Gå til innhold

Eupf og cipralex

Anbefalte innlegg

Nå har jeg gått på 20 mg cipralex pr dag i ett år, og fått et "nytt" liv.

Ikke er jeg så plaget av tvangstanker lenger, sosialangsten er nesten helt borte, og depresjonen er vekk.

I tillegg er jeg blitt helt jevn og stabil i humøret.

Tidligere (før medisiner) var jeg oppfarende, lett antennelig og hadde problemer med temperamentet. I lange perioder var jeg alt for impulsiv og veldig selvdestruktiv. Fordi jeg var så full av selvforakt, følelser og angst, ble jeg også et problem for andre rundt meg.

Jeg fikk tidlig diagnosen emosjonelt ustabil, men i løpet av det året jeg har gått i samtaleterapi nå, har legene gått bort fra denne diagnosen.

Det jeg lurer på er om jeg kan ha vært eupf, men at medisinene har roet meg ned sånn at jeg nå fungerer helt normalt? Eller kan depresjonen ha gjort meg så sint og ustabil som det jeg var?

I og med at både legen og jeg vurderer at jeg har vært stabil såpass lenge nå, er det snakk om å sakte men sikkert seponere cipralex, men jeg er veldig usikker. Vil temperamentet og den lunefulle sinnet mitt ta helt overhånd igjen?

Jeg syns ikke jeg hadde den samme styringen før som det jeg har nå, men så var jeg også langt nede før jeg begynte med medisiner.

Vet ikke hva som kommer av hva..må jeg bare prøve meg fram?

Jeg har hatt flere depresjoner tidligere som ikke har blitt medisinert, men på sett og vis kommet meg likevel. Det har tatt tid da..hver depresjon har var i noen måneder, og de normale periodene i noen uker av gangen før det har gått nedoverbakke igjen.

Ønsker ingen flere nedoverbakker. Vil veldig gjerne være så stabil som jeg er nå. Bør jeg derfor fortsette med cipralex, eller forsøke og trappe ned og se hva som skjer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207633-eupf-og-cipralex/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en annen

EUPF er ikke noe som kommer og går, så hvis du har hatt lengre perioder uten humørsvingninger, så taler det mot diagnosen og mer for tilbakevendende depresjoner (mest sannsynlig atypiske, for da svinger humøret mer "innenfor" depresjonen). Men bare noen uker uten depresjon er kanskje litt lite...

Ellers virker jo ofte SSRI stabiliserende på humøret, så det kan ha positiv effekt på EUPF.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207633-eupf-og-cipralex/#findComment-1497881
Del på andre sider

Gjest hvaereupf

EUPF er ikke noe som kommer og går, så hvis du har hatt lengre perioder uten humørsvingninger, så taler det mot diagnosen og mer for tilbakevendende depresjoner (mest sannsynlig atypiske, for da svinger humøret mer "innenfor" depresjonen). Men bare noen uker uten depresjon er kanskje litt lite...

Ellers virker jo ofte SSRI stabiliserende på humøret, så det kan ha positiv effekt på EUPF.

Hva er eupf?

En bekjent av meg har vært sånn ustabil i humøret, langt,langt over det normale, og ble et annet menneske med zoloft??

Var veldig vanskelig før det.

Vedkommende brukte 100 mg zoloft, og ble helt forandret. Var ikke sint i det hele tatt. Har nå gått ned på 50 mg, og noe av det gamle jeg er kommet tilbake, men OK.

Gikk for en stund siden mange dager uten, på grunn av noe surr med reseptene, da ble han veldig irritabel igjen.

Er det noen diagnose på slike humørsvingninger?? Eller kan det være depresjon som ligger under. Han var ikke trist, men utrolig irritabel og sint. Bagateller kunne få han til å tie i dagesvis???

Nyskjerrig på dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207633-eupf-og-cipralex/#findComment-1497963
Del på andre sider

Etter 1999-2000 har jeg hatt hodet over vann og fungert noen uker av gangen før det virkelig har båret utfor igjen, men det har kanskje vært innenfor den samme depresjonen?

