Gå til innhold

Søvnproblemer

Anbefalte innlegg

Altså, nå har jeg hatt søvnproblemer over lengre tid. Dvs snart to år. Dette har påvirket meg både fysisk og psykisk, og ofte hindret meg i å komme meg på skolen, og deretter ført til mye fravær. Forøvrig har jeg blitt diagnosert med forsinket søvnfasesyndrom, og jeg har prøvd Melatonin over en lengre periode - uten effekt. For det er ikke bare forsinket søvnfasesyndrom. Tanker og minner holder meg våken, og jeg klarer bare ikke å legge det i venteboksen. Jeg snakker med psykiateren min om dette, men jeg er under 18, og hun synes det er veldig skummelt å skrive ut medisiner. Så nå lurer jeg på hvilke sovemedisiner som finnes - og da vil jeg helst få litt informasjon om medisiner som ikke er så veldig avhengighetsskapende - hvis det finnes noen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208722-s%C3%B8vnproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har og fss og sliter med uro /tanker om natten. Holder døgnrytmen i sjakk med lysbehandling. Brukte først melatonin i tillegg.

Har nå fått tolvon som egentlig er ad med døsighet som bivirkning. Fungerer strålende - sover godt!

Men er kjempenøye med å stå opp eller iallfall våkne å ta lysbehandling så ikke døngrytmen glir ut igjen, for da vet jeg hvordan det blir.

Tolvon er ikke avhengihetsskapende, men kan vel miste litt effekt over tid tror jeg.

Lykke til! Håper du finner en løsning, noe drit å ikke sove!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208722-s%C3%B8vnproblemer/#findComment-1510342
Del på andre sider

Jeg er en annen

Psykiateren er nok tilbakeholden med å skrive ut medisiner fordi du er såpass ung.

Noen vanlige sovemedisiner:

Stilnoct eller Imovane. Dette er innsovningstabletter, og de virker ganske likt. Imovane har litt lenger virketid enn Stilnoct, så den kan være bedre om man og så er plaget med for tidlig oppvåkning. Problem: begge medisinene er potensielt avhengighetsskapende og skal derfor kun brukes i korte perioder.

Ellers er Tolvon eller Vallergan brukt som sovemedisiner, selv om det egentlig dreier seg om henholdsvis et antidepressiva og et antihistamin (allergimedisin). Vanlig bivirkning er hang over dagen etter, men bedrer seg ofte over tid. Man bør ta pauser i behandlingen på to-tre dager hver tredje uke for å "fornye" effekten.

Jeg regner med at standard søvnhygiene, avslappingsteknikker etc. er prøvd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/208722-s%C3%B8vnproblemer/#findComment-1510618
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...