Gå til innhold

bipolar lidelse eller hypokonderi?

Anbefalte innlegg

har lest en del om bipolare lidelser idag og kjenner meg igjen i sååå mye av det. humøret mitt svinger så fælt, har virkelig null kontroll over det. vanligvis er jeg aldri sint, men i den siste tiden har jeg vært så sinna at jeg bokstavelig talt kan kjenne blodet koker og jeg blir sååå varm. jeg er utrolig irritable, trist, liten lyst til å stå opp om morningen,prater altfor fort, klarer ikke ordlegge meg og folk forstår ikke hva jeg mener, dårlig appetitt, dårlig hukommelse (husker faktisk ikke alt jeg skulle skrive her....), konsentrasjonsvansker, stresset, tankene går i 100 selv om jeg sitter å gjør ingenting og det er såååå slitsomt. all min energi på sånne dager går til å prøve å kontrollere humøret. i tillegg kutter jeg meg innimellom. men innimellom er jeg glad! og da er alt bare sååååå bra. da er jeg så oppegående og føler at alt går min vei. mulig dette bare er en helt vanlig depresjon, merker bare at jeg ikke har det særlig bra med meg selv, men vet ikke hva jeg skal gjøre med det. er så ustabil for tiden, har dager jeg kan gå med gråten i halsen uten noen grunn og dager jeg smiler til verden. har ikke pratet med legen min om det, er ikke særlig flink til å åpne meg. redd for at han skal se på meg som en hypokonder eller noe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/210346-bipolar-lidelse-eller-hypokonderi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest vinterdugg

jeg vet ikke helt, dette er vel strengt tatt NHD sitt domene, men tror bipolar diagnose er litt mer alvorlig. Til mange går det jo litt opp og ned. Men det er sikkert lurt å snakke med legen om det. Tviler på at du trenger å engste deg for at han skal se på deg som en hypokonder, det du beskriver ligner jo på bipolar. Om du derimot dukker opp på legekontoret med nye "sykdommer" mange ganger i året, så vil han nok kanskje begynne å stusse.

Gjest cherryyyyl

jeg vet ikke helt, dette er vel strengt tatt NHD sitt domene, men tror bipolar diagnose er litt mer alvorlig. Til mange går det jo litt opp og ned. Men det er sikkert lurt å snakke med legen om det. Tviler på at du trenger å engste deg for at han skal se på deg som en hypokonder, det du beskriver ligner jo på bipolar. Om du derimot dukker opp på legekontoret med nye "sykdommer" mange ganger i året, så vil han nok kanskje begynne å stusse.

mer alvorlig? mange går det opp og ned?

synes nå dette høres kjempealvorlig ut og verre enn litt opp og ned...

Når vi bipolare er i en tilstand der vi er utrolig irritabel og sint og tanker som raser, har vi det som mest forferdelig, knapt å holde ut.

Gjest cherryyyyl

høres ut som bipolar lidelse, rapid cycling. Det er vanlig når lidelsen debuterer når du er ung, og ved rapid cycling sliter en ofte med ukontrollert raseriutbrudd, alvorlig irritabilitet og impulsivitet, istedet for "typiske manier".

Det er helt fordelig, og om du er hypokonder eller ikke vet ikke jeg, men vedrørende akkurat dette er du ingen hypokonder. Håper inderlig du får hjelp. Dessverre tar det lang tid før behandlere skjønner lunta. Særlig når du skader deg, da ser de kun på det symptomet og behandler deg som en ungdom som har opplevd noe kjempevanskelig tidligere. Hjelper lite når det vanskelige er en kjemisk feil inni hodet ditt...

Håper inderlig dette blir sett!

Vet hvordan du har det. Jeg har det fint nå iallfall.

Håper du slutter å kutte deg. Det er synd å si det, men det er sikreste måten å ikke få hjelp på. Da ser de feil vei. Selv om det ikke er noe rart du gjør det når du er ung og har det så vanskelig og ikke vet hva som feiler deg og tror du aldri får det bedre. Jeg har vært der. Er heldigvis mye bedre nå etter at jeg fikk diagnosen og medisin:-)

Jeg tror en standard tegn ved bipolar lidelse, er at en opplever tanker som raser rundt i hodet og rask taletrang. Syns det er et "kjernetegn".

Og jeg var også slik at jeg var aggresiv og irritabel, men ble så kjempeglad og flirte.

Annonse

høres ut som bipolar lidelse, rapid cycling. Det er vanlig når lidelsen debuterer når du er ung, og ved rapid cycling sliter en ofte med ukontrollert raseriutbrudd, alvorlig irritabilitet og impulsivitet, istedet for "typiske manier".

Det er helt fordelig, og om du er hypokonder eller ikke vet ikke jeg, men vedrørende akkurat dette er du ingen hypokonder. Håper inderlig du får hjelp. Dessverre tar det lang tid før behandlere skjønner lunta. Særlig når du skader deg, da ser de kun på det symptomet og behandler deg som en ungdom som har opplevd noe kjempevanskelig tidligere. Hjelper lite når det vanskelige er en kjemisk feil inni hodet ditt...

Håper inderlig dette blir sett!

Vet hvordan du har det. Jeg har det fint nå iallfall.

Håper du slutter å kutte deg. Det er synd å si det, men det er sikreste måten å ikke få hjelp på. Da ser de feil vei. Selv om det ikke er noe rart du gjør det når du er ung og har det så vanskelig og ikke vet hva som feiler deg og tror du aldri får det bedre. Jeg har vært der. Er heldigvis mye bedre nå etter at jeg fikk diagnosen og medisin:-)

Jeg tror en standard tegn ved bipolar lidelse, er at en opplever tanker som raser rundt i hodet og rask taletrang. Syns det er et "kjernetegn".

Og jeg var også slik at jeg var aggresiv og irritabel, men ble så kjempeglad og flirte.

Altså: samtlige symptomer stemmer også godt overens med borderline/emosjonelt ustabil pf... Humørsvingningene og alt det der, selvskading.. Jeg har selv nevnte pf. og kjente meg meget godt igjen.

Gjest cherryyyyl

Altså: samtlige symptomer stemmer også godt overens med borderline/emosjonelt ustabil pf... Humørsvingningene og alt det der, selvskading.. Jeg har selv nevnte pf. og kjente meg meget godt igjen.

hvis en bare leser humørsvingninger og selvskading, så ja PF PF PF .

Men ser en nærmere på symptomene som er beskrevet er det kjempeforenelig med bipolar lidelse.

Det er jo rett og slett beskrevet en blandet episode her, og veldig godt også.

Et av de største probleme til bipolare er at de blir feildiagnostisert som borderline og får feil behandling.

Har en god kunnskap er det lettere å se forskjell og jeg har mange grunner til å ha den og jeg ser forskjellen. Orker ikke utdype mer nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...