Gå til innhold

Schizofreni eller...en bedre diagnose

Anbefalte innlegg

På stedet jeg bor var det en ung dame som fikk diagnosen "schizofreni", men familien ble svært indignert og etter mye om og menn, ble diagnosen endret. Tilsvarende skjedde for en ung mann jeg kjenner til, etter mye styr fra familien ble diagnosen endret.

Jeg lurer på om diagnosene blir endret for å tilfredstille familiene eller er det lett å gi feil diagnose.

Som pårørende til en ungdom gjør dette meg litt usikker, burde jeg jobbet for å få bort schizofrenidiagnosen? Vil selve diagnosen skape problem fremover? Er det en fordel sosialt å ha en annen diagnose? Burde jeg jobbe for at diagnosen f. eks. ble endret til sosial angst?

Vet blant annet at Modum bad ikke tar imot personer som lider av schizofreni.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/209695-schizofreni-elleren-bedre-diagnose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fra en venn

Hei!Tror nok disse personene må ha vært"tvilstilfeller",eller ha vært feildiagnostisert.Jeg har ikke så mye greie på dette,men det er store forskjeller mellom det å ha sosial angst og schizofreni,Schizofreni går bant annet ut på å ha markante brudd på virkelighetsoppfatningeniform av vrangforestillinger,hallusinnasjoner,svært liten evne til å ta vare på egen hygiene m.m.Oftest er pasienten så overbevist om ar det ikke er noe galt med vedkommede,i motsetning til angst hvor man innerst inne vet at ting har rot i virkeligheten.Har hørt om folk som har fått diagnosen schizofreni,men som det i ettertid har vist seg å være feil som feks.har fått diagnoser som bipolar o.l.Ikke vet jeg,men det ville vel være naturlig å tenke på diagnoser som ligger tett opp til scizofreni,som feks.har mange av de samme symptomene,altså psykoseproblematikk.Angst og schizofreni ligger langt unna hverandre,så det er nok ikke bare å bytte diagnose.Da ville jeg satt et stort spørsmålstegn ved personen som har satt denne diagnosen på vedkommende.Det ville jo vært helt på trynet.Folk kan ikke kjøpe seg vekk fra en slik diagnose.Men som sagt;fagfolk kan jo en sjelden gang ta feil,og pårørende kjenner jo pasienten godt som regel.Men jeg tror personlig at schizofreni er en såpass alvorlig lidelse,at den lar seg ikke trylle vekk,selv om man ønsker det aldri så mye.Pasienten kan ikke bare "ta seg sammen".Selvfølgelig er det trist å få en slik diagnose,men verden er urettferdig i blant.Selv sliter jeg med angst og kunne gjerne tenkt meg til å bytte bort denne diagnosen til feks.edderkoppskrekk,litt smånervøs etc.Men det er ikke sånn det fungerer!Lykke til uansett,og man kan jo selvfølgelig håpe at diagnosen er feil.

Gjest mange feildiagnoser

Jeg kan bare svare på der du spør om det er lett å gi feil diagnose. Svaret på det er ja dessverre. Særlig når det gjelder unge mennesker ser det ut til at psykiatrien ofte feildiagnostiserer.

Jeg kjenner selv folk som fikk diagnosen "schizofren" da de var unge, men som er fullt og helt friske i dag. Helt klart at de var feildiagnostisert.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Problemet er ikke ukjent. Ved vår avdeling "forhandler" vi ikke om diagnoser. Vi tar frem diagnosekriteriene og viser steg for steg hvordan vi kommer frem til diagnosen.

Det er ingen "brukermedvirkning" i diagnosesettingen. Det er heller intet "demokrati" blandt behandlerne. Ved uenighet setter overlegen/psykologspesialisten diagnose. Ved evt uenighet mellom disse setter avdelingsovelegen diagnosen.

Hensikten med diagnose er at riktig behandling skal settes inn. Derfor vil pasienten alltid tjene på at diagnsoen er riktig.

Hva skal en person med schizofreni få ut av et opplegg på Modum beregnet for personer med sosial fobi? Vi sender heller ikke diabetikere til behandlingsopplegg for KOLS-pasienter.

Forstår egentlig ikke hva schizofreni dreier seg om,det er vel noe en konkluderer med dersom man ikke finner noen annen diagnose.

Og psykose..grensepsykose...hva med det,når man er det ofte nok,er man schizofren da...

Det har jeg hørt.

Ha selv vært på modum,der mente de jeg var grensepsykotisk og ville jeg skulle ta trilafon.Men jeg gjorde det ikke,de truet til og med med at hvis jeg ikke tok dem var det hjem...til kaos og en hverdag som var uutholdelig.Fikk være der,så da var det vel ikke så ille alikevel.Det var fint å være der,så all skryt til dem!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...