Freya Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Vet ikke om noen gode forslag på forrett og dessert, men hva med en fiskerett til hovedrett? Hvis mannen din ikke kan spise mye stekt mat, så må vel det passe bra. Hva med steinbit, breiflabb eller laks? Her kan du finne oppskrifter på fisk: http://www.godfisk.no/page?id=148 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Forrett: marinert sjampinjongsalat Hovedrett: ovnsbakt kveite med purélokk av parmesan og gressløk, hjemmelagd søtpotetmos og blomkålkrem Dessert: Gino (frukt i biter, med revet, hvit sjokolade som grilles raskt i ovnen så sjokoladen karamelliseres) eller en god sorbet. 0 Siter
DarkPink Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Forrett: marinert sjampinjongsalat Hovedrett: ovnsbakt kveite med purélokk av parmesan og gressløk, hjemmelagd søtpotetmos og blomkålkrem Dessert: Gino (frukt i biter, med revet, hvit sjokolade som grilles raskt i ovnen så sjokoladen karamelliseres) eller en god sorbet. Jeg kommer på festmiddag hos deg neste gang. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Jeg kommer på festmiddag hos deg neste gang. Det kan du trygt gjøre. Selv er jeg brukbar på kjøkkenet, og mannen min er en mester. Virkelig. ;o) 0 Siter
DarkPink Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Det kan du trygt gjøre. Selv er jeg brukbar på kjøkkenet, og mannen min er en mester. Virkelig. ;o) Helt vann i munnen jeg nå. Finnes det en oppskrift på nettet på den hovedretten? 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Helt vann i munnen jeg nå. Finnes det en oppskrift på nettet på den hovedretten? Til 4 gode stykker kveite (200-400 g pr stykke): Ca 4-6 ss revet, fersk parmesan, 4-6 ss gressløk, 4 ss persille, 4-5 ss olivenolje, litt sitron. Bland dette sammen til en litt smuldrete puré. Legg kveiteskivene i en form, dekk hvert stykke med et godt lag puré. Stek i ovnen på 200 grader i ca 10 minutter, avhengig av hvor tykke fiskestykkene er. Det blir skikkelig saftig og godt! 0 Siter
DarkPink Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Til 4 gode stykker kveite (200-400 g pr stykke): Ca 4-6 ss revet, fersk parmesan, 4-6 ss gressløk, 4 ss persille, 4-5 ss olivenolje, litt sitron. Bland dette sammen til en litt smuldrete puré. Legg kveiteskivene i en form, dekk hvert stykke med et godt lag puré. Stek i ovnen på 200 grader i ca 10 minutter, avhengig av hvor tykke fiskestykkene er. Det blir skikkelig saftig og godt! Ah.... =) Mulig jeg er litt grønn nå, men får man kjøpt disse stykkene uten bein, eller må man plukke de ut mens man spiser....? 0 Siter
Gjest festeliglag Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Hva med pepperbiff med potetbåter og løk til? Peppersaus er selvfølgelig et must til dette. Brokkoli, babygullerøtter og rosenkål er nydelig til. Kjempeflott mat og kjempegodt! Her er en link til en kinesisk vri med mais til av dette: http://images.google.no/imgres?imgurl=http://www.toro.no/magasin_mysti/bilder/pepperbiff_stor.jpg&imgrefurl=http://www.toro.no/magasin_mysti/index.php%3Fmapping%3D5&h=229&w=191&sz=13&tbnid=GcK2i1DdbGwJ:&tbnh=103&tbnw=85&hl=no&start=2&prev=/images%3Fq%3Dpepperbiff%26svnum%3D10%26hl%3Dno%26lr%3D%26sa%3DN Lykke til med festmiddagen! