hvorfor skjer dette?? Skrevet 10. desember 2005 Skrevet 10. desember 2005 Har ikke klart å finne svar på følgende problemstilling rundt temaet tvangstanker- / handlinger, og håper å få svar på dette. Hvor bra skal en kunne forvente å bli? Har hatt tvangstanker/handlinger en stund, ikke av alvorlig grad, men nok til at det var litt irriterende. Med noen unntak har det gått på å måtte sjekke at komfyren er avslått. Ble henvist til psykolog for ca et år siden. I fellesskap med lege, fant vi ut at dette skulle kunne løses uten medikamenter. Har hatt 5 timer hos psykolog, med veldig god effekt, og vi sluttet med samtaler (med åpen avtale om å ta kontakt ved behov) da jeg var på et nivå at jeg ikke sjekket mer enn en bør gjøre:-) Har ikke klart å holde meg helt nede på det nivået jeg var da jeg sluttet hos psykolog, men ikke så langt i fra. At jeg fremdeles har et lite snev av tvangstanke/handling plager ikke nevneverdig. Spørsmålet blir da: Nå som jeg har kommet så langt som jeg har gjort, er det meningen at jeg skal kunne klare å ta meg i nakken og komme over den siste lille kneiken på egenhånd, burde jeg vært medisinert, eller skal jeg tenke at jeg er så bra som jeg kan bli nå? 0 Siter
Gjest bry Skrevet 11. desember 2005 Skrevet 11. desember 2005 Det er bra at du syns at å gå til psykolog har hjulpet deg,da har du jo mestret mye og blitt kvitt litt av problemet. Så lenge du klarer hverdagen og ikke tvangstankene og tvangshandlingene tar helt over trenger du vel ikke noe...mener jeg iallefall. Det er bra at du mestrer ting bedre nå,håper det går bra med deg fremover. Har lest at det er nevrologisk,og ikke psykisk..så det er jo arvelig.Men det blir jo et psykologisk problem når det ødelegger alt,når hele livet dreier seg om dette..skjekking,vasking,osv. Alle har det jo mere eller mindre....Om det går ant å bli kvitt det? Vet ikke.... 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 11. desember 2005 Skrevet 11. desember 2005 Med såpass moderate symptomer som du beskriver, og med så god effekt av are 5 samtaler, synes jeg at du foreløpig bør kunne unngå medisiner. For 5 samtaler er lite når det er snakk om OCD! Kan du bruke noe av det du lærte i samtalene til å behandle deg selv? Om det sklir litt ut igen, synes jeg du bør ha noen flere samtaler hos psykolog. Tendensen til tvang er en disposisjon som sannsynligvis er genetisk. Derfor vil antagelig "noe" ligge på lur hele tiden og kreve at en motarbeider det for at det ikke skal slå ut. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.