mangen som følger denne loven forblir en gåte.Iallefall på denne plassen,vet ikke hvordan det er andre steder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...