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 YTREFILET M/BOURGOGNE SAUS Beregnet til 8 personer Dette trenger du: 1,2 kg ytrefilet av storfe smør/olje til steking 2 sjalottløk 1 hvitløksbåt 100 g friske sjampinjonger 2 ss persille, helst flatbladet 1/2 ts salt 1 krm pepper Saus: 2 sjalottløk 3 dl rødvin 1 dl vann 4 ss fond/kraft fra flaske (helst kalv) 1 ss tomatpurè 1 krm hvit pepper 2 ts maisenna evt. frisk timian Grønnsaker: 1 kg poteter 3 store gulrøtter 1 stor bit knollselleri 2 løk 100 g salt flesk smør, salt og pepper Grønnsakene: Gjør i stand grønnsakene på forhånd. Still ovnen på 225 graders varme.Skrell poteter, rotfrukter og løk. Skjær alt i grove terninger. Skjær flesket i strimler.La alt få en lett steking/omrøring i stekepanne (ikke så mye grønnsaker om gangen) og legg det over i langpanne. Salte og pepre.Sett pannen midt i ovnen og la det steke i ca 20 minutter. Det hele varmes i ovnen ca 10 minutter før man går til bords, og holdes varmt under folie mens kjøttet er i ovnen. Kjøttet:Skjær ytrefileten i 8 biter. Brun dem raskt på alle kanter i varm olje/smør i panne.Legges over i form/langpanne. Settes i kjøleskapet. "Fyll":Skrell og hakk sjalottløk til "fyll". Grovhakk sopp og fres alt i smør. Krydre med timian, persille, salt og pepper.Saus:Skrell og hakk sjalottløk til sausen. Kok den sammen med vin, vann, fond, tomatpurè og pepper i ca 10 minutter. Rør ned maisenna utrørt i litt vann. Smak sausen til. Før servering:Ta ut kjøttet og fordel "fyllet" på. Stek det midt i ovnen på 225 g i ca 10 minutter.Varm sausen. Husk at kjøttet trenger å hvile noen minutter før man skjærer i det.Server det hele med de ferdig stekte/kokte grønnsakene Mitt forslag til hovedrett Dessert? Helt enkelt: Pærer med Mintsjokolade Beregnet som 4 porsjoner Ingredienser: 8 halve pærer 8 tynne mint sjokolader, gjerne "After-Eight". Vaniljeis eller kremfløte Gjerne noen cocktailbær eller kirsebær til pynt Fremgangsmåte:Legg kokte/hermetiserte halve pærer uten lake på et ildfast fat. Legg en mint sjokolade på hver halvdel. Sett fatet midt i ovnen ved 225 grader. La det stå i ca. 10 minutter til sjokoladen har smeltet.Serveres umiddelbart med vaniljeis eller kald vispet fløte Forrett kan sikkert andre være behjelpelig med? Bruker det sjelden... Mmmmmmmm! Det fristet virkelig :-) Må høre med mannen min om han tror han tåler det (er veldig ømfintlig mot stekt mat, men noe stekt tåler han maten). Gleder meg til lørdag, jeg! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Vet ikke om noen gode forslag på forrett og dessert, men hva med en fiskerett til hovedrett? Hvis mannen din ikke kan spise mye stekt mat, så må vel det passe bra. Hva med steinbit, breiflabb eller laks? Her kan du finne oppskrifter på fisk: http://www.godfisk.no/page?id=148 Vi hadde nettopp det i fjor: en fantastisk fiskerett med steinbit, breiflabb og laks :-) 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Ah.... =) Mulig jeg er litt grønn nå, men får man kjøpt disse stykkene uten bein, eller må man plukke de ut mens man spiser....? Det som er så fint med gode kveitestykker, er at de nesten ikke har småbein i det hele tatt. Det er litt avhengig av kveitas størrelse, men som regel er det bare et stort "midtbein" å bekymre seg for. Vet ikke om man får den uten også, det kan godt hende. 0 Siter
pablito Skrevet 14. november 2005 Skrevet 14. november 2005 Til forrett; kald eller varm avocadosuppe. Hovedrett; Baccalao (det er lett å lage!) Dessert; sjokolademousse Alt kan forberedes god tid i forveien, så kan du ta det litt med ro den dagen gjestene skal komme. Pynte bord og deg selv..... 0 Siter
flowy Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Mmmmmm! Deilig! Men mannen min kan ikke ha stekt bacon. Må prøve å finne noe annet. Kan han spise spekeskinke? Det kan også brukes. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.