Gå til innhold

Meditasjon => større hjerne?

Anbefalte innlegg

Jeg er en annen

Studie viser at daglig meditasjon gjør at korteks i hjernen blir fysisk tykkere i områder som har med oppmerksomhet å gjøre:

http://news.yahoo.com/s/space/20051111/sc_space/meditateonthisbuddhisttraditionthickenspartsofthebrain;_ylt=AgzJrbDHs0LqBNCBUM2pVYCs0NUE;_ylu=X3oDMTA3MzV0MTdmBHNlYwM3NTM-

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/206480-meditasjon-st%C3%B8rre-hjerne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørsmål angående meditasjon. Jeg har vurdert å lære meg det, og lurer på om det har dokumentert effekt mot angst og stress?

Takk for svar

Ja, boka mi i sosialpsykologi (eller var det personlighet?) viser ihvertfall til dokumenterte studier på det =)

Jeg er en annen

Spørsmål angående meditasjon. Jeg har vurdert å lære meg det, og lurer på om det har dokumentert effekt mot angst og stress?

Takk for svar

Ja, det er utført flere studier som har vist en slik effekt. Vær imidlertid oppmerksom på at man ikke bør meditere hvis man er psykotisk eller psykosenær (har en tendens til å se eller høre ting andre ikke oppfatter eller har merkelige overbevisninger).

Det fins mange ulike former for meditasjon, noen har religiøse aspekter, andre ikke.

• 4 uker senere...

Vet ikke om en får større hjerne,men du får iallefall økt bevissthet og ser ting i et større perspektiv.

Det har god effekt på lang sikt...Men når du mediterer er det ikke sånn at man får bare gode opplevelser og går i deilig trance.Du kan tenke deg at du lyser inn i en hule,før du slapp lyset inn såg du ingenting,men når lyset slapp til ser du klart.men da kommer også flaggermusene frem.Sånn er det med meditasjon også,det er bra på sikt men man kan også bli dårlig av det.Det kan komme opp ting til bevisstheten du trodde ikke fantes i deg,det åpner også nye dører til andre dimensjoner etterhvert...da er det viktig med bakkekontakt,turer i skogen osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...