entype Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Hei. Kjæresten min sliter litt for tiden. Hun er depressiv, sover fryktelig mye, er likegyldig, viser lite følelser og er mye lei seg. Hun har for en god tid siden møtt veggen, og var sykemeldt i en god stund, hun gikk for 1 år siden tilbake i arbeidet. Vi har kun vært sammen i et halvt år, og nå er hun inne i en dårlig periode. Jeg har lest at med depresjon, så skal man være støttende, gi komplimenter og annerkjenne at dette faktisk er en lidelse. jeg gjør dette så godt jeg kan tror jeg, men merker at det er tøft, Å gå i uker uten å noen følelser gjengitt. Min kjære jobber nattevakt og har dårlig rutine i livet sitt. jeg har foreslått jobbskifte, for jeg tror dårlig rytme i hverdagen kan være en katalysator til mye av det. men jeg vet jo selvfølgelig ikke. Min kjære har også slitt med flere fastleger som ikke har forstått hennes lidelse og hun har derfor ingen lege som kjenner hennes situasjon. Jeg er litt rådløs nå, for hun er ikke så positiv til å prøve sin nye fastlege. uansett hva jeg gjør, så hjelper jeg henne ikke. Er der noe jeg kan gjøre i dette tilfelle? Og så lurer jeg på om dette kan skyldes lavt stoffskifte, eller jern? 0 Siter
thinkerbell Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Jeg forstår at dette kan oppleves tungt for deg, for det er det. Jeg vil råde deg til å oppmuntre kjæresten din til å skaffe seg en ny primærlege. Jeg tror hun kan trenge hjelp. Hun har det garantert ikke godt med seg selv. Vær ærlig med henne; si hvor forferdelig det er for deg å se at hun har det så vondt -uten at du kan gjøre noe for henne. Kanskje vil hun presse seg til å ta kontakt med legen dersom du sier du er redd for henne. Be henne om å ta litt hensyn til deg som står henne så nær og vis at du gjerne vil være der for henne. mvh. 0 Siter
thinkerbell Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Dine tanker om dårlig rutiner i hverdagen er forøvrig riktig. Uregelmessig søvn, lite fysisk aktivitet og et redusert sosialt liv kan være med på å holde "liv" i en depresjon. 0 Siter
ane2005 Skrevet 9. desember 2005 Skrevet 9. desember 2005 Jeg forstår at dette kan oppleves tungt for deg, for det er det. Jeg vil råde deg til å oppmuntre kjæresten din til å skaffe seg en ny primærlege. Jeg tror hun kan trenge hjelp. Hun har det garantert ikke godt med seg selv. Vær ærlig med henne; si hvor forferdelig det er for deg å se at hun har det så vondt -uten at du kan gjøre noe for henne. Kanskje vil hun presse seg til å ta kontakt med legen dersom du sier du er redd for henne. Be henne om å ta litt hensyn til deg som står henne så nær og vis at du gjerne vil være der for henne. mvh. Hei! Ja - det kan hende hun har jernmangel og/eller lavt stoffskifte. Dette kan utløse depresjon. B-vitamin .- magel kan også utløse depresjoner. Råd henne også til å prøve lysterapi - dette er effektiv. Vet ikke om depresjonen er sterkest om vinter - i ttilfelle kan det være mangel på lys. VBra du støtter henne som du sier du gjør - det er veldig viktig. Ikke sett for store krav til henne. Hun føler seg nok håpløs ovenfor deg., det er såklart ikke noe særlig å ikke greie å prissette kjæresten slik man egentlig vil - uten å få det til. For det er ofte det som kan bli problemet; at den deprimerte føler skyld for å ikke strekke til. Vær tolmodi du - dette går over. God jul! Klem 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.