Gjest profile Skrevet 3. desember 2005 Skrevet 3. desember 2005 Hei, Det sies at medisiner mot depresjon bare virker på folk som er deprimerte, at dersom noen som ikke er deprimerte tar dem så blir de ikke i bedre humør av det. Stemmer det? Isåfall finnes det noe som gjør at en føler seg bedre enn "normalt", da helst uten at en mister for mye av funksjonsevnen. 0 Siter
Gjest ikkedeprimertssribruker Skrevet 3. desember 2005 Skrevet 3. desember 2005 det er min erfaring... ssri er en stor miss for mitt vedkommende, og masse flere problemer enn da jeg startet. 0 Siter
Jeg er en annen Skrevet 3. desember 2005 Skrevet 3. desember 2005 Det er en myte at slike medisiner virker bare på deprimerte (selv om virkningen hos deprimerte ofte kan være mer uttalt). Forsøk har vist at også friske opplever bedret humør og pågangslyst ved bruk av slike medisiner. (Husker jeg riktig fortok imidlertid dette seg over en viss tid, men det er ei stund sida jeg leste om dette nå.) I USA er det ikke helt uvanlig at helsepersonell eller andre -- som ikke er derprimerte -- benytter slik piller for å yte mer. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 3. desember 2005 Skrevet 3. desember 2005 Nei, AD vil virke på mange andre også. Jeg vet ikke hvordan det er nå, men for 10 år siden brukte svært mange amerikanske leger SSRI fordi de merket klart bedre yrkesmessig og sosial fungering samt at de fikk en positiv endring av personligheten. 0 Siter
Orio Skrevet 4. desember 2005 Skrevet 4. desember 2005 Nei, AD vil virke på mange andre også. Jeg vet ikke hvordan det er nå, men for 10 år siden brukte svært mange amerikanske leger SSRI fordi de merket klart bedre yrkesmessig og sosial fungering samt at de fikk en positiv endring av personligheten. Er det forsvarlig? Vil de ikke da etter hvert gå på en smell fordi de bruker opp et "kunstig overskudd"? Det er i hvert fall min erfaring, når jeg har unaturlig mye krefter og pågangsmot. Eller er det annerledes når "overskuddet" skyldes medisiner? Hva med oss "vanlige dødelige", kunne vi fått hjelp av medisiner i perioder hvor det kreves ekstra mye av oss? F. eks ved alvorlig sykdom i familien? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.