For jeg har også hatt både måneder og til og med år av gangen innimellom de siste 20 årene der jeg ikke har vært deprimert og heller ikke hatt problemer med "humøret". Jeg er i bunn og grunn en positiv og glad person.

Men etter 1999 ble de depressive periodene både hyppigere og varte lenger, og humørsvingningene større (fra apati til raseri) det forferdelige temperamentet, den kokende følelsen i hodet, tvangstankene og angsten, ble virkelig ille før jeg endelig fikk medisiner. Jeg vil ikke bli sånn igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207633-eupf-og-cipralex/#findComment-1498854
Del på andre sider

Jeg er en annen

Hva er eupf?

En bekjent av meg har vært sånn ustabil i humøret, langt,langt over det normale, og ble et annet menneske med zoloft??

Vedkommende brukte 100 mg zoloft, og ble helt forandret. Var ikke sint i det hele tatt. Har nå gått ned på 50 mg, og noe av det gamle jeg er kommet tilbake, men OK.

Gikk for en stund siden mange dager uten, på grunn av noe surr med reseptene, da ble han veldig irritabel igjen.

Er det noen diagnose på slike humørsvingninger?? Eller kan det være depresjon som ligger under. Han var ikke trist, men utrolig irritabel og sint. Bagateller kunne få han til å tie i dagesvis???

Nyskjerrig på dette.

EUPF = Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (også kalt borderline).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207633-eupf-og-cipralex/#findComment-1499331
Del på andre sider

Jeg er en annen

Etter 1999-2000 har jeg hatt hodet over vann og fungert noen uker av gangen før det virkelig har båret utfor igjen, men det har kanskje vært innenfor den samme depresjonen?

For jeg har også hatt både måneder og til og med år av gangen innimellom de siste 20 årene der jeg ikke har vært deprimert og heller ikke hatt problemer med "humøret". Jeg er i bunn og grunn en positiv og glad person.

Men etter 1999 ble de depressive periodene både hyppigere og varte lenger, og humørsvingningene større (fra apati til raseri) det forferdelige temperamentet, den kokende følelsen i hodet, tvangstankene og angsten, ble virkelig ille før jeg endelig fikk medisiner. Jeg vil ikke bli sånn igjen.

En personlighetsforstyrrelse er et tanke- og handlingsmønster som har vedvart i alle fall fra tidlig voksen alder. Sånn sett virker det ikke sannsynlig at du har EUPF.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207633-eupf-og-cipralex/#findComment-1499338
Del på andre sider

Annonse

Hva er eupf?

Nyskjerrig på dette.

Kanskje er jeg sånn som vennen din da. Jeg er nemlig helt "normal" så lenge jeg ikke er deprimert, men så fort jeg ramler ned i en depresjon så blir jeg også vrang, aggresiv og vanskelig..Har fungert helt flott etter at jeg begynte med medisiner. ikke så lett å finne ut hva som er hva egentlig..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207633-eupf-og-cipralex/#findComment-1500109
Del på andre sider

Gjest eupf nyskjerring

Kanskje er jeg sånn som vennen din da. Jeg er nemlig helt "normal" så lenge jeg ikke er deprimert, men så fort jeg ramler ned i en depresjon så blir jeg også vrang, aggresiv og vanskelig..Har fungert helt flott etter at jeg begynte med medisiner. ikke så lett å finne ut hva som er hva egentlig..

Du, angående eupf... det virker ikke på meg som min venn erklar over hvor urimelig han er??? er det tegn på eupf??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207633-eupf-og-cipralex/#findComment-1502258
Del på andre sider

Du, angående eupf... det virker ikke på meg som min venn erklar over hvor urimelig han er??? er det tegn på eupf??

Aner ikke..Jeg vet i alle fall godt når jeg selv er urimelig, og de andre jeg kjenner som har hatt/har diagnosen eupf er i besittelse av varierende grad selvinnsikt. Mitt inntrykk er at hovedproblemet ikke er selvinnsikten, men manglende evne til å takle problemer/utfordringer/psykisk smerte/motgang osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/207633-eupf-og-cipralex/#findComment-1510175
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...