Gå til innhold

kan psykiske problemer føre til at man mister evnen til forstå sosiale koder?

Anbefalte innlegg

Gjest depresjon og sosiale koder

tenker ikke her på schizofreni psykoser eller de mest alvorlige diagnosene sånn sett

Men kan en depresjon føre til at du ikke klarer å se om en person er ironisk, sarkastisk, etc mot deg

Kan en depresjon også føre til at man ikke oppfatter sosiale koder og regler?

Fortsetter under...

Jeg tror nok dette kan stemme. Man blir jo ofte tynget av dårlig selvtillit og samvittighet under depresjoner.

Jeg tar meg mye mer nær av komentarer når jeg er deprimert. Kanskje for at man blir supersensitiv for komentarer som liksom skal bekrefte at man er et dårlig menneske. Tror det kan bli verre om man snakker med mennesker som ikke kjenner til din depresjon, at man kanskje da leter etter komentarer som skal tilsi at vedkommende har avslørt depresjonen.

Eller humor kan kanskje bare bli tolket i negativ retning for at hendelser i livet på slike tidspunkter generelt er meningsløse.

Et resultat av en blanding av paranoid light og meningsløshet kanskje.....

Annonse

Bitis Gabonica

Ja det stemmer for mange.

Jeg blir definitivt mer på alerten i de værste depresjonene, og på torss av en stoooor sans for galgenhumor/selvironi kan selv jeg oppfatte ting helt forskjellig fra hvordan jeg ville oppfattet det ved normal stemning. Likevel skal det en del til før jeg tar det ille opp hvis det kommer fra personer jeg kjenner. Kommer det fra personer jeg ikke kjenner, kan jeg lettere misforstå f.eks. sarkastiske slengbemerkninger som seriøst nedsettende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...