Gjest så lenge det er håp er det liv. Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Hei! Hørte på radio i dag at hver tiende unge i Sverige hadde angst. Jentene representerte høyere antall enn gutter. På en måte er jeg slettes ikke overraket. Den intervjuede forskeren sa at samfunnets krav kunne sammenlignes med skolens, og at mange ikke maktet dette krav og press. Årsaker var også tidspress, mest mulig på kortest mulig tid.(foreldre som forbilder i tillegg) Men, hva med all medieomtale om vekt og utseende, all fokus på dette? Er vi i ferd med å utvikle helsefacisme i tillegg til tidsklemmen, og er det dette som er bakenforliggende for angsten, spesielt hos jenter? Hva med de store tallene for bortfall i videregående skoler, er det også relatert til det samme? Den kvinnlige forskeren mente dette bare ville øke i årene fremover, og at forebygging ikke ble viet nok midler og fokus. Hun uttrykket bekymring. Men, hva skal man forebygge? Forldres manglende tid med ungene, den nye skolehverdagen med masse teori etter hvert, krav til tidlig seksuell debut, krav til trender og jeg vet ikke hva. Det hadde vært fint om du kunne si litt om norske forskere har noen lignende undersøkelse og om det finnes slike tall også her i Norge. Som politisk aktiv er jeg veldig opptatt av den oppvoksende slekt i dagens samfunn, og dessuten er jeg mor selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210522-nhd-rapport-fra-carolinska-omtalt-p%C3%A5-radio-i-dag/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.