Gå til innhold

Avhengig av Ritalin?

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på ti år som har ADHD og bruker Ritalin.

Jeg har mistanke om at jeg selv har ADHD og har prøvd Ritalin noen ganger.

Synes selv jeg fikk en god følelse,ble mer avslappet i kroppen og kunne konsentrer meg om ting i lengre perioder.

Etterhvert har det blitt flere tabletter og jeg føler en form for avhengighet. Medisinen er skrevet ut til min datter, og jeg er klar over at slik bruk er ulovlig.

Jeg tar aldri flere tabletter en normal dosering og føler ikke behov for å ruse meg. Bare for å slappe av og ha det bedre en stund. Vil gjerne slutte med dette før det oppdaget, men trenger nok litt hjelp-da jeg føler meg avhengig.

Har ikke lyst til å ta det opp med legen, det er jo ulovlig og jeg regner med at vi da ikke får ha tabletter i huset, og umyndiggjort i forhold til å medisinere min datter.

Jeg nevnte for legen mine mistanker om ADHD hos meg selv, og at jeg hadde prøvd etpar tabletter med god effekt.

Hun henviste meg videre til psykolog som ville utrede meg for dette.

Føler meg nå i en uheldig situasjon og ønsker først og fremst å slutte å stjele medisin. Hva synes du jeg bør gjøre? Er det mulighet at man får prøve Ritalin hvis det viser seg at mistanken om ADHD er rett? Bør jeg legge kortene på bordet hos psykologen og fortelle at jeg bruker Ritalin med jevne mellomrom? Og er denne medisinen avhengighetsskapende i normale doser? Jeg kan godt holde opp noen dager, men suget er der og jeg føler velbehag når jeg har tatt medisin.

Lurer også på om det er noe i det at friske mennesker ikke vil kjenne effekt av Ritalin i en normal dose, mens de med ADHD kjenner tydelig forskjell?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/209367-avhengig-av-ritalin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest søk hjelp

Det spesielle med ADHD barn er at de ikke blir ruset av ritalin som er et amfetamin.

Ritalin virker ikke godt mot ADHD hos vokse og blir svært sjelden utskrevt til voksne.

Du bør legge kortene på bordet og få hjelp før din siouasjon sklir ut enda mer!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/209367-avhengig-av-ritalin/#findComment-1517237
Del på andre sider

Jeg er en annen

"Lurer også på om det er noe i det at friske mennesker ikke vil kjenne effekt av Ritalin i en normal dose, mens de med ADHD kjenner tydelig forskjell?"

Myte.

Fra Child Psychology, fourth edition (Hetherington & Parke): "As measured by behavioral observations and a wide varitey of laboratory tasks, psychostimulants were found to have the same effect on normal children as they do on hyperactives. [...] This effect, in fact, appears to be the same result that is seen when adults are given _small_ dosages of stimulant medication; thus the paradoxical effect appears not to be paradoxical after all."

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/209367-avhengig-av-ritalin/#findComment-1517352
Del på andre sider

Gjest voksen på ritalin

Det spesielle med ADHD barn er at de ikke blir ruset av ritalin som er et amfetamin.

Ritalin virker ikke godt mot ADHD hos vokse og blir svært sjelden utskrevt til voksne.

Du bør legge kortene på bordet og få hjelp før din siouasjon sklir ut enda mer!

"Ritalin virker ikke godt mot ADHD hos vokse og blir svært sjelden utskrevt til voksne."

Det der er bullshit! og direkte misvisende informasjon.

Jeg har selv blitt utredet for ADHD (den gamle metoden via kontrollkommisjonen på Ullevål universitetssykehus for å få prøve ut Ritalin), er middelaldrende og har brukt Ritalin i ett år. Denne fungerer utmerket på meg i standard dose. Dvs 10 mg x 3 pr dag.

Medisinen utskrives av psykiater/overlege og det er helt vanlig praksis i behandlingen av voksne med ADHD.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/209367-avhengig-av-ritalin/#findComment-1517624
Del på andre sider

Gjest en mamma i nord

"Ritalin virker ikke godt mot ADHD hos vokse og blir svært sjelden utskrevt til voksne."

Det der er bullshit! og direkte misvisende informasjon.

Jeg har selv blitt utredet for ADHD (den gamle metoden via kontrollkommisjonen på Ullevål universitetssykehus for å få prøve ut Ritalin), er middelaldrende og har brukt Ritalin i ett år. Denne fungerer utmerket på meg i standard dose. Dvs 10 mg x 3 pr dag.

Medisinen utskrives av psykiater/overlege og det er helt vanlig praksis i behandlingen av voksne med ADHD.

Det stemmer nok det du sier.

Vil gjerne tilføye at dersom voksne ikke får forventet effekt av ritalin er det vanlig å prøve ut conserta, eventuelt stratera.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/209367-avhengig-av-ritalin/#findComment-1522422
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...