Gå til innhold

Festmiddag for gode venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var ikke dette mat som er mye stekt? Både stekte poteter og kjøtt. Men for andre.... *yummi*

Kjøttet skal da for f*** ikke være MYE stekt! ;)

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

9

• DarkPink

6

• serendipity

5

• annegunn

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Kanskje noen synes det er tidlig, og noen vil ikke ha julemat før jul.

Men pinnekjøtt er digg da:))

Hjemmelaget gryterett.

Rømmegrøt m/ spekemat.

Paier (feks lage ulike paier. En med skinke, osv) m/ gresk salat til.

Hel laks som du har i ovnen med folie. (Og putter inn champiniong osv)

Baccalao (vet ikke om det er vanskelig å lage eller ikke, har ikke lagd det. Men det er mehget godt synes jeg:)

Is med varme bær til dessert er enkelt og godt.

Kos dere:)

Julemat vil vi ikke ha. Spekemat synes jeg passer bedre om sommeren. Pai er deilig, Kanskje det?

Lager en knallgod ovnsstekt laks med purre og sitron inni. Den er kjempegod :-)

Skrevet

Skal vi se...

Tunfiskcarpaccio: Hva med en tørr hvitvin med god fylde, for eksepel en god burguder? Ihvertfall ikke noe nye verden. Eventuelt en frisk rosevin, om ikke polet har solgt ut Rosaura'n.

Helstekt biff: Her trengs kraftig rødvin. Jeg ville nok gått for Rhone, kanskje en Crozes Hermitage? Eller en litt eldre Bordeauxvin. Om dere trenger en litt lettere kjøttvin - kanskje Rioja?

Og til sjokkisdesserten: Noe søtt, hvitt med en god del syre. Helst Sauternes.

Jeg er for Rioja'n.. ;) Kanskje Marques de Vitorie reserva. Eller kanskje til og med gran reserva'n...? ;)

Skrevet

Har du en god oppskrift på sånn derre tzatiki eller hva det nå heter. Har smakt det, og kunne godt tenke meg å lage det...

Gresk Yoghurt (kjøpes i innvandrerbutikker, eller vet også at enkelte meny butikker har en god en), revet agurk (som du siler vannet godt av), evt. litt olivenolje, salt, og hvitløk. Det er en smaksak hvor mye man liker av her oppi. Jeg liker MYE agurk, MYE hvitløk og sånn passe med salt. Jeg bruker ikke olivenolje, og IKKE mynte, da jeg ikke liker disse to smakene i min tsatziki.

Skrevet

Ikke jeg ;(

Og har ikke igjen noen mini-cheddars heller? :(

Skrevet

Carpaccio til forrett. Gjerne av tunfisk, det er helt nydelig! :)

Helstekt entrecote til hovedrett. Med en kraftig rødvinssaus og råstekte poteter med timian til. Og glaserte babygulrøtter, f.eks. Eller kanskje en puré av jordskokk.

Og sjokoladefondant til dessert. :)

Yømmi... Be annegunn komme med vintips som passer til, hun er helt konge på det. :)

Hva er Carpaccio ?

Entrecôte er jo deilig....

Har du oppskrift på den sjokoladedesserten?

Skrevet

Kjøttet skal da for f*** ikke være MYE stekt! ;)

Nei, selvsagt ikke. Men jeg tolket det som om at det egentlig ikke burde være stekt nesten i det hele tatt.

Skrevet

Og har ikke igjen noen mini-cheddars heller? :(

Har du ikke lest neinei-lista mi? Cheddarkjeks er definitivt ute.

Skrevet

Nei, selvsagt ikke. Men jeg tolket det som om at det egentlig ikke burde være stekt nesten i det hele tatt.

Neida. ;)

Skrevet

Har du ikke lest neinei-lista mi? Cheddarkjeks er definitivt ute.

Du får prøve deg med Ritz crackers istedet. de er ikke like gode i utgangspunktet, så det vil ikke være noe stort loss dersom du skulle bli helt anti. ;)

Skrevet

Du får prøve deg med Ritz crackers istedet. de er ikke like gode i utgangspunktet, så det vil ikke være noe stort loss dersom du skulle bli helt anti. ;)

Jeg er ikke så innmari glad i ritzkjeks i utgangspunktet.

Uansett har jeg gitt opp, det eneste som hjelper er egentlig horisontalen på sofaen. Mat er noe jeg døtter i meg når jeg blir kvalm.

Skrevet

Det hørtes godt ut. Men vi har litt aversjon mot blomkålsuppe, etter en kvalmende opplevelse i studietida....

Det var jo leit - for denne er god og litt utenom den vanlige blomkålsuppa.

Skrevet

Hva med tapas isteden, da trenger du ihvertfall ikke forrett og man kan spise i timesvis :o)

Noen forslag til retter:

Olivenbrød med soltørkede tomater, kjeks til tapas

Kyllingspidd ala tikka masala,

kjøttboller med fetaost og pepperoniskinke, scampi med spekeskinke og mozzarellaost,

laksemousse med reker og sitron, lammespyd med aprikossaus, fylte egg med kaviar, fylte sopp.

