Gjest Forvirret, jeg? Skrevet 13. desember 2005 Skrevet 13. desember 2005 Jeg er 20 år og har hatt anoreksi i to år. Får hele tiden høre av behandleren min at jeg har et forstyrret kroppsbilde. Jeg begynner å innse at hun har rett for hun og alle andre sier at jeg er for tynn. Men hvordan vet folk uten en spiseforstyrrelse at det de ser i speilet stemmer? Kan noen i det hele tatt være sikker på det? Jeg merker jo heller ikke at jeg er "forstyrret". Man tror på det man ser i speilet liksom... Er det bare spiseforstyrrede som har et forstyrret kroppsbilde eller har alle det i mer eller mindre grad? 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 13. desember 2005 Skrevet 13. desember 2005 interessante spørsmål du stiller jeg tror at mange "friske" mennesker er misfornøyde med kroppen sin. Men jeg tror at forskjellen er hvor mye tid og krefter man bruker på å engasjere seg i det. Man ser seg kanskje i speilet en dag og tenker "huff, nå må jeg snart trene", men så er hodet også okkupert av andre ting så ikke dette med den store magen dominerer. Men jeg ville heller ikke trukket et stort skille mellom "psyk" og "frisk", for hvor går grensen? Selv friske kan ha perioder hvor de føler seg deprimerte av sitt kroppsbildet, og "psyke" kan ha perioder hvor dette med kropp ikke er så dominerende. Så tenk heller at vi alle befinner oss på en skala, noen langt ute i ytterendene, men de fleste midt i Jeg tror heller ikke at "friske" mennesker vil føle angst om de ser at de har lagt på seg. Kanskje heller en forbauselse, eller ser det som et påskudd eller et spark bak til å gjøre noe. forskjellen er at det de ser i speilet ikke okkuperer hverdagen deres. De bruker ikke mye tankevirksomhet på det, og kan frigjøre ressurser til andre ting. Det er hva jeg tenker og ut i fra det jeg skriver kan det virke som om jeg bagatelliserer det du sliter med. Det er ikke det jeg vil fremheve her. Det å ha et forstyrret kroppsbildet er et kjempeproblem som mange sliter med å komme seg ut av. Håper du får den hjelpen du trenger så du kan bruke tid og krefter på andre ting mvh 0 Siter
Gjest Soumi Skrevet 13. desember 2005 Skrevet 13. desember 2005 Du skrev : "Men hvordan vet folk uten en spiseforstyrrelse at det de ser i speilet stemmer? Kan noen i det hele tatt være sikker på det? Jeg merker jo heller ikke at jeg er "forstyrret". Man tror på det man ser i speilet liksom... " Sliter selv med anorektiske tendenser. Det JEG forholder meg til, for ikke å la meg rive med i sykdommen, er hva BADEVEKTA sier. Mener heller ikke å bagatellisere dine problemer, Jeg, for min del, vil bare ikke se sykelig tynn ut. Da kan alle vite at jeg har problemer, og det liker jeg ikke.. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.