Gå til innhold

Helsepersonell og andre:Engstelse for smitte

Anbefalte innlegg

Gjest profile
Skrevet

Hei,

Sliter en hel del med å engste meg for å bli smittet av sykdommer. Faktisk så tenker jeg gankse mye på det hver dag og har gjordt det i flere år egentlig. Spesiellt nå på denne tiden når mange folk går og er syke så er jeg engstelig for å bli smittet av noe. Det er slike ting som luftveisinfeksjoner, forkjølelse og influensa, ting som smitter lett jeg engster meg mest for. Går på skole og ser jo at andre folk holder seg sammen med folk som åpenbart er syke, skjønner ikke at de tørr. Når noen som hoster eller er hese pratet til meg går jeg nesten automatisk noen skritt tilbake, og jeg synes at det er ubehagelig å prate med dem, for jeg tenker hele tiden på at nå kommer jeg til å bli smittet. Det er nesten så jeg synes det er ubehagelig å puste i luften i et rom når noen som er syke har vært der. Vet jo at jeg ikke kan unngå å bli syk, det hele er egentlig ganske vanskelig. Hvordan forholder dere dere til smitsomme sykdommmer? Hva tenker dere rundt det?

Dere som arbeider innen helsevesenet hvordan orker dere å gå på arbeid hver dag med visset om at dere kan treffe noen med en smitsom sykdom?

Skrevet

Normalt har vi mennesker et så godt immunsystem at det ikke er noe problem. Jeg jobber på en lungeavdeling med mye hosting og harking, og jeg har blitt hostet i ansiktet, men aldri blitt syk! Normalt friske mennesker tar ikke skade av en liten halsinfeksjon. Det skal dessuten litt mer til enn at en med hes stemme snakker til en før en blir veldig syk. Dessuten nå i disse forkjølelsestider, er det minst like viktig med håndhygiene hos både den som er syk og den som er frisk, enn at noen hoster i nærheten av en! Det er ikke farlig å være i samme rom som en som er forkjølet. Dessuten har kroppen godt av å få stimulert på immunforsvaret sitt:)

Lykke til videre! Hvis dette fortsetter å være et stort problem for deg, så synes jeg du skal ta kontakt med legen din som kan henvende deg videre til noen du kan snakke med om dine bekymringer!

Skrevet

Det absolutt meste av det som er mest smittsomt er bare ubehagelig, slett ikke farlig.

Sjansen for å bli smittet av noe som vil sette et varig negativt preg på livet er mikroskopisk. Man taper mye mer med å være overforsiktig. Tenk på alt man da går glipp av.

Normalt god hygiene, ikke overdreven, og ellers enkle forhåndsregler. Av å til blir man litt forkjølet eller sår i halsen, og hva så? Det går over. Å konstant være redd og overpåpasselig gjør et langt større innhogg i livskvaliteten enn å være litt småsyk i ny og ne.

mvh

Gjest profile
Skrevet

Det absolutt meste av det som er mest smittsomt er bare ubehagelig, slett ikke farlig.

Sjansen for å bli smittet av noe som vil sette et varig negativt preg på livet er mikroskopisk. Man taper mye mer med å være overforsiktig. Tenk på alt man da går glipp av.

Normalt god hygiene, ikke overdreven, og ellers enkle forhåndsregler. Av å til blir man litt forkjølet eller sår i halsen, og hva så? Det går over. Å konstant være redd og overpåpasselig gjør et langt større innhogg i livskvaliteten enn å være litt småsyk i ny og ne.

mvh

Det er ubehaget som jeg engster meg for.

Jeg synes det er så fælt å ha det vondt, så er det ikke noe en kan gjøre, må bare vente til det går over. Alt blir kjedelig og ingen ting er noe vits i. Det eneste er å vente til en blir bedre.

Så kommer all usikkerheten, når jeg jeg f.eks. frisk nok til å gå på skole, til å begynne å trene igjen. Hvor lenge skal en la det gå før en oppsøker lege osv. Alle slike vanskelige vurderinger som må taes.

For meg er det ofte slik at når jeg blir syk blir depresjonen bare enda værre, det er liksom bare fortvilelse, og så veldig kjedelig.

Noen av mine tanker omkring det.

Gjest profile
Skrevet

Normalt har vi mennesker et så godt immunsystem at det ikke er noe problem. Jeg jobber på en lungeavdeling med mye hosting og harking, og jeg har blitt hostet i ansiktet, men aldri blitt syk! Normalt friske mennesker tar ikke skade av en liten halsinfeksjon. Det skal dessuten litt mer til enn at en med hes stemme snakker til en før en blir veldig syk. Dessuten nå i disse forkjølelsestider, er det minst like viktig med håndhygiene hos både den som er syk og den som er frisk, enn at noen hoster i nærheten av en! Det er ikke farlig å være i samme rom som en som er forkjølet. Dessuten har kroppen godt av å få stimulert på immunforsvaret sitt:)

Lykke til videre! Hvis dette fortsetter å være et stort problem for deg, så synes jeg du skal ta kontakt med legen din som kan henvende deg videre til noen du kan snakke med om dine bekymringer!

Får nevne at en gang jeg var hos fastlegen så spurte jeg nettopp om dette, hvordan han taklet å arbeide med det han gjorde. Neste pasient kunne jo ha en farlig smittsom sykdom. Men det virket som om han ikke skjønnte hvorfor jeg spurte om det. Bare sa kort at de tok sine forhåndsregler. Kan ikke si jeg ble noe klokere av det.

Skrevet

Får nevne at en gang jeg var hos fastlegen så spurte jeg nettopp om dette, hvordan han taklet å arbeide med det han gjorde. Neste pasient kunne jo ha en farlig smittsom sykdom. Men det virket som om han ikke skjønnte hvorfor jeg spurte om det. Bare sa kort at de tok sine forhåndsregler. Kan ikke si jeg ble noe klokere av det.

Kanskje ikke legen din forsto hva du egentlig mente? Men det er sant, at når man jobber i helsevesenet, så tenker man sjelden over at man selv kan bli syk. Det er klart det er ubehagelig å være syk, men kroppen har som sagt tidligere godt av å bli utsatt for noen smittestoffer, slik at immunforsvaret "oppdaterer seg" litt. Desverre er ikke alt vi skal igjennom i livet like behagelig, men vi må likevel igjennom det. Og det er ikke slik at man ALLTID blir syk, selv om man blir smittet med noe heller, for noen ganger tar immunforsvaret knekken på bakteriene før du blir syk.

Du skriver også at du synes det er vanskelig å vite når du skal ta kontakt med lege, men er du syk, og du er i tvil om dette er noe legen bør se på, så ring legesenteret ditt/ev. legevakta så vil de kunne svare på det. Men som regel ordner kroppen opp på egenhånd, bare man smører seg med litt tålmodighet! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...