Spinatpai med sorte oliven

Noen forskjellige ost og kjeks, druer, stangselleri

Tomat, mozzarella og basilikumsalat.

Serranoskinke, melon, ananas og papaya skåret i skiver

Avokadodressing, rømmedressing

Og en god kake til dessert.

Skrevet

Har du en god oppskrift på sånn derre tzatiki eller hva det nå heter. Har smakt det, og kunne godt tenke meg å lage det...

Jeg har aldri laget det selv, men jeg fant to oppskrifter som har oppført det som forrett og ikke tilbehør.

http://matoppskrift.no/sider/oppskrift2118967850.asp

http://matoppskrift.no/sider/oppskrift2163.asp

Du kan jo mekke litt sånn som du selv vil også da. Servere med tomat og agurk, kanskje fetaost, eller sammen med salat som serendipity synes. Det er ihvertfall SNADDER =)

Skrevet

Det var jo leit - for denne er god og litt utenom den vanlige blomkålsuppa.

Fikk nesten lyst til å prøve den likevel, kanskje vi kunne komme oss gjennom de vonde minnene... :-)

Skrevet

Jeg har aldri laget det selv, men jeg fant to oppskrifter som har oppført det som forrett og ikke tilbehør.

http://matoppskrift.no/sider/oppskrift2118967850.asp

http://matoppskrift.no/sider/oppskrift2163.asp

Du kan jo mekke litt sånn som du selv vil også da. Servere med tomat og agurk, kanskje fetaost, eller sammen med salat som serendipity synes. Det er ihvertfall SNADDER =)

Ble så innmarig sulten nå, av alt dette matpratet :-)

Skrevet

Fikk nesten lyst til å prøve den likevel, kanskje vi kunne komme oss gjennom de vonde minnene... :-)

Du kan jo prøve den på en hverdag først, og se om du overlever *ler*

Gjest Masahiro
Skrevet

YTREFILET M/BOURGOGNE SAUS Beregnet til 8 personer

Dette trenger du:

1,2 kg ytrefilet av storfe

smør/olje til steking

2 sjalottløk

1 hvitløksbåt

100 g friske sjampinjonger

2 ss persille, helst flatbladet

1/2 ts salt

1 krm pepper

Saus:

2 sjalottløk

3 dl rødvin

1 dl vann

4 ss fond/kraft fra flaske (helst kalv)

1 ss tomatpurè

1 krm hvit pepper

2 ts maisenna

evt. frisk timian

Grønnsaker:

1 kg poteter

3 store gulrøtter

1 stor bit knollselleri

2 løk

100 g salt flesk

smør, salt og pepper

Grønnsakene:

Gjør i stand grønnsakene på forhånd. Still ovnen på 225 graders varme.Skrell poteter, rotfrukter og løk. Skjær alt i grove terninger. Skjær flesket i strimler.La alt få en lett steking/omrøring i stekepanne (ikke så mye grønnsaker om gangen) og legg det over i langpanne. Salte og pepre.Sett pannen midt i ovnen og la det steke i ca 20 minutter. Det hele varmes i ovnen ca 10 minutter før man går til bords, og holdes varmt under folie mens kjøttet er i ovnen.

Kjøttet:Skjær ytrefileten i 8 biter. Brun dem raskt på alle kanter i varm olje/smør i panne.Legges over i form/langpanne. Settes i kjøleskapet.

"Fyll":Skrell og hakk sjalottløk til "fyll". Grovhakk sopp og fres alt i smør. Krydre med timian, persille, salt og pepper.Saus:Skrell og hakk sjalottløk til sausen. Kok den sammen med vin, vann, fond, tomatpurè og pepper i ca 10 minutter. Rør ned maisenna utrørt i litt vann. Smak sausen til.

Før servering:Ta ut kjøttet og fordel "fyllet" på. Stek det midt i ovnen på 225 g i ca 10 minutter.Varm sausen. Husk at kjøttet trenger å hvile noen minutter før man skjærer i det.Server det hele med de ferdig stekte/kokte grønnsakene

Mitt forslag til hovedrett :)

Dessert?

Helt enkelt:

Pærer med Mintsjokolade

Beregnet som 4 porsjoner

Ingredienser:

8 halve pærer

8 tynne mint sjokolader, gjerne "After-Eight".

Vaniljeis eller kremfløte

Gjerne noen cocktailbær eller kirsebær til pynt

Fremgangsmåte:Legg kokte/hermetiserte halve pærer uten lake på et ildfast fat. Legg en mint sjokolade på hver halvdel. Sett fatet midt i ovnen ved 225 grader. La det stå i ca. 10 minutter til sjokoladen har smeltet.Serveres umiddelbart med vaniljeis eller kald vispet fløte

Forrett kan sikkert andre være behjelpelig med? Bruker det sjelden...

Skrevet

Julemat vil vi ikke ha. Spekemat synes jeg passer bedre om sommeren. Pai er deilig, Kanskje det?

Lager en knallgod ovnsstekt laks med purre og sitron inni. Den er kjempegod :-)

Nam! Hørtes godt ut med sitron og purre inni. Det må jeg prøve!